مدرک علمی وجود ندارد که عدم تایید توافق هسته ای ایران را توجیه کند
مدرک علمی وجود ندارد که عدم تایید توافق هسته ای ایران را توجیه کند

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از موفق بودن توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ سخن گفت. به نقل از سایت چتم هاوس، «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا عنوان داشت: در توافق هسته ای ایران بحثی درباره روح توافق در میان نبوده که نقض شود، این توافق صرفا بر مسئله هسته ای […]

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از موفق بودن توافق هسته ای ایران و کشورهای ۱+۵ سخن گفت.

به نقل از سایت چتم هاوس، «جان کری» وزیر امور خارجه سابق آمریکا عنوان داشت: در توافق هسته ای ایران بحثی درباره روح توافق در میان نبوده که نقض شود، این توافق صرفا بر مسئله هسته ای متمرکز است. خطری که در تایید نکردن برنامه هسته ای ایران توسط کنگره وجود دارد این خواهد بود که ما به نقطه صفر باز می گردیم.

وزیر خارجه سابق آمریکا که در موسسه چتم هاس سخن می گفت، در ادامه با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ گفت: شنیده ام رئیس جمهور آمریکا می گوید روح این توافق نقض شده است، در مذاکرات بحثی درباره روح توافق وجود نداشته است.

وی در ادامه به نقش دیگر طرف های حاضر در برجام اشاره کرد و گفت: چین و روسیه نقش های قابل توجهی در برجام ایفا کردند ما به تلاش های بیشتر و نه کمتر احتیاج داریم. هدف از این توافقنامه ایجاد دیدگاهی جهانی بود که توسط کشورهای قدرتمند و بزرگ به امضا رسید. بنابراین این توافقنامه تنها با ایران نبوده و هم اکنون این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است.

جان کری در مورد پایبندی ایران به برجام نیز گفت: ایران تصمیم گرفته برنامه هسته ای خود را ادامه ندهد و  در این زمینه گام مهمی برداشته است. این در حالی است که رهبر ایران نیز این توافقنامه را تایید کرد. ما بر اساس این توافق امکان نظارت صفر تا ۱۰۰ را بر هر اونس اورانیوم ایران را داریم، شرایطی شفاف تر از این وجود ندارد. ایران پیش از این توافق تقریبا دو ماه تا هسته ای شدن فاصله داشت.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ مدرک علمی وجود ندارد که عدم تایید توافق هسته ای ایران را توجیه کند. توافق ایران برپایه اعتماد بنا گذاشته نشد بلکه بر پایه راستی‌آزمایی به وجود آمد.با توافق، ما یک بازه یکساله گریز داریم.

کری با اشاره به شیطنت های رژیم صهیونیستی برای برهم خوردن برجام گفت: نتانیاهو از باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) خواسته بود به ایران حمله کند، حمله به ایران، مانع از تولید بمب در این کشور نمی شود. اما توافق این امکان را به وجود می آورد.