فرهنگ سازی کار سختی نیست
فرهنگ سازی کار سختی نیست

فرهنگ سازی کار سختی نیست. باید هنجارهای درست را جایگزین هنجارهای غلط کرد. یکی از جلوه های بیرونی که توسط آن میتوان به انسانیت بشر پی برد و یکی از راه هایی که میتوان شخصیت هر فرد را سنجید . در جامعه نیز با شناخت میزان فرهنگ جامعه میتوان به تکامل و پیشرفت ان جامعه […]

فرهنگ سازی کار سختی نیست. باید هنجارهای درست را جایگزین هنجارهای غلط کرد.

یکی از جلوه های بیرونی که توسط آن میتوان به انسانیت بشر پی برد و یکی از راه هایی که میتوان شخصیت هر فرد را سنجید .

در جامعه نیز با شناخت میزان فرهنگ جامعه میتوان به تکامل و پیشرفت ان جامعه پی برد.

قران کریم نیز به مسئله فرهنگ توجه خاصی کرده است.

دستوراتی در این زمینه داده است هر جامعه زمانی به رستگاری می رسد و در مسیر الهی گام بر میدارد که مردم ان جامعه در مورد  فرهنگ و شیوه های درست زندگی اموزش درست دیده باشند.

چند وقت پیش در محل هنری که انتظار میرود افراد فرهیخته و هنرمندان حضور داشته باشند، برای تماشای تئاتری حضور داشتم و عجیب بود که کارگردان شخصا و تا حدی غیر متعارف که نشانگر بی تاثیر بودن این تقاضا بود، استدعای خاموش کردن موبایلهای تماشاگران را داشت و حتی شیوه خاموش کردن موبایل را نشان میداد و بهانه هایی که افراد احیانا در سالن خواهند اورد را پیشاپیش مطرح و رد میکرد و میگفت به کمپین تماشای تئاتر بدون گوشی بپیوندید، و من می اندیشیدم ما کجاییم این وقت گرانبها را برای چه با موبایل باید بگذرانیم؟

اینکه چه جایی جای چه کاری است خود یک تربیت فرهنگی است.

کشورهای جهان در فرصتهای مناسب استفاده های بهینه کرده و موجب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه خود شده اند.من باب مثال :

بعد ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻭل  کشورﺍﺗﺮﯾﺶ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ .  ﻓﻘﺮ و ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺑﯿﺪﺍﺩ ﻣﯿﮑﺮﺩ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻣﻘﺪﺍری  ﭘﻮﻝ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﺗﺮﯾﺶ قرض ﺩﺍﺩ .. ﮐﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺷﻬﺮ ﻫﺎی ویران شده از خرابی های ناشی از جنگ ﺭﺍ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ .

مثلا ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺴﺎﺯﻧﺪ تا ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﭼﺮﺥ ﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﺩﺭﺍﺗﺮﯾﺶ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﮕﺮﺩﺵ ﺩﺭﺁﯾﺪ .

ﺍﺗﺮﯾﺶ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﭘﻮﻝ ﺳﺎﻟﻦ ﺍﭘﺮﺍ ﻭ ﮐﻨﺴﺮﺕ ﺳﺎﺧﺖ !

ﺳﺎﻟﻦ ﻫﺎﯼ ﺗﺌﺎﺗﺮﺳﺎﺧﺖ  ﻭﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎﺭﺍ ﺗﺮﻣﯿﻢ ﮐﺮﺩ !

ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻭﻟﺖ ﺍﻣﺮﯾﮑﺎ از مبنای این تصمیمات ﭘﺮﺳﯿﺪ که ﭼﺮﺍ وجوه را صرف باز سازی اقتصادی نکرده اند. ؟ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﭘﻮﻝ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻧﺴﺎﺧﺘه اﯿﺪ .. ؟ !

مسئولین اقتصادی و فرهنگی ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺗﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧه ها ویران میمانند!!…

این مفهوم که با فرهنگ میتوان اقتصاد را ساخت ، مفهوم عمیقی است و طبعا با اقتصاد بعید است بتوانیم فرهنگمان را بسازیم . لذاست که باید اذعان نمود که اگر درست بفهمیم ، فرهنگ سازی کار سختی نیست.

والسلام

شهره نقدی