علل قطعی حادثه سانچی مشخص خواهد شد
علل قطعی حادثه سانچی مشخص خواهد شد

رییس سازمان بنادر گفت:سومین نشست کمیته کشورهای ذی نفع حادثه سانچی اول اردیبهشت در چین برگزار می شود امیدواریم این آخرین جلسه در این خصوص باشد و انتظار داریم تا آخر اردیبهشت نتیجه نهایی علت حادثه سانچی به اطلاع عموم برسد.  محمد راستاد افزود: تا کنون هیچ اشاره ای به علل قطعی حادثه نکرده ایم […]

رییس سازمان بنادر گفت:سومین نشست کمیته کشورهای ذی نفع حادثه سانچی اول اردیبهشت در چین برگزار می شود امیدواریم این آخرین جلسه در این خصوص باشد و انتظار داریم تا آخر اردیبهشت نتیجه نهایی علت حادثه سانچی به اطلاع عموم برسد.

 محمد راستاد افزود: تا کنون هیچ اشاره ای به علل قطعی حادثه نکرده ایم و تا استخراج نهایی نظرات و بررسی ها ی کارشناسی اظهار نظری نمی کنیم.

راستاد در نشست خبری معرفی فعالیت ها و اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری با بیان اینکه مهمترین تغییرات برنامه این سازمان، اعمال تخفیف در تعرفه فعالیت های بندری و توقف و تردد شناورها است، گفت: عمده تغییرات تعرفه ای سال ۹۷ که اعمال شده است شامل کاهش ۱۰.۵ درصدی هزینه توقف کشتی ها در کنار اسکله در بنادر جنوبی و ارائه تخفیف ۳۰ درصدی در عملیات تخلیه و بارگیری برای کشتی ها است.

وی افزود: همچنین هزینه لایروبی از مجموع هزینه های مترتب بر شناورهای سوخت رسان، با هدف حمایت از بانکرینگ حذف شده که مجموع هزینه های این نوع شناورها ۲۰ درصد کاهش می یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تعرفه خدمات انتقال آب مصرفی شناورهای خارجی، در سالهای گذشته بسیار بالا بود که در سال جاری با شناورهای ایرانی برابر شد تا میزان رقابت پذیری بنادر ایران با بنادر منطقه افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر کاهش تعرفه انبارداری اظهار داشت: در گذشته در فاصله ساعات ۱۵ تا ۱۹، هزینه انبارداری به ازای هر ساعت ۶.۵ دلار بود که از ۱۵ اردیبهشت امسال و همزمان با اعمال تعرفه های جدید، این بخش نیز به ۵ دلار کاهش می یابد که در مجموع هزینه های انبارداری بین ۱۰ تا ۲۴ ساعت در ساعات خارج از وقت اداری کاهش خواهد یافت. همچنین در ساعات ۱۹ تا ۷ صبح روز بعد هزینه ماندگاری در انبار از ۱۱ دلار به ۱۰ دلار کاهش خواهد یافت.

راستاد از دیگر خدمات سازمان بنادر در سال جاری را کاهش عوارض شناورهای متعلق به لاینرهای بین المللی با هدف افزایش پهلوگیری در بندر شهید بهشتی چابهار تا سقف ۸۰ درصد عنوان و اظهار داشت: این تخفیف در صورتی اعمال می شود که لاینرهای بین المللی موافقت نامه هایی را با بندر چابهار مبنی بر تردد منظم و جابجایی میزان مشخصی از کالا در طول سال به امضاء برسانند.

وی به تخفیف ۱۰ درصدی هزینه های خم کاری و باربری مواد خام معدنی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که سود آوری این کالاها نسبت به سایر کالاها کمتر بوده و توان رقابت با آنها را ندارند، برای افزایش صادرات مواد خام معدنی این تخفیف اعمال شده است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، هزینه صدور اسناد در بنادر حاکمیتی، ساماندهی شده و برای فرآورده‌هایی که در سال و در هر بندر ۷۵ هزار تن کالا جابجایی اعم از تخلیه و بارگیری داشته باشند، از ۵۵ تا ۷۵ درصد تخفیف اعمال می شود.

معاون وزیر راه به برنامه حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از انتقال بار از جاده به ریل اشاره کرد و ادامه داد: برای حمایت از حمل و نقل کانتینری بار با ریل در هزینه خدمات عمومی و زیربنایی منطقه ویژه اقتصادی ۵۰ درصد تخفیف اعمال می شود. همچنین معافیت انبارداری این کالاها از ۵ روز برای همه کالاها به ۱۰ روز ویژه کالاهای حمل با قطار افزایش خواهد یافت.

راستاد با بیان اینکه در سال گذشته ۳.۱ میلیون تن TEU، ۱۵ درصد رشد در بخش کانتینری داشتیم، گفت: این میزان رشد سبب شد ایران دومین کشور در میزان رشد جابجایی کانتینری کالا را کسب کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: اول اردیبهشت ماه سومین کمیته کشورهای ذینفع در حادثه سانچی شامل ایران، چین، پاناما و کره جنوبی در شانگهای با حضور نمایندگان سازمان بنادر برگزار می شود که انتظار داریم آخرین جلسه کمیته بررسی این سانحه بوده و نتیجه نهایی آن نیز در اردیبهشت ماه اعلام شود.

معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته ۲۵۳۶ میلیارد تومان درآمد داشت که پیش بینی می شود در سال جاری درآمد این سازمان به ۲۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی در پایان اظهارکرد: سازمان بنادر با هدف حمایت از کالای داخلی، حمایت از صادرات و بارگیری را در دستور کار قرار دارد که به همین سبب در سال گذشته میزان کالای غیرنفتی تخلیه شده در بنادر ۴۴.۱ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل از آن (سال ۹۵) تنها ۴ درصد رشد داشته است. ولی در بارگیری و صادرات کالا نسبت به سال قبل از آن ۱۲ درصد رشد داشتیم که به معنی حمایت از تولید داخل است. ضمن اینکه پیش بینی می شود در سال جاری فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.