علت نابسامانی بازار ارز
علت نابسامانی بازار ارز

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بروز التهابات در بازار ارز، این مساله را به دلیل افزایش حجم نقدینگی ناشی از سررسید برخی سپرده‌های بانکی و همچنین پیش‌خور تحریم‌های آبان‌ماه ارزیابی کرد. عبدالله مشکانی – کارشناس مسائل اقتصادی –  با اشاره به وضعیت بازار در طی روزهای گذشته، بخشی از این التهابات را سر […]

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به بروز التهابات در بازار ارز، این مساله را به دلیل افزایش حجم نقدینگی ناشی از سررسید برخی سپرده‌های بانکی و همچنین پیش‌خور تحریم‌های آبان‌ماه ارزیابی کرد.

عبدالله مشکانی – کارشناس مسائل اقتصادی –  با اشاره به وضعیت بازار در طی روزهای گذشته، بخشی از این التهابات را سر آمدن مهلت برخی از سپرده‌های بانکی عنوان کرد و گفت: این مساله باعث افزایش نقدینگی خواهد شد، ضمن اینکه پیش‌خور تحریم‌های آبان‌ ماه را هم در بازار داریم که از دو ماه قبل خود را نشان داده است. علت هم آن است که برخی از فعالان بازار متوجه اثر آن تحریم‌ها شده و به آن واکنش نشان می‌دهند.

مشکانی با اشاره به عدم عرضه ارز توسط پالایشگاه‌های پتروشیمی، فولاد و معادن، ادامه داد: این‌ها فروشنده ارز خود در بازار نیستند، ضمن اینکه این مدیران را مستقیما وزیر صنعت مشخص می‌کند و زمانی که این‌ها ارزشان را نمی‌فروشند برداشت مردم این است که دولت نمی‌خواهد ارز خود را بفروشد.

او همچنین با بیان اینکه مدت ترخیص کالاها در گمرک بسیار طولانی شده است، گفت: برخی مواد اولیه در گمرک موجود است، اما به دلیل عدم هماهنگی گمرک و بانک مرکزی که نرخ دلار را مشخص نمی‌کنند، مواد اولیه از گمرک خارج نمی‌شود. در چنین شرایطی کارخانه‌ها و تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان می‌شوند.

مشکانی همچنین با اشاره به نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان در ماه‌های گذشته اظهار کرد: تولید کننده مدعی است که بر مبنای نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی محصولش را پیش‌فروش کرده، اما حالا مواد اولیه‌اش در گمرک توقیف شده است. تولیدکنندگان انتظار دارند مواد اولیه آن‌ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی از گمرک خارج شود. در حالی که دولت می‌گوید تولید کننده باید مابه‌التفاوت دلار دولتی با بازار آزاد را محاسبه و پرداخت کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اختلاف بین دولت و تولیدکنندگان اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت در این جا منتظر گرانتر شدن قیمت ارز در بازار آزاد است تا آنگاه مابه‌التفاوت بیشتری از تولیدکنندگان بگیرد. به همین خاطر تولیدکنندگان در چنین شرایطی زیان‌دیدگان اصلی خواهند شد.