مباحث نخستین سخنرانی ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل
مباحث نخستین سخنرانی ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر در گزارشی عنوان کرد: دونالد ترامپ در حالی برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد که شک و تردیدها در مورد نحوه چگونگی رسیدگی دولت وی به مسئله کره شمالی، آینده توافق هسته ای با ایران و بقای توافق نامه آب و هوایی پاریس وجود دارد. […]

ترامپ

پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر در گزارشی عنوان کرد: دونالد ترامپ در حالی برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد که شک و تردیدها در مورد نحوه چگونگی رسیدگی دولت وی به مسئله کره شمالی، آینده توافق هسته ای با ایران و بقای توافق نامه آب و هوایی پاریس وجود دارد.

در این گزارش رسانه آمریکایی آمده است: از جمله مواردی که ترامپ قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیشتر بر آن تمرکز کند، موضوع اصلاحات در این سازمان خواهد بود.
ترامپ پیشتر ضمن انتقاد از عملکرد سازمان ملل آن را باشگاهی برای دورهمی و صحبت کردن مقامات و خوش گذراندن آنها توصیف کرده بود.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین با فشارها برای ارائه پاسخ های واضح تر در مورد سوالاتی که ذهن جامعه جهانی را به خود مشغول کرده، و همچنین تایید تعهدش به سازمان ملل روبرو بوده است.
‘ استیوارت پاتریک’ یک عضو ارشد شورای روابط خارجی در اظهارنظری در مورد حضور ترامپ در اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: به دلیل روابط خوبِ تعجب آور رئیس جمهوری آمریکا و دبیرکل سازمان ملل، این خوشبینی وجود دارد که ترامپ ممکن است رویکردی سازنده در اولین حضورش در نشست مجمع عمومی در پیش بگیرد. وی پیشتر از برنامه های اصلاحی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل استقبال کرده بود.
پاتریک خاطر نشان کرد: شرایط به گونه ای است که گوترش تلاش کرده تا زمینه های مشترک برای ایجاد روابط سازنده میان سازمان ملل- آمریکا ایجاد کند.
با توجه به اینکه ترامپ در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل به طرح های دولتش در مورد مسائل مختلقی از جمله موضوع کره شمالی و ایران نیز اشاره خواهد کرد، این سخنرانی احتمالا به طور گسترد زیر ذره بین قرار خواهد گرفت.
این سخنرانی ترامپ در بحبوحه تشدید تنش ها با کره شمالی به دلیل تلاش پیونگ یانگ برای توسعه برنامه موشکی و هسته ای خود انجام خواهد شد. هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل دور جدیدی از تحریم ها را علیه کره شمالی تصویب کرد. اگرچه نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از این تحریم های جدید به عنوان قوی ترین اقدامی که تاکنون علیه کره شمالی اعماال شده یاد کرد اما ترامپ ساعاتی بعد گفت که این تحریم ها فقط یک ‘گام بسیار کوچک’ است.
اقدامات کره شمالی موجب انتقاد ترامپ از چین نیز شده است. رئیس جمهوری آمریکا از پکن به دلیل ناکامی در مهار رهبر کره شمالی انتقاد کرده است.
استیوارت پاتریک در زمینه روابط آمریکا و چین گفت: این احتمال وجود دارد که به ترامپ توصیه شود موضع گیری شدید علیه چین در این مقطع زمانی منجر به دستاورد زیادی نخواهد شد. فکر می کنم ترامپ نمی خواهد مسئله کمک چین در مورد موضوع کره شمالی را به مخاطره بیندازد.
در مورد ایران نیز ترامپ احتمالا با سوالاتی در این رابطه مواجه خواهد شد که آیا وی قصد دارد بقای توافق هسته ای را تمدید کند یا خیر. این در حالی است که ترامپ پیشتر از برجام انتقاد کرده بود.
اچ آر مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ اعلام کرده است که رئیس جمهوری امریکا قرار است با رهبران فرانسه و رژیم صهیونیستی در مورد مسئله ایران مذاکره کند.
مسئله دیگری که در موضع گیری های ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل مورد توجه خواهد بود، سرنوشت توافق آب و هوایی پاریس است. پیش از این رهبران جهان بارها از تصمیم دولت ترامپ برای خروج آمریکا از این توافق اب و هوایی انتقاد کرده بودند.
گزارش های مختلفی در مورد مسئله خروج آمریکا از این توافق مخابره شده است. روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که دولت ترامپ در واقع قصد کناره گیری از این توافق را ندارد اما مقامات کاخ سفید اعلام کرده اند که واشنگتن تنها در صورتی بار دیگر به این توافق می پیوندد که بیشتر در راستای منافع اقتصادی آمریکا باشد.
موضوع سیاست های روسیه در جامعه بین الملل و مداخله احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا احتمالا در نشست های ترامپ با رهبران جهان مطرح خواهد شد.