زلزله شدید ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه/ جزئیات تعطیلی مدارس غرب‌کشور؛ تداوم قطعی برق/ ۶ کشته و ‌‌۵۰ مجروح تاکنون/‌ تلفات در قصرشیرین و سرپل ذهاب بسیار است
زلزله شدید ۷.۳ ریشتری در کرمانشاه/ جزئیات تعطیلی مدارس غرب‌کشور؛ تداوم قطعی برق/ ۶ کشته و ‌‌۵۰ مجروح تاکنون/‌ تلفات در قصرشیرین و سرپل ذهاب بسیار است

۵ شهرستان کرمانشاه خسارت دیدند رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از وارد شدن خسارت به ۵ شهرستان کرمانشاه براثر زلزله خبر داد. مرتضی سلیمی در سخنانی با اشاره به اینکه ۵ شهرستان سرپل ذهاب، قصر شیرین، جوانرود، ثَلاثِ باباجانی و گیلانغرب درگیر حادثه زلزله شده اند و بیشترین خسارت را دیده اند، اظهار […]

۵ شهرستان کرمانشاه خسارت دیدند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از وارد شدن خسارت به ۵ شهرستان کرمانشاه براثر زلزله خبر داد.

مرتضی سلیمی در سخنانی با اشاره به اینکه ۵ شهرستان سرپل ذهاب، قصر شیرین، جوانرود، ثَلاثِ باباجانی و گیلانغرب درگیر حادثه زلزله شده اند و بیشترین خسارت را دیده اند، اظهار داشت: سگ های جستجو گر به منطقه اعزام شده و اقلام امدادی نیز به مناطق ارسال شده اند.

وی یادآور شد: تیم های ما کار اسکان اضطراری و جستجوی مجروحان را در دستور کار دارند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه گزارش های اولیه حاکی از این است که خسارات در شهرها کمتر و در روستاها بیشتر است، افزود: تاکنون ۲۵ نفر خدمات امداد رسانی دریافت کرده و به مراکز درمانی منتقل شده اند.

سلیمی با بیان اینکه امیدواریم تا قبل از طلوع آفتاب کار نجات و رهاسازی مجروحان را به اتمام برسانیم، تصریح کرد: ۴ فروند بالگرد اول صبح از استان ایلام به کرمانشاه اعزام می شوند، یک فروند بالگرد نیز در کرمانشاه مستقر است.

وی یادآور شد: ساعت ۶:۳۰ صبح بالگردها پرواز می کنند.


وضعیت ۴ سد بزرگ غرب کشور نرمال است

میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: با توجه به بزرگی زلزله و مطابق دستورالعمل ها لازم ، بازرسی از سدهای در بازه ۱۲۵ کیلومتر از مرکز زلزله  که شامل سدهای داریان، زیویه، گیلانغرب و دایک گیلانغرب انجام شده است و شرایط نرمال گزارش شده است.


اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش

در پی وقوع زلزله در استانهای غربی کشور و احتمال ایجاد خسارت در ساختمان مدارس ، مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدارس خصوصا در استانهای ایلام ، کرمانشاه و لرستان حتما قبل از حضور دانش آموزان در مدرسه ، نسبت به کنترل وضعیت بنای مدرسه اقدام نمایند و از عدم احتمال ریزش سقف و دیوار و … اطمینان حاصل نمایند. بدیهی است مدارس خشتی و فرسوده در این میان از اولویت برخوردارند. بدون شک تعطیلی احتمالی مدارس در برخی استانها نافی ضرورت این امر در روزهای بعد از تعطیلی نخواهد بود.


پس لرزه ها تا چند ماه ادامه خواهد داشت

علی مرادی رئیس شبکه لرزه نگاری کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر  با بیان اینکه این زلزله در نزدیکی سیستم گسلی زاگرس مرتفع رخ داده است، گفت : انتظار پس لرزه را تا چندین ماه دیگر در منطقه مرزی و استان کرمانشاه خواهیم داشت.


اعزام اتوبوس آمبولانس به کرمانشاه/بالگردها فردا صبح پرواز می‌کنند

رئیس اورژانس کشور با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه و اعزام اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله‌زده، گفت: بالگردهای امدادی نیز فردا صبح به سمت این استان پرواز می‌کنند.

محسن کولیوند در سخنانی با اشاره به وقوع زلزله در کرمانشاه گفت: این زلزله خساراتی را در قصر شیرین به وجود آورده و تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به سمت استان کرمانشاه عازم هستم، تصریح کرد: بالگردهای امدادی را آماده کرده ایم تا اول صبح پرواز کنند و خدمات با کیفیت بهتری را به مردم ارائه دهند.

رئیس اورژانس کشور با تاکید بر اینکه شهر قصر شیرین خسارت زیادی را متحمل شده است، افزود: آمار کشته های زلزله دو نفر است.

