عربستان برای افزایش قیمت نفت دست نگه داشت
عربستان برای افزایش قیمت نفت دست نگه داشت

انتظار می‌رود عربستان سعودی برای رقابتی نگه داشتن نفت خود در برابر صادرکنندگان دیگر، قیمت گریدهای نفتی سبک خود برای آسیا را در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن تغییر ندهد. عربستان قیمت گرید عرب لایت و عرب اکسترا لایت برای آسیا را طی دو ماه گذشته در مواجهه با رقابت فزاینده سایر صادرکنندگان […]

انتظار می‌رود عربستان سعودی برای رقابتی نگه داشتن نفت خود در برابر صادرکنندگان دیگر، قیمت گریدهای نفتی سبک خود برای آسیا را در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن تغییر ندهد.

عربستان قیمت گرید عرب لایت و عرب اکسترا لایت برای آسیا را طی دو ماه گذشته در مواجهه با رقابت فزاینده سایر صادرکنندگان نفت خاورمیانه‌ای، کاهش داده است.

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای جبران کاهش تولید ونزوئلا و لیبی و در آستانه اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، از ژوئن تولیدشان را افزایش داده‌اند.

افزایش عرضه از سوی صادرکنندگان نفت خاورمیانه‌ای و همچنین روسیه بازارهای آسیا را به خصوص در بخش گریدهای سبک به خوبی تامین کرده است.

نیمی از شش تحلیلگری که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند، انتظار دارند قیمت فروش رسمی گرید عرب لایت برای اکتبر به میزان ۵ تا ۳۰ سنت نسبت به ماه پیش افزایش پیدا کند در حالی که نیمی دیگر کاهش قیمت به میزان ۳۰ سنت را پیش‌بینی کرده‌اند.

همه بجز یک نفر انتظار دارند عربستان سعودی قیمت فروش رسمی گرید “عرب هوی” را در اکتبر کاهش دهد اما نظرات مختلفی درباره قیمت گرید نفتی “عرب مدیوم” وجود داشت.

به گفته منابع بازرگانی، تقاضای آسیا برای گریدهای مدیوم ترش ماه گذشته که کره جنوبی و ژاپن واردات نفت ایران را کاهش دادند، بالا بود.

شرکت آرامکوی عربستان قیمت گریدهای نفتی را بر مبنای نظرات مشتریان و پس از محاسبه تغییرات در ارزش نفت خود طی یک ماه گذشته بر مبنای بازده و قیمت محصول تعیین می‌کند.

طبق گزارش شرکت خدمات مالی الرجهی، عربستان سعودی ممکن است امسال ۱۶۱ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت داشته باشد. این شرکت به بهبود رشد اقتصادی عربستان بدنبال قیمت بالاتر نفت اشاره کرد اما پیش‌بینی کرد رشد درآمدهای غیرنفتی نیز به کاهش کسری مالی دولت کمک خواهد کرد.

عربستان سعودی در نیمه اول امسال شاهد رشد قابل توجه درآمدهای نفتی و غیرنفتی به ترتیب به میزان ۴۰ و ۴۹ درصد بوده است.

عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در ژوئن برای آغاز افزایش تولید به منظور تثبیت قیمت نفت توافق کردند. طبق آمار منابع ثانویه، با وجود تعهد برای افزایش تولید نفت خام، عربستان تولید نفت خود در ژوییه را به میزان ۵۲ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز کاهش داد و به ۱۰.۳۸۷ میلیون بشکه در روز رساند. اما این کشور در اوت ۱۰.۴۲۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که حدود ۱۳۶ هزار بشکه در روز بالاتر از نرخ تولید در ژوییه بود.