لزوم ایجاد پل ارتباطی میان واحدهای تولیدی و طراحان
لزوم ایجاد پل ارتباطی میان واحدهای تولیدی و طراحان

در ششمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کشور گفته شد پیوند میان فعالان این حوزه ضروری است اما همچنان شکاف میان طراح و تولیدکننده همچنان پر نشده است. در ششمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس که عصر امروز ۲۵ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد فعالان این حوزه […]

در ششمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس کشور گفته شد پیوند میان فعالان این حوزه ضروری است اما همچنان شکاف میان طراح و تولیدکننده همچنان پر نشده است.

در ششمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس که عصر امروز ۲۵ دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد فعالان این حوزه به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

شاهرخ جعفری به عنوان یکی از تولیدکنندگان لباس مطرح کرد: ما به حضور طراحان در واحدهای تولیدی خود نیاز داریم و تولیدکنندگان بدون حضور طراحان حرفی برای گفتن ندارند و خوشبختانه در سال های اخیر کارگاه های تولیدی و فروشگاه ها درهای خود را به روی هنرمندان طراح باز کردند اما واحدهای دانشگاهی به روز نیستند و نیاز است که سرفصل های درسی نو شود.

این تولیدکننده لباس همچنین از مسئولان خواست تا یک پل ارتباطی میان واحدهای تولیدی و طراحان ایجاد و به تولیدکنندگان هم در مسیر شناسایی برندهای مختلف کمک کنند.

محمدرضا ملک شاهی به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان مطرح کرد: طراحان در این مدت پیشرفت خوبی داشتند و توانستند مانتوهای کاربردی طراحی کنند چرا که مانتو لباس ملی ماست و ما با کمترین امکانات می توانیم بهترین ها در این شاخه را تولید کنیم.

بهمنی یکی دیگر از کسانی بود که به عنوان طراح در ششمین همایش فعالان مد و لباس به ارائه نظرات خود پرداخت و گفت: مهم نیست آنچه ارائه می کنیم اثری فاخر باشد و چند بازیگر معروف از آن استفاده کنند مهم این است که طرح ما به تولید انبوه برسد. این اتفاق خوشایندی است که امروز مانتوی ایرانی خود را به مردم کشورهای دیگر معرفی کرده و با مانتوی عربی و لباس هندی یکی دانسته نمی شود.

زینت شیرین طراح طلا و جواهر یکی از کسانی بود که از حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خواست تا تدبیری هم برای فعالان در این حوزه در نظر گرفته شود چرا که عمده فعالیت کارگروه روی طراحی لباس متمرکز شده در حالی که طراحی طلا و جواهر هم بخشی از فعالیت این کارگروه را در بر می گیرد.

بلندی یکی دیگر از طراحان لباس بود که به بیان تجربیات خود از جشنواره برلین پرداخت و گفت: ما در این جشنواره توانستیم لباس های عروسی فاخر و اسلامی خود را معرفی کنیم و برای ارسال لباس های ایرانی به آلمان قرارداد ببندیم.

حنا قره گوزلو یکی دیگر از طراحان لباس به شکاف میان طراح و تولیدکننده اشاره و بیان کرد: کارگاه های تولیدی درهای خود را به روی دانشجویان می بندند و از حضور دانشجویان مد و لباس در محل کار خود استقبال نمی کنند. در حالی که لازم است دانشجویان دوره های کارورزی خود را در کارگاه ها بگذرانند و از نزدیک با چرخه تولید آشنا شوند.

سمیه هنروری هم یکی دیگر از طراحانی بود که در این جلسه از مشکلات حرفه خود سخن گفت و مطرح کرد: بچه هایی که تازه وارد حرفه طراحی می شوند امید بیشتری دارند یک روز امید ما به حمایت تولیدکنندگان بود طراحان جامعه شناسی می دانند و می دانند جامعه چه می خواهد من طراح آماده ام که کاری کنم که بماند نمی خواهم بمانم تا کار کنم.

او همچنین بیان کرد: تولیدکنندگان باید از حضور طراحان در کارگاه های خود بهره ببرند، باید زمینه هایی فراهم شود تا من طراح نیازی به ورود به عرصه تولید نداشته باشم من نمی توانم مانع خلاقیت خود شوم و به تولید و بازاریابی فکر کنم، من باید طراحی کنم و تولیدکنندگان باید از طرح های کاربردی من برای رسیدن به تولید انبوه حمایت کنند.