کولیوند با بیان اینکه در سایر استان های غربی وضعیت آرام است و احتمالی در خصوص کشته و زخمی شدن مردم وجود ندارد، یادآور شد: در حال حاضر تیم های واکنش سریع در تمام مناطق مرزی کار خود را انجام می دهند.


تعداد مجروحان زلزله بیشتر از حد انتظار است

معاون سیاسی فرماندار قصر شیرین از آغاز عملیات امدادرسانی به مردم زلزله زده قصر شیرین خبر داد و گفت: تعداد مجروحان زمین لرزه بیشتر از حد انتظار است.

نعمت الله نازپروده در خصوص آخرین وضعیت شهرستان زلزله زده قصر شیرین اظهار کرد: در پی وقوع زمین لرزه برق این شهرستان قطع شد.


واکنش وزیر ارتباطات


تمامی مدارس کرمانشاه فردا تعطیل است

آموزش و پرورش استان کرمانشاه با توجه به خطرات احتمالی ناشی از وقوع زمین لرزه تمامی مقاطع تحصیلی این استان در روز دوشنبه را تعطیل اعلام کرد.


اعزام ۳۵ تیم امدادی به «قصر شیرین» و «گیلانغرب»ّ

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به مجروح شدن ۱۵ نفر در کرمانشاه براثر زلزله گفت: ۳۵ تیم امدادی به این استان اعزام شد.

مرتضی سلیمی با اشاره به اینکه زلزله ای با قدرت ۷.۶ تا ۷.۲ به مرکزیت حلبچه ثبت شده است، اظهار داشت: امیدّواریم در سریع ترین زمان ممکن بتوانیم به مناطق زلزله زده خدمات رسانی کنیم.

 

وی به اعزام ۳۵ تیم امدادی به شهرهای قصر شیرین و گیلانغرب و روستاها اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ نفر مصدوم و دو نفر فوت شده اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه قطع برق در روستاها را داریم، افزود: نیروهای ما در استان های ایلام، کردستان و همدان آماده باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

سلیمی یادآور شد: استان های معین در آماده باش کامل هستند و تجهیزات امدادی و امکانات اسکان اضطراری به منطقه زلزله زده ارسال می شود.


میزان تخریب در شهرهای ثلاث باباجانی و قصرشیرین بالا است

گزارش های رسیده از شهرستانهای مختلف استان کرمانشاه حاکی از تخریب های بالا به ویژه در شهرهای ثلاث باباجانی و قصرشیرین است.


آمار مجروحان

سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد مصدومان زلزله اخیر غرب کشور به ۱۹ نفر رسید.  ۷ نفر در سردشت، ۱۰ نفر در سنندج، یک نفر در ایلام و یک نفر در شوش مصدوم شده اند.


جای نگرانی برای سلامت زائران ایرانی حاضر در عراق وجود ندارد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از سلامت کامل زائران ایرانی در شهرها و اماکن مقدسه عراق خبر داد.

سیدعلی مرعشی گفت:زلزله ۷.۲ ریشتری در سلیمانیه عراق هیچ خطری برای زائران ایرانی که پس از اربعین در این شهر مانده اند نداشته است.


وضعیت آب و برق

میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت: زلزله باعث قطع برق در برخی شهرستان ها و روستاهای کرمانشاه شده ولی وضعیت آب و برق در ایلام عادی است. شرکت های آب و برق در استان های کردستان، ایلام، کرمانشاه و استان های معین در وضعیت آماده باش هستند.


منازل غیرمستحکم در «قصر شیرین» تخریب شدند

فرماندار قصر شیرین با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در کرمانشاه گفت: در شهر قصر شیرین منازل غیرم است حکم تخریب و ۲ نفر نیز فوت شدند.

فرامرز اکبری با اشاره به وقوع زلزله در منطقه «ازگله» استان کرمانشاه گفت: این زلزله خساراتی را وارد کرده و منازلی که استحکام نداشته اند تخریب شده اند.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه در حال حاضر برق قطع است، نمی توان بررسی دقیق از میزان خسارات داشت.

فرماندار قصرشیرین با اشاره به اینکه تعدادی مجروح شده اند و یک تا دو نیز فوت شده اند، افزود: باتوجه به اینکه شیشه منازل شکسته شده و افراد زخم برداشته اند و در حال حاضر مشغول خدمات رسانی به این افراد هستیم.


۲ نفر در قصرشیرین زیر آوار ناشی  از زلزله فوت کردند

فرماندار قصر شیرین از فوت دو نفر در قصر شیرین خبر داد و گفت: این دو نفر زیر آوار زلزله مانده اند.

فرامرز اکبری اظهار داشت: در شهرستان مرزی قصرشیرین به علت شدت زلزله دو نفر فوت شده اند.

وی بیان کرد: تعداد زخمی های شهر زیاد است اما آمار دقیقی از آنها در دست نیست.

اکبری عنوان کرد: شدت خرابی ها در قصر شیرین زیاد است اما به دلیل قطعی برق، برآورد دقیقی از خسارتها نداریم.