شاخص کل بورس ۵۱۶ واحد افت کرد
شاخص کل بورس ۵۱۶ واحد افت کرد

شاخص کل بورس امروز (شنبه) به دلیل کاهش ارزش سهام شرکت های پالایشی، عقبگرد داشت و با ۵۱۶ واحد کاهش به ۹۷ هزار و ۷۸۹ واحد رسید.   قرار گرفتن روز نخست هفته کاری در بین دو تعطیلی سبب شد تا معاملات امروز در بازار سرمایه کم رمق باشد؛ در معاملات امروز بیش از ۶۴۹ […]

شاخص کل بورس امروز (شنبه) به دلیل کاهش ارزش سهام شرکت های پالایشی، عقبگرد داشت و با ۵۱۶ واحد کاهش به ۹۷ هزار و ۷۸۹ واحد رسید.

  قرار گرفتن روز نخست هفته کاری در بین دو تعطیلی سبب شد تا معاملات امروز در بازار سرمایه کم رمق باشد؛ در معاملات امروز بیش از ۶۴۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۱۴ میلیارد ریال در ۶۰ هزار و ۴۶۴ نوبت خرید و فروش شد.شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز همگی عقبگرد داشت؛ شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد ۱۶۵ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۵۶ واحد رشد کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است،۴۲ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۵۹۵ واحد پایین آمد.
شاخص بازار اول به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۵۰۳ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۳۸۶ واحد افت کرد.
امروز نمادهای فملی (ملی صنایع مس ایران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، رمپنا(گروه مپنا)، شبریز (پالایش نفت تبریز)، شتران (پالایش نفت تهران)، شخارک (پتروشیمی خارک) در معاملات امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند و مانع از رشد آن شدند.

**عقبگرد شاخص فرابورس
فرابورس ایران نیز نخستین روز کاری هفته را با روند کاهشی آغاز کرد؛ امروز ۲۶۸ میلیون ورقه و سهم به ارزش یک هزار و ۲۱۸ میلیارد ریال در ۳۲ هزار نوبت در فرابورس داد و ستد شد و در نهایت شاخص آیفکس با کاهش ۶٫۴ واحدی در ارتفاع ۱۰۹ واحد قرار گرفت.
بر این اساس نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، شاوان (پالاین نفت لاوان)، هرمز(فولاد هرمزگان جنوب)، میدکو (هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه)، شراز (پالایش نفت شیراز)، شرانل (نفت ایرانول) بیشترین اثر منفی را بر شاخص آیفکس داشتند و در مقابل نماد ذوب (ذوب آهن اصفهان) با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص فرابورس شد.