عقبگرد ۱۲۲۴ واحدی شاخص بورس
عقبگرد ۱۲۲۴ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس این روزها حال و روز چندان خوبی ندارد. شاخصی که پس از افت و خیز فراوان سال ۱۳۹۶ را با رقم ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحد به پایان برد، روز گذشته به ۹۴ هزار و ۲۹۹ واحد رسید که نشان دهنده افت ۱۹۹۰ واحدی و کاهش ۲ درصدی بازدهی سهامداران آن است. […]

شاخص کل بورس این روزها حال و روز چندان خوبی ندارد. شاخصی که پس از افت و خیز فراوان سال ۱۳۹۶ را با رقم ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحد به پایان برد، روز گذشته به ۹۴ هزار و ۲۹۹ واحد رسید که نشان دهنده افت ۱۹۹۰ واحدی و کاهش ۲ درصدی بازدهی سهامداران آن است.

نیمه دوم سال گذشته برای اکثر سهامداران بورس پربرکت و خوش یمن بود به‌طوری که دراین سال بورس اوراق بهادار تهران بازدهی ۲۶ درصدی برای آنها به ارمغان آورد. دراین سال شاخص کل با رکوردشکنی‌های پی درپی خود را به ۹۹ هزار و ۵۲۲ واحد در چهارم بهمن ماه رساند. در آن دوره بسیاری انتظار شش رقمی شدن شاخص را می‌کشیدند، ولی ورق در بازار سرمایه ایران برگشت و درحالی که نوسان بازدهی بازار ارز و طلا را بشدت بالا برده بود، شاخص بورس پله پله قله‌های فتح شده را پس داد و با عقبگرد چهار کانالی به ۹۶ هزار واحد رسید.

درحالی که این امید وجود داشت که در سال‌جاری شاخص تا حدودی به سیاق سال گذشته رونق بگیرد، اما عملکرد ۱۸ روزه بورس اوراق بهادار تهران (از ۵ فروردین تا ۳ اردیبهشت) حکایت از تداوم عقبگرد دارد به طوری که دراین مدت شاخص کل ۱۹۹۰ واحد معادل ۲ درصد عقب نشسته است. درحالی که در فروردین ماه شاخص کل ۷۶۶ واحد برابر با ۷۹ صدم درصد افت کرد در سه روز کاری اردیبهشت ماه (تا سوم) یعنی ظرف ۱۲ ساعت این شاخص ۱۲۲۴ واحد کاهش یافت. بدین ترتیب شاخص ۱٫۲۸ درصد عقبگرد کرد.
هرچند شاخص کل در سال‌جاری افت زیادی را تجربه کرده است، اما مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان از رشد آن دارد. در سوم اردیبهشت ماه سال گذشته شاخص کل بورس روی عدد ۷۹ هزار و ۳۹۰ واحد ایستاده بود که نسبت به روز گذشته ۱۴ هزار و ۹۰۹ واحد معادل ۱۸٫۷ درصد رشد کرده است ولی به نسبت رکوردهای طلایی که شاخص در ماه‌های پایانی سال گذشته به ثبت رساند، وضعیت شاخص با پسرفت مواجه شده است.
دلایل افت شاخص
در سال گذشته رشد قیمت‌های جهانی کالاهای پایه همچون فلزات اساسی و نفت درکنار رشد نرخ ارز بسترهای رشد شاخص را فراهم کرده بود. درکنار آن انتشار اخبار بازدهی بورس که در آن هنگام خود را به ۳۰ درصد نزدیک کرده بود باعث شده بود تا نقدینگی جدیدی برای کسب این سود وارد بازار شود. اما در پایان سال انتشار اخبار منفی در عرصه‌های خارجی همانند تهدید رئیس جمهوری امریکا به خروج از برجام و رشد بازدهی بازارهای ارز و طلا به‌عنوان بازارهای موازی موجب شد تا اقبال به تالار شیشه‌ای کاهش یابد.
در سال‌جاری نیز هرچند همچنان برخی از عوامل رشد شاخص همچون قیمت‌های جهانی پابرجاست، اما نزدیک شدن به موعد تمدید سند برجام توسط رئیس جمهوری امریکا که از ماه‌های قبل نسبت به خروج از آن تهدید کرده سهامداران را محتاط‌تر کرده است. علاوه براین اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز که از روز ۲۱ فروردین ماه اجرایی شد و ثبات نرخ دلار روی ۴۲۰۰ تومان نیز یکی از عوامل رشد و رونق بورس را متوقف کرد.
بنابراین تا پایان اردیبهشت ماه که موضوع برجام برای اهالی بازار سرمایه روشن می‌شود، به نظر می‌رسد شاخص کل بورس با نوسان همین مسیر را ادامه دهد.
شاخص بورس ۱۹۴ هزار واحد دیگر افت کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۱۹۴ واحد افت کرد.در جریان دادوستدهای روزگذشته بازار سرمایه تعداد ۴۸۶ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ ارزش ۱۴۴میلیارد تومان در ۳۶هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۱۹۴واحدی در ارتفاع ۹۴هزار و ۲۹۹واحد قرار گرفت.
بیشترین تأثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام در این روز به‌ نام نمادهای معاملاتی گسترش نفت و گاز پارسیان، ارتباطات سیار ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، خدمات انفورماتیک و پالایش نفت اصفهان با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) ۶۱واحد، کل (هموزن) ۲۶واحد، قیمت (هموزن) ۱۹واحد، آزاد شناور ۱۸۰واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ترتیب ۸۰ و ۷۱۷واحد افت کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۱۷۴میلیون ورقه به‌ارزش ۱۶۳میلیارد تومان در ۳۲هزار نوبت، آیفکس ۴٫۱ واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۰۵۵واحد قرار گرفت.