«فیدیبو» کتاب بدون مجوز می‌فروشد؟
«فیدیبو» کتاب بدون مجوز می‌فروشد؟

فروش نسخه‌های فاقد مجوز از برخی آثار ناشران در سامانه فیدیبو با اعتراض مواجه شده است. انتشار ترجمه‌هایی از آثار پرفروش برخی از ناشران کشور در یکی از سامانه‌های فروش و عرضه آن‌لاین کتاب الکترونیکی با اعتراض جمعی از ناشران روبرو شده است. بر اساس این گزارش سامانه فیدیبو که می‌توان از آن به عنوان […]

فروش نسخه‌های فاقد مجوز از برخی آثار ناشران در سامانه فیدیبو با اعتراض مواجه شده است.

انتشار ترجمه‌هایی از آثار پرفروش برخی از ناشران کشور در یکی از سامانه‌های فروش و عرضه آن‌لاین کتاب الکترونیکی با اعتراض جمعی از ناشران روبرو شده است.

بر اساس این گزارش سامانه فیدیبو که می‌توان از آن به عنوان یکی از مهمترین سامانه‌های فروش نسخه الکترونیکی کتاب در ایران یاد کرد مدتی است که اقدام به بارگزاری و فروش آثار پرفروش بازار کتاب با ترجمه‌های کرده است که به گفته ناشران این آثار نوعی بازنویسی از ترجمه آنها به شمار می‌رود و مجوز کسب نکرده است.

در این زمینه مدیر موسسه انتشارات کوله‌پشتی به خبرنگار مهر گفت: ما مدتی است که بر سر نوع قرارداد فیدیبو با موسسه خودمان با این مرکز دچار چالش هستیم و در نهایت نیز به توافق نرسیدیم اما جالب است که می‌بینم کتاب پر فروش موسسه من یعنی کتاب «بازگشت» اثر هشام مطر با ترجمه‌ای عجیب در این سامانه بارگزاری می‌شود.

وی افزود: جالب این است که وقتی پیگیر می‌شوم می‌بینم که کتابی که نسخه دیجیتالش در حال فروش است نه فیپا دارد و نه شابک و به طبع مجوزی هم برای انتشار آن وجود ندارد. آثار دیگری هم از ناشران دیگری با این مساله روبرو شده‌اند. در واقع فیدیبو نام مترجمانی را به روی آثار درج کرده که مشخص نیست وجود خارجی دارند و یا خیر ولی مهمتر از این مساله عرضه کتاب‌هایی  است که به نظر می‌رسد بدون مجوز هستند.

اباذر رضانیا ادامه داد: سامانه صدور فیپا در کتابخانه ملی در این زمینه می‌تواند شهادت دهند که این کتابها آیا وجود خارجی دارند که نسخه الکترونیکی آنها به فروش می‌رسد یا خیر.

پیگیری خبرنگار مهر حاکی از آن است آثاری چون «سیزده دلیل برای اینکه»، «دختری که رهایش کردی» و «هنر عشق ورزیدن» نیز با چنین مساله‌ای مواجه شده‌اند و ناشران دیگری نیز که نتواسته‌اند با این شرکت به تفاهمی برای عرضه آثارشان دست پیدا کنند نیز رفته رفته در حال مواجهه با این اتفاق هستند.

خبرگزاری مهر با تماس با مسئولین «فیدیبو» خواستار اعلام نظر این شرکت درباره این اعتراضات شد، مسئولین «فیدیبو» اما ضمن ارائه توضیحاتی شفاهی درباره شرایط چاپ و نشر محصولات آنلاین پاسخگویی در این باره را به زمانی دیگر موکول کردند.