ظریف: باتصمیم شورای عالی امنیت ملی درمراسم جلال طالبانی شرکت کردم
ظریف: باتصمیم شورای عالی امنیت ملی درمراسم جلال طالبانی شرکت کردم

وزیر امور خارجه گفت: در مورد حضور بنده در مراسم تشییع مرحوم جلال طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شد. در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه از وزیر امور خارجه در مورد علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق […]

وزیر امور خارجه گفت: در مورد حضور بنده در مراسم تشییع مرحوم جلال طالبانی در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شد.

در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه از وزیر امور خارجه در مورد علت ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

محمدجواد ظریف در خصوص علت حضور در این مراسم گفت: حضور بنده در این مراسم در بالاترین سطح در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت و مورد تایید نیروی قدس، وزارت خارجه و نیروهای مسلح بود. ضرورت داشت بنده از طرف جمهوری اسلامی در این مراسم حضور یابم.

وزیر امور خارجه گفت: با استقبالی که از جمهوری اسلامی در این مراسم شد در واقع برای همگان روشن شد که جمهوری اسلامی جایگاه خوبی در کردستان عراق در جریان تلاش عده‌ای برای جدایی طلبی کردستان عراق دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی دوستان خود را که در زمان مبارزه با صدام پا به پای ملت ایران جنگیدند فراموش نمی‌کند.

ظریف تاکید کرد: در این مراسم بنده در کنار رئیس‌جمهور عراق و اکثر نمایندگان مجلس عراق حضور یافتم از جمله آقای حکیم. تنها تعداد قلیلی از نمایندگان مجلس عراق در این مراسم حضور نداشتند.

وزیر امور خارجه گفت: در اجرای مراسم تشییع آقای طالبانی سوءاستفاده ای خلاف توافق اقلیم کردستان با دولت عراق انجام گرفت و به جای پرچم عراق از پرچم کردستان عراق استفاده شد اما کسی مراسم را ترک نکرد.

وی تصریح کرد: در مراسم اهدای تاج گل به تابوت آقای طالبانی بنده تنها کسی بودم که از سر خم کردن در مقابل جنازه خودداری کردم و بقیه افراد حاضر در مراسم به شکل دیگری ادای تعظیم کردند.

وی تصریح کرد: بنده در کنار فرماندهان سپاه در این مراسم شرکت کردم که این امر تاثیر خوبی بر مردم کردستان عراق داشت.

ظریف با اشاره با برگزاری این مراسم در جریان رفراندوم کردستان عراق گفت: جمهوری اسلامی علیرغم مخالفت با این رفراندوم، با حضور در مراسم آقای طالبانی اعلام کرد که ارتباط عمیقی با مردم کردستان عراق دارد.

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه گفت: هیچ کشوری اعم از همسایه و غیرهمسایه و حتی شخصیت های حقوقی عراق در مراسم تشییع آقای طالبانی حضور نیافتند، این مراسم یک هفته بعد از رفراندوم کردستان عراق که توسط رژیم صهیونیستی برنامه ریزی شده بود، برگزار شد.

وی خطاب به ظریف تاکید کرد: آقای جلال طالبانی رئیس جمهور عراق بود و شما باید در مراسم ایشان در بغداد حضور می یافتید اما حضور شما در کردستان  عراق خلاف عرف دیپلماتیک بود، در حالی که پرچم کردستان عراق روی تابوت آقای طالبانی بود چرا شما به این پرچم ادای احترام کردید.

قاضی‌پور گفت: آقای ظریف در مراسمی حاضر شدند که سران ضدانقلاب در آن حضور داشتند، دست این افراد به خون جوانان ما آلوده است و با این پرچم به خاک ایران حمله می شود.

وی خطاب به وزیر امور خارجه اظهار داشت: باید از ظرفیت دیپلماسی خود در راستای برچیده شدن پایگاه های ضدانقلاب در مرزهای ایران استفاده کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود از ظریف خواست سهم ایران از بازار عراق را اعلام کند و گفت: بفرمایید اربیل و سلیمانیه چه کمکی به بازار ارز ایران کرده اند. آیا ظرفیت سنجی کرده اید که عراق می تواند به ظرفیت ضدتحریمی برای ایران تبدیل شود؟

در ادامه محمدجواد ظریف در بخش دوم اظهارات خود گفت: روابط ایران و عراق روابطی همه جانبه و گسترده است و این روابط در شورای عالی امنیت ملی تنظیم می شود و من یکی از مجریان این سیاست ها هستم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حضور بنده در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی سیاست ایران برای جلوگیری از تجزیه کردستان عراق بود.

وی ادامه داد: در این مراسم نمایندگان بسیاری از کشورهای منطقه و جهان حضور داشتند.

ظریف ادامه داد: ما نمی توانیم فراموش کنیم آقای طالبانی همراه رزمندگان ایران علیه بعثی ها جنگید، ما نباید به خاطر جنایت های دیگران کسانی را که با ایران همراهی می کنند فراموش کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه در سلیمانیه اتفاق افتاد تصمیم دولت عراق بود. دولت عراق هیچ مراسم دیگری در بغداد برای آقای طالبانی برگزار نکرد و بنده در مقابل پرچم کشور دیگری جز جمهوری اسلامی تعظیم نمی کنم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: روابط ما با عراق در بهترین مقطع قرار دارد، میزان صادرات ما به عراق از سایر همسایگان عراق بیشتر است.

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش درباره کنوانسیون خزر گفت: کنوانسیون خزر باعث افتخار کشور است و هر زمان این بحث در مجلس مطرح شود بنده توضیح خواهم داد چگونه این سند افتخار تنظیم شد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: کسانی که از تصویب این سند ضرر کردند در حال سخن پراکنی هستند. دولت و جمهوری اسلامی و نظام اجازه نخواهد داد که یک وجب از دریای خزر و یا کردستان که با خون شهدا حفظ شده است در یک قرارداد از بین برود.

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه با برشماری خیانت های دولت اقلیم کردستان علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: اعزام اشرار تروریست به نقاط مرزی، تجهیز گروهک های تروریستی، حمایت مالی از این گروه ها، صدور کارت شناسایی توسط اقلیم، مشارکت در مراسم ضدانقلاب و صدور کارت اقامت وجوه کوچکی از اقدامات دولت اقلیم کردستان علیه جمهوری اسلامی است. امسال چندین تیم را مجهز کردند که وارد ایران شوند اما خدا را شکر نیروهای مسلح توطئه را در نطفه خفه کردند. سوال این است بابت این عملکرد اقلیم کردستان وزارت امور خارجه چه اقدامی انجام داده است.

در پایان قاضی پور اعلام کرد از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع شده است و نیاز به رای گیری نیست.