شاخص کل بورس ۱۰۵ واحد کاهش یافت
شاخص کل بورس ۱۰۵ واحد کاهش یافت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروزسه شنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۶ با کاهش ۱۰۵ واحدی روی رقم ۹۷ هزار و ۹۲۷ واحد ایستاد.  معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی معاملات کم‌حجم را همراه با غلبه عرضه بر تقاضای سهام نظاره‌گر بود که تک‌سهم‌های فرابورسی برای نوسان‌گیران […]

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروزسه شنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۶ با کاهش ۱۰۵ واحدی روی رقم ۹۷ هزار و ۹۲۷ واحد ایستاد.

 معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی معاملات کم‌حجم را همراه با غلبه عرضه بر تقاضای سهام نظاره‌گر بود که تک‌سهم‌های فرابورسی برای نوسان‌گیران کوتاه‌مدت‌نگر فرصتی برای کسب بازدهی شد.شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۳۳ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۵۷۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۱۳۱ واحدی به رقم  ۱۰۴ هزار و ۹۸۳ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۳۵ واحدی به رقم ۶۹ هزار و ۴۱۸ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش ۴۳۵ واحدی عدد  ۲۰۹ هزار و ۲۸۴ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۵ واحدی روی رقم یک هزار و ۸۶ واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با ۹۴واحد ،گسترش نفت و گاز پارسیان با ۵۳ واحد و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با ۱۵ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۸ واحد، آسان پرداخت پرشین با ۲۶ واحد و ملی صنایع مس ایران با ۲۲ واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۶۶ هزار و ۲۰۳ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های قند شیروان قوچان و بجنورد، سیمان بهبهان، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، داروسازی تولید دارو، داروی لقمان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های رینگ‌سازی مشهد، مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران‌کیش، نئوپان ۲۲ بهمن، دارویی و بهداشتی لقمان، نوسازی ساختمان تهران، ‌بیمه حکمت صبا و کی‌بی‌سی و حق‌تقدم خرید سهام آن بازگشایی شدند.

امروز در بازار دوم بورس تهران پانصد و نوزدهمین شرکت پذیرفته‌شده در این بازار برای اولین بار عرضه اولیه شد که به قیمت هر سهم ۲۷۳ تومان کشف قیمت شده است.

امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۷۴۰ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از ۲۰۸٫۵ میلیارد تومان کدبه‌کد شد. در گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز ۱۲۴ میلیون سهم به ارزش ۱۵٫۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد.

درعین‌حال ۱۰٫۵ میلیون واحد صندوق‌های قابل معامله اعتمادآفرین پارسیان به ارزش کمتر از ۲۰ میلیارد تومان از سوی بازارگردان به کدهای تابعه جابه‌جا شد. در سیمان کرمان نیز کمتر از ۸٫۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱٫۵ میلیارد تومان با معاملات کدبه کد روبرو بود و در پالایش نفت اصفهان نیز بیش از ۷ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۳٫۵ میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبرو شد. درعین‌حال ۶٫۵ میلیون سهم توسعه معادن و فلزات به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با معاملات انتقالی روبرو بود.

امروز در صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت فیروزه آسیا بیش از ۲ میلیون واحد سرمایه‌گذاری به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون تومان با معاملات انتقالی از سوی بازارگردان روبرو بود.

بر اساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی با معاملات کم‌حجم و توأم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام به‌ویژه در سهم‌های پیشرو مواجه بود که در بازارهای جهانی اغلب معاملات فلزات اساسی روی دامنه نوسان منفی قیمت‌ها دنبال می‌شد.

هم‌زمان در بورس‌های جهانی نیز ریزش سراسری قیمت سهام و افت شاخص‌های بورس از جمله در وال‌استریت باعث شده تا دوشنبه سیاه دیگری در برابر دیدگان معامله‌گران ترسیم شود. دلیل عمده ریزش قیمت سهام در بورس‌های دنیا ناشی از انتظار برای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در روزهای آینده است که باعث خواهد شد به تبع آن سرمایه‌گذاری در سایر بازارهای موازی با کاهش مواجه شود.

امروز بازار سهام، بازاری نزولی و توأم با غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود که با حضور کم‌رنگ بازارگردان‌ها و حقوقی‌های حامی نماگرهای منتخب بازار سهام منجر به عقب‌گرد شاخص کل بورس در کانال ۹۷ هزار واحدی شد.