قانونگذاران آمریکایی طرحی برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران ارائه کردند
قانونگذاران آمریکایی طرحی برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران ارائه کردند

خبرگزاری تسنیم به بررسی جزئیات طرحی از دو نماینده کنگره آمریکا پرداخته که خواستار اعمال فشار بر کشورهای دیگر در زمینه فروش سلاح به ایران است.  یک طرح قانونی که به تازگی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده خواستار به کارگیری تدابیری برای جلوگیری از فروش تسلیحاتی به ایران، بدون  مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. پیش‌نویس […]

خبرگزاری تسنیم به بررسی جزئیات طرحی از دو نماینده کنگره آمریکا پرداخته که خواستار اعمال فشار بر کشورهای دیگر در زمینه فروش سلاح به ایران است.

 یک طرح قانونی که به تازگی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده خواستار به کارگیری تدابیری برای جلوگیری از فروش تسلیحاتی به ایران، بدون  مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

پیش‌نویس این طرح که توسط «چارلی کریست» و «گاس بیلیراکیس»،  دو نماینده کنگره آمریکا تهیه شده روز ۳۰ نوامبر (۹ آذرماه) برای بررسی بیشتر به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارجاع شده است.

«کریست» و «بیلیراکیس» در بخش «برداشت کنگره»* ادعا کرده‌اند انتقال سلاح به ایران باعث بی‌ثبات شدن منطقه غرب آسیا و اخلال در صلح منطقه خواهد شد. در این بخش همچنین عنوان شده وزیر خارجه آمریکا بایستی با وارد شدن به تعاملات دیپلماتیک با دولت‌های کشورهایی که پیشنهاد فروش سلاح به ایران را مطرح می‌کنند، از فروش سلاح به ایران جلوگیری کند.

این طرح، در صورت تصویب در دو شاخه قانونگذاری آمریکا و تبدیل شدن به قانون،  وزیر خارجه این کشور را موظف می‌کند ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن آن و از آن پس هر سال یکبار، گزارشی درباره هر گونه «فعالیت یا انتقال تسلیحاتی محدود شده» به ایران و اقدامات دیپلماتیک واشنگتن در ارتباط با آن تقدیم کنگره کند.

دو نماینده کنگره همچنین خواستار آن شده‌اند که دولت آمریکا برای کشورهایی که وارد هر گونه «فعالیت یا انتقال تسلیحاتی محدودشده» در ارتباط با ایران می‌شوند مجوزهای مربوط به آن دسته از اقلام دفاعی که صادرات آنها نیازمند مجوزهای دولت است را صادر نکند.

در بخش تعاریف اصطلاحات، «فعالیت یا انتقال محدود شده» به این صورت تعریف شده است: «عبارت “فعالیت یا انتقال محدود شده” ناظر به هر گونه فعالیت یا انتقال تسلیحاتی در ارتباط با ایران است که شرح آنها در پاراگراف‌های ۲، ۴ و ۵ ضمیمه B قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت** آمده و کشورها برای انجام آنها نیازمند اخذ مجوز شورای امنیت ذیل آن قطعنامه هستند.»

«کریست» در بیانیه‌ای، ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه علیه ایران اهداف طرح خود را بیان کرده است. وی نوشته است: «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران کماکان تهدیدی علیه آمریکا، اسرائیل و بقیه نقاط جهان محسوب می‌شود.»

وی اضافه کرده است: «طرح ما پیام قدرتمندی به کشورهایی که در حال بررسی معاملات تسلیحاتی با ایران هستند می‌فرستد مبنی بر اینکه ما حمایت دولتی از تروریسم را تحمل نخواهیم کرد.»

«بیلیراکیس» هم در بیانیه خود به تکرار ادعاهای تأییدنشده علیه ایران پرداخته است: «علی‌رغم برجام، ایران با تداوم حمایت از تروریسم و گسترش آن در راستای تلاش خود برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه، تعهدش به ستمگری را نشان می‌دهد.»

وی در توضیح درباره اهداف طرح مذکور خاطرنشان کرده است: «ما همزمان با همکاری با متحدانمان برای حفظ فشار علیه ایران بایستی اطمینان حاصل کنیم که کشورهای دیگر تلاش‌های ما را تضعیف نمی‌کنند و اگر آنها چنین کنند بایستی پاسخگو شوند.»

این پیش‌نویس برای تبدیل شدن به قانون، بایستی ابتدا در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مورد بررسی قرار گرفته و پس از انجام اصلاحات لازم به تصویب اعضای این کمیته برسد.

طرح «عدم فروش سلاح به ایران»، در صورت تصویب در کمیته تخصصی در صحن علنی مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می‌شود. در صورت تصویب در این مرحله، مجلس سنای آمریکا نیز بایستی نسخه موازی آن را به تصویب برساند.  بعد از آن، طرح مورد نظر، با امضای رئیس‌جمهور آمریکا به قانون تبدیل خواهد شد.