معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله در بورس شروع شد
معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله در بورس شروع شد

برای نخستین بار در بازار سرمایه معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله توسط بورس تهران از امروز(یکشنبه) آغاز می‌شود. معاون بازار بورس تهران با بیان این مطلب گفت: با گذشت ۱۰ ماه از راه‌اندازی بازار قراردادهای اختیار معامله سهام در بورس تهران، معاملات برخط این ابزار از امروز(یکشنبه) بر روی سهام پایه فولاد مبارکه اصفهان و با […]

بورس

برای نخستین بار در بازار سرمایه معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله توسط بورس تهران از امروز(یکشنبه) آغاز می‌شود.

معاون بازار بورس تهران با بیان این مطلب گفت: با گذشت ۱۰ ماه از راه‌اندازی بازار قراردادهای اختیار معامله سهام در بورس تهران، معاملات برخط این ابزار از امروز(یکشنبه) بر روی سهام پایه فولاد مبارکه اصفهان و با سررسید بهمن ماه ۱۳۹۶ آغاز می‌شود.

علی صحرایی در خصوص معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله اظهار داشت: پس از راه‌اندازی اولیه بازار قراردادهای اختیار معامله، با توجه به بازخورد دریافتی از فعالان بازار سرمایه، ایجاد سامانه مدیریت ریسک و فراهم‌سازی امکان اتخاذ موقعیت فروش و نیز دسترسی برخط معاملات این ابزار در دستور کار بورس تهران قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این به دلیل ملاحظات فنی و نیز سیاست توسعه تدریجی بازار، امکان ارائه کامل قراردادهای اختیار معامله سهام وجود نداشته است؛ به‌گونه‌ای که معاملات این ابزار صرفا از طریق سامانه نامک قابل اجرا بوده و نیز به دلیل عدم قابلیت اجرای سامانه مدیریت ریسک در سررسیدهای گذشته، امکان اتخاذ موقعیت فروش در این قراردادها برای عموم سرمایه­ گذاران وجود نداشته است.

معاون بازار بورس تهران یادآور شد: معاملات برخط قراردادهای اختیارمعامله صرفاً از طریق کارگزارانی که مجوز لازم را دریافت کرده‌اند، قابل انجام است. همچنین با توجه به راه‌اندازی سامانه مدیریت ریسک و امکان محاسبات وجوه تضمین براساس “ضوابط وجه تضمین