فرهنگ عاشورا می‌تواند در قالب هنر معاصر هم معنا پیدا کند
فرهنگ عاشورا می‌تواند در قالب هنر معاصر هم معنا پیدا کند

حبیب‌الله صادقی قصد دارد، تازه‌ترین اثر عاشورایی خود را به موضوع محاصره و نبرد امام حسین (ع) پیش از شهادت‌شان اختصاص دهد. این نقاش که هر سال در شب شام غریبان امام حسین (ع) تابلویی را درباره واقعه عاشورا نگارگری می‌کند، اظهار کرد: امسال هم در نظر دارم، موضوع محاصره و نبرد امام حسین (ع) […]

تابلو

حبیب‌الله صادقی قصد دارد، تازه‌ترین اثر عاشورایی خود را به موضوع محاصره و نبرد امام حسین (ع) پیش از شهادت‌شان اختصاص دهد.

این نقاش که هر سال در شب شام غریبان امام حسین (ع) تابلویی را درباره واقعه عاشورا نگارگری می‌کند، اظهار کرد: امسال هم در نظر دارم، موضوع محاصره و نبرد امام حسین (ع) را پیش از شهادت‌شان به تصویر بکشم. اتود این کار را زده‌ام و ان‌شاءالله شب شام غریبان این کار را آغاز خواهم کرد.

او که سال گذشته بیست‌وپنجمین تابلوی نگارگری این مجموعه را با محوریت حضرت علی‌اکبر (ع) به پایان رساند، گفت: اگر به داستان‌هایی که درباره حضرت علی‌اکبر (ع) نقل می‌شود، دقت کنیم، بخشی از آن شامل فضای محزونی است که امام حسین (ع) به یاران‌شان دستور می‌دهد تا بدن مُثله‌شده حضرت علی‌اکبر (ع) را به طرف خیمه‌ها ببرند. بخشی دیگر، به رشادت، قدرت و صلابت او بازمی‌گردد. حضرت علی‌اکبر (ع) جنگ نمایان و با قدرتی انجام می‌دهد که در تاریخ عاشورا جزو اتفاق‌های بسیار مهم تلقی می‌شود.

او ادامه داد: پس از شهادت حضرت علی‌اکبر (ع) که امام حسین (ع) به طرف خیمه‌ها بازگشتند و پیکر نازنین فرزندشان روی زانوهای‌شان است، امام به طرف خیمه‌ها نگاه می‌کنند که ما در نقاشی‌هایی که روی شیشه و آینه کار شده‌اند، این تصویر را می‌بینیم؛ اما من ترکیبی از حماسه و حزن را کار کردم.

این نقاش اظهار کرد: صحنه مبارزه علی‌اکبر (ع) در گوشه‌ای از تصویر و صحنه‌ای دراماتیک و محزون، در بخش دیگر این تابلو تصویر شده است.

صادقی با بیان این‌که حوزه انقلاب و دفاع‌ مقدس، فرهنگش را از کربلا و عاشورا گرفته است، گفت: من وفادارانه اصرار ورزیدم، این دو را با هم ترکیب کنم. فرهنگ عاشورا می‌تواند در قالب هنر معاصر هم معنا پیدا کند. من روی مجموعه دیگری کار می‌کنم با موضوع عاشورا به روایت جهان معاصر، یعنی فرآیند فرهنگ عاشورا چگونه می‌تواند در کالبد جهان معاصر روایت شود. یک اثر می‌تواند آبستره‌تر و معنایی‌تر باشد و همان احساس را در مخاطب ایجاد کند.

وی بیان کرد: این شور نهفته‌ای که در عاشورا وجود دارد، من را برای این کار تشویق کرد که مجموعه‌ای را در کنار آثار نگارگری‌ام آغاز کنم که ان‌شاءالله نمایشگاه آن را برگزار خواهم کرد.

او همچنین از چاپ کتاب آثارش تا پایان امسال و چاپ کتاب پوسترهای عاشورایی‌اش خبر داد.

این هنرمند پیش از این درباره شکل‌گیری ایده این مجموعه، گفته بود: ایده اصلی این مجموعه توسط مادرم شکل گرفت و به پیشنهاد او انجام شد. ما در خانه پدری، هیئت و روضه داشتیم و مادرم با نقاشی قهوه‌خانه‌ای آشنا بود. او معتقد بود یک پراکندگی در آثار هنری با این مضامین وجود دارد و باید یک کار کالبدی تک‌محوری انجام شود. مادرم بعد از دیدن تابلوی «عصر عاشورا» اثر محمود فرشچیان، این ذهنیت را در من تقویت کرد که این معنا را دنبال کنم.

صادقی افزوده بود: برای این مجموعه، منابع جدی، متقن و قابل اعتمادی را جست‌وجو می‌کنم. امام حسین (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع)، حضرت قاسم (ع)، قیس بن مسهر، مسلم بن عقیل، گودال قتلگاه، شرایط پس از شهادت امام حسین (ع) و … از مواردی است که در تابلوهای این مجموعه به آن‌ها پرداخته شده است.