شرایط برای قرارگرفتن اقتصاد در ریل صحیح فراهم شده است
شرایط برای قرارگرفتن اقتصاد در ریل صحیح فراهم شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در سفارت ایران در کلمبو گفت: در حال حاضر مسیر روشن‌تر و شرایط برای قرارگرفتن اقتصاد در ریل صحیح فراهم شده است. علی لاریجانی در ضیافت شام به میزبانی سفارت ایران در کلمبو ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان، گفت: امیدوارم خدا در این ماه، برکت خود را بر ملت […]

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی در سفارت ایران در کلمبو گفت: در حال حاضر مسیر روشن‌تر و شرایط برای قرارگرفتن اقتصاد در ریل صحیح فراهم شده است.

علی لاریجانی در ضیافت شام به میزبانی سفارت ایران در کلمبو ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان، گفت: امیدوارم خدا در این ماه، برکت خود را بر ملت ایران نازل و شرایط را برای بهبود زندگی مردم فراهم کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران درگذشته همیشه روابط نسبتا خوبی با سریلانکا داشته است، افزود: دو کشور در مجامع بین المللی پارلمانی رایزنی‌ها و همکاری های مشترکی داشته اند، البته گاهی فراز و فرودهایی در این روابط وجود داشته، اما همیشه روابط برقرار بوده است.

وی ادامه داد: اکنون در برخی زمینه‌های اقتصادی، مسائلی با کشور سریلانکا وجود دارد که باید حل شود، البته زمینه‌های رفع این مسائل فراهم است.

لاریجانی به اینکه در برنامه ششم توسعه به موضوع لزوم ذهنیت فعال و پویای سفارتخانه های ایران در مسائل اقتصادی کشور تاکید شده است، افزود: در حال حاضر بار اقتصادی کشور سنگین است، لذا وزارت خارجه که بیشتر سبقه سیاسی داشته باید رویکرد و برنامه ریزی های آن به گونه ای دقیق تر در حوزه اقتصادی قرار گیرد و ذهن افراد در وزارتخانه بر روی این موضوع متمرکز شود.

وی یادآور شد: درست است که تجار باید کار تجاری خود را انجام دهند، اما برخی دستگاه های کشور باید زیر بازوهای آنها را بگیرند تا زمینه حضور در اقتصاد جهانی فراهم شود.
رئیس قوه مقننه همچنین با بیان اینکه باید در زمینه صادرات محصولات و بخش فنی مهندسی فعال شویم، افزود: باید بسترهای صادرات فراهم و انگیزه آن ایجاد شود و در این راستا، نقش وزارتخانه‌ها نیز مهم است.

وی اشاره به اینکه اگر صادرات کشور جهش پیدا نکند وضعیت اقتصادی روتین می‌شود، ادامه داد: در بودجه سال جاری برای حمایت از صادرات بخشی را به عنوان مشوق‌های صادراتی طراحی کردیم، البته این حمایت به درآمد نفتی و مالیاتی ارتباط ندارد، تعرفه واردات برخی محصولات اضافه شده تا پشتیبان صادرات شود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه این مشوق صادراتی برای حمایت از حضور تجار در نمایشگاه ها و تبلیغات محصولات آنها است، اظهارکرد: این مشوق جدا از یارانه ای است که برای صادرات در نظر گرفته می شود، لذا فعالیت در این زمینه باید روشن تر و متمایزتر از گذشته شود.

وی ادامه داد: در سفارتخانه ها باید بر بحث صادرات تمرکز شده و روی این موضوع جهت گیری های لازم انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان به شرایط گذشته کشور در حوزه اقتصاد و چالش هایی که در این حوزه با آن مواجه بودیم اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر مسیر روشن‌تر و شرایط برای قرارگرفتن اقتصاد در ریل صحیح فراهم شده است که امیدوارم در آینده با تدابیر مقام معظم رهبری که راهگشای کشور است، شرایط اقتصادی بهبود یابد.