وابستگی عده ای در دولت روحانی به برجام از خط قرمزها هم عبور کرده و گاهی به اوج اتکال به بیگانه بجای اتکال به خدا تنزل نموده است. اخیرا مصاحبه ای از محمد جواد ظریف در رسانه ها از جمله رسانه ملی منتشر شده که وقتی میشنوی از تعجب نزدیک است شاخ هم در بیاوری. […]

وابستگی عده ای در دولت روحانی به برجام از خط قرمزها هم عبور کرده و گاهی به اوج اتکال به بیگانه بجای اتکال به خدا تنزل نموده است.

اخیرا مصاحبه ای از محمد جواد ظریف در رسانه ها از جمله رسانه ملی منتشر شده که وقتی میشنوی از تعجب نزدیک است شاخ هم در بیاوری.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه  در مصاحبه ای تأکید کرد که ادامه تعهد ایران به توافق هسته‌ای به «پایبندی کامل» آمریکا بستگی دارد.

ظریف که برای گفت‌وگو با همتای روس‌اش به مسکو سفر کرده، در توییتر نوشت: «امروز در مسکو با [سرگئی] لاوروف وزیر خارجه [روسیه] نشست داشتم.

برای تعامل با وزیران خارجه سه کشور اروپایی (انگلستان، فرانسه و آلمان) و [فدریکا] موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا، راهی بروکسل هستم.»

وی افزود: «همه اتفاق نظر داشتند که ضروری است که همه به تعهداتشان ذیل برجام پایبند باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران را تائید کرده است، اما ادامه این روند به پایبندی کامل ایالات متحده بستگی دارد.»

قرار است ظریف فردا با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و موگرینی دیدار کند. این دیدار در آستانه موعد تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا برگزار می‌شود.

یک دیپلمات اروپایی نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت هدف از این نشست تأکید مجدد اروپا بر حمایت از برجام و ارسال این پیام به آمریکاست که نباید از توافق هسته‌ای خارج شود.

اینکه ما در ایران در جریان برجام فی الواقع گوش جانمان به نظر انگلستان و فرانسه و المان بوده باشد ننگ است.

اینکه ما در مقابل اعمال امریکا از خود اراده تصمیم گیری نداشته باشیم عار است.

اینکه وزارت خارجه ما که فی الواقع در بسیاری از مواقع از دور خارج است و به طیب خاطر نظرات انگلیس و بعضا فرانسه و گاهی هم نظر آلمان را نظر خود ارزیابی و بدانها عمل میکند، خجالت آور است.

وزارت خارجه یک کشور انقلابی باید در چارچوب منافع ملی و انقلاب عمل کند که البته از شخصیتی که حاضر است نشان امین الضرب فراماسونر را بگردن بیاندازد،  بسیار بعید است .

مقام معظم رهبری در ماه رمضان گذشته در خصوص پاره کردن برجام توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا جملات جالب فرمودند که حق این است وزارت خارجه خود را با این سخنان منطبق و هم راستا نماید ، نه دولتهای اروپایی که در بسیاری از مواقع منافع خود را نیز فدای رضایت امریکا مینمایند. معظم له در همان ماه مبارک اینگونه فرموده اند که :« یکی از دلایل عمده‌ی فشار بر بخش هسته‌ای، مخالفت با پیشرفت علمی کشور است و خودشان هم می‌دانند که ادعای تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای، یک دروغ آشکار است.رهبر انقلاب اسلامی «توانمندی اقتصادی» و «توانمندی دفاعی بازدارنده» را از دیگر عوامل اقتدار کشور دانستند و با تأکید بر افزایش این توانمندی‌ها گفتند: توانمندی سیاسی ملی به‌معنای وحدت و انسجام ملی باید حفظ شود و با وجود اختلاف‌ها و سلایق گوناگون سیاسی که اشکالی هم ندارد، در مبانی حرکت نظام، اختلافی در بین مردم به وجود نیاید. آنها برای مقابله با پیشرفت علمی حتی از ابزارهای خباثت‌آمیز و ممنوع همچون بدافزارها و ویروس‌های اینترنتی استفاده کردند که می‌توانستیم برای این جنایت، گریبان آنها را در دادگاه‌های بین‌المللی بگیریم که متأسفانه این کار انجام نشد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک تصور غلط درخصوص آمریکا اشاره و خاطرنشان کردند که برخی تصور می‌کنند ما می‌توانیم با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات خود را حل کنیم درحالی‌که این تصور نادرست، و یک توهم… رهبر انقلاب با اشاره به زوایای پر ابهام سند برجام که زمینه سوء استفاده طرف‌های مقابل را فراهم کرده است تأکید کردند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد که این کار هم دستوری قرآنی درباره نقض عهد متقابل است. .

روز جمعه ۲۲ دی ماه قرار بود تهدید دونالد ترامپ نسبت به برجام عملی و او با اینکه یک فرد متهم به اختلالات روانی است برجام را پاره نموده و اعلام رسمس نماید که به برجام پایبند نخواهد بود لاکن تا آخرین ساعات روز جمعه همه شاهد بودند که نه تنها این کار را نکرد بلکه تا حدی به دنبال اروپاییها راه افتاد تا به راه گشایی از برجام برای منافع امریکا رایزنی نماید.

قبل از این همه کارشناسان متعددی به این نتیجه اذعان نموده بودند که هرگز و به هیچ وجه و با همه اختلالات روانی دونالد ترامپ برحام را که کوهی از منافع پنجاه ساله برای ایشان به دنبال داشته پاره نخواهد نمود و زیاده طلبی او حکم می کند که به دنبال بقیه اش باشد.

اما جالب اینجابود که محمد جواد ظریف حتی قبل از اینکه ترامپ موضع عقب نشینی خود را اعلام کند آب پاکی را روی دست ملت ایران ریخت و اعلام نمود که ما در هر صورت به برجام پایبند خواهیم ماند و این هم مغایر نظر صریح مقام معظم رهبری بود و هم به ترامپ اجازه میداد که برجام را پاره کرده ولی به بقایای منافع آن امید وار باشد.!!!

والسلام

حمیدرضا نقاشیان