شدت مصرف انرژی ایران،۷ برابر کشورهای صنعتی
شدت مصرف انرژی ایران،۷ برابر کشورهای صنعتی

سخنگوی صنعت برق کشور گفت:در حال حاضر شدت مصرف انرژی در کشورمان ۳ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر کشورهای صنعتی است که خود نشان دهنده لزوم توجه به بهره‌وری در بخش مصرف است. به نقل از وزارت نیرو، محمودرضا حقی‌فام، درباره گزارش شورای جهانی انرژی با موضوع مصرف سرانه برقِ خانگی برخی کشورها از جمله […]

سخنگوی صنعت برق کشور گفت:در حال حاضر شدت مصرف انرژی در کشورمان ۳ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر کشورهای صنعتی است که خود نشان دهنده لزوم توجه به بهره‌وری در بخش مصرف است.

به نقل از وزارت نیرو، محمودرضا حقی‌فام، درباره گزارش شورای جهانی انرژی با موضوع مصرف سرانه برقِ خانگی برخی کشورها از جمله ایران، اظهار داشت: مقایسه مصرف سرانه انرژی بین کشورها بدون نگاه و توجه به سرانه تولید ناخالص داخلی (GDP) اشتباه بوده و مقایسه از نظر صرفاً میزان انرژی مصرفی سرانه خانگی نمی‌تواند اطلاعات دقیق و درستی را نتیجه دهد. بر این اساس اصولاً باید کشورمان از نظر مصرف سرانه انرژی را با کشوری که GDP سرانه نزدیک به ایران دارد مقایسه کرد البته عواملی مانند شرایط محیطی، پراکندگی جغرافیایی نیز دراین مقایسه باید مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسوول به مصرف برق در بخش خانگی اشاره کرد و عنوان داشت: در ایران خانوارها برای دریافت انرژی مصارف مختلف، هم‌زمان از برق و گاز بهره می‌برند، از این رو برای مقایسه میزان برق مصرفی به ازای هر مشترک با کشورهایی که فقط از انرژی الکتریکی بهره می‌برند باید مصرف گاز به ازای هر مشترک به معادل برق تبدیل شود.

سخنگوی صنعت برق کشور با تاکید بر اینکه اکثر کشورهای ذکر شده (بخصوص صنعتی) در گزارش شورای جهانی انرژی، منابع انرژی خود را فقط از برق دریافت می‌کنند، تصریح کرد: طبق محاسبات انجام گرفته بر اساس اطلاعات مراکز معتبر در کشور، اگر بخواهیم میزان گاز دریافتی به ازای هر مشترک را به برق معادل تبدیل کنیم، تقریباً معادل ۱۰ هزار کیلووات ساعت مصرف معادل سرانه گاز مصرفی مشترک خواهد بود.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با بیان اینکه در این حالت به ازای هر مشترک خانگی در ایران تقریباً ۱۳ هزار کیلووات ساعت میزان مصرف سرانه خواهد بود، بیان داشت: این رقم بسیار قابل توجهی است و می‌شود آن را با کشورهای دیگر مقایسه کرد. از طرفی در حال حاضر شدت مصرف انرژی در کشورمان ۳ برابر متوسط جهانی و ۷ برابر کشورهای صنعتی است که خود نشان دهنده لزوم توجه به بهره‌وری در بخش مصرف است.

حقی فام با اشاره به اینکه بر خلاف موضوع مطروحه در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه وزارت نیرو فقط مردم را عامل افزایش مصرف می‌داند، عنوان داشت: این مطلب درست نیست. ما اعتقاد داریم در تمامی موارد مرتبط با همهٔ بخش‌ها اعم از افزایش راندمان تولید، کاهش تلفات توزیع و انتقال و افزایش بهروری انرژی در مصرف باید کار کنیم و بخصوص در افزایش راندمان تجهیزات در بخش مصرف لازم است تمامی دستگاه‌ها و ذی‌نفعان دخیل باشند. در بخش‌های مربوط یه تولید، توزیع و انتقال، برنامه‌های مدونی صنعت برق برای بهسازی و افزایش راندمان دارد.

وی ادامه داد: تولید تا مصرف برق یک زنجیره برای تأمین برق پایدار است و توجه یک سویه و بخشی به آن آسیب زاست و لازم است برنامه‌ریزی و تزریق منابع در این بخش‌ها هماهنگ و متوازن باشد تا بهره‌وری در این صنعت افزایش پیدا کند.

این مقام مسوول به کاهش میزان و شدت انرژی کشورهای صنعتی اشاره کرد و بیان داشت: در خیلی از این کشورها میزان رشد یا منفی شده یا ثابت است که این مرهون بخصوص افزایش راندمان تجهیزات در بخش مصرف است، به‌طوری که میزان انرژی اولیه آنها در حال کاهش بوده و میزان رشد انرژی الکتریکی آنها تحت کنترل است.

سخنگوی صنعت برق کشور در انتهای سخنان خود با اشاره به میزان رشد پیک بار و رشد انرژی مصرفی الکتریکی در شبکه سراسری ایران، گفت: حرکت مستمر برای افزایش راندمان تولید تا مصرف و نیز اصلاح الگوی مصرف یک ضرورت انکارناپذیر است.