شورای امنیت از توافق برای محکومیت کشتار فلسطینی ها بازماند
شورای امنیت از توافق برای محکومیت کشتار فلسطینی ها بازماند

شورای امنیت که به درخواست فلسطین و کویت برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تشکیل جلسه داده بود با دخالت آمریکا از توافق برای محکومیت کشتار فلسطینی ها بازماند. شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی تحولات غزه جلسه اضطراری تشکیل داده بود موفق نشد تا بیانیه ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی […]

شورای امنیت که به درخواست فلسطین و کویت برای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تشکیل جلسه داده بود با دخالت آمریکا از توافق برای محکومیت کشتار فلسطینی ها بازماند.

شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی تحولات غزه جلسه اضطراری تشکیل داده بود موفق نشد تا بیانیه ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه علیه شهروندان فلسطینی صادر کند.

شورای امنیت به درخواست فلسطین و تحت حمایت کویت برای بررسی اوضاع نوار غزه تشکیل جلسه داده بود که طی آن «منصور العتیبی» نماینده دائمی کویت در شورای امنیت با لحن تندی اقدامات اسرائیل در نوار غزه را که منجر به شهادت و زخمی شدن غیرنظامیان فلسطینی شده محکوم کرد و از شوی امنیت خواست تا اقداماتی انجام دهد که مانع ادامه تجاوزهای اسرائیلی علیه حقوق مردم فلسطین شود.

به گفته منابع رسانه ای شورای امنیت بعد از اعتراض آمریکا از توافق برای صدور بیانه ای در محکومیت اقدامات اسرائیل در نوار غزه بازمانده است، به این ترتیب اعتراضات آمریکا در یک جلسه محرمانه که پیش از جلسه اصلی برگزار شده بود مطرح شده است.

از سوی دیگر «ریاض منصور» نماینده دائمی فلسطین در شورای امنیت هم اعلام کرد که اسرائیل علیه مردم فلسطین دست به کشتار زده است که منجر به شهادت ۱۷ غیرنظامی فلسطینی شده است. وی ضمن قرائت نام شهدای تظاهرات بازگشت در شورای امنیت خواستار شد تا مسئولان این جنایت ها محاکمه و مجازات شوند.

وی همچنین از شورای امنیت خواست تا مسئولیت خود را برای حمایت از مردم فلسطین بر عهده بگیرد و تأکید کرد که اقدامات مردم فلسطین که روز جمعه آغاز شده است تحریکاتی مسالمت آمیز است و تا سالروز روز نکبت (روز بیرون راندن هزاران فلسطینی و اعلام استقلال اسرائیل) در ۱۵ می (۲۴ اردیبهشت) ادامه پیدا خواهد کرد.

در مقابل ایالات متحده به صورت ضمنی فلسطینی ها را مسئول اتفاقات اخیر دانسته و «والتر میلر» نماینده این کشور در شورای امنیت با «عناصر بد» نامیدن برخی از شهروندان فلسطینی اعلام کرده که این افراد زندگی باقی فلسطینی ها را به خطر می اندازند.

وی در این جلسه گفت: متأسفیم که چندین نفر در جریان تحولات امروز قربانی شده اند و از طرف های درگیر می خواهیم اقداماتی انجام دهند که منجر به کاهش تنش شود و از شکل گیری تحرکات جدید جلوگیری کند، عناصر بدی وجود دارند که از اعتراضات به عنوان پوششی برای ترویج خشونت استفاده می کنند و زندگی افراد بی گناه را به خطر می اندازند.

از سوی دیگر «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحولات روز گذشته در نوار غزه و کرانه باختری در صفحه توییتر خود نوشت که به خاطر قربانی شدن افراد در غزه بسیار اندوهگین هستیم، از همه طرف ها می خواهیم اقدامات لازم برای کاهش تنش را انجام دهند.

نائورت بدون اشاره به مسئولیت ارتش رژیم صهیونیستی در کشتار غیرنظامیان فلسطینی، ادامه داده که جامعه جهانی بر لزوم انجام دادن اقداماتی که وضعیت زندگی فلسطینی ها را بهبود ببخشد و در روند صلح حرکت کند، پافشاری می کند و خشونت در راستای این دو هدف نیست.

روز گذشته مردم فلسطین به مناسبت روز زمین در بزرگترین تظاهرات مسالمت آمیز در نوار غزه و کرانه باختری با عنوان تظاهرات بزرگ بازگشت مشارکت کرده بودند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده که در پی سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینی ها به وسیله ارتش رژیم صهیونیستی دست کم ۱۷ غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیده و ۱۴۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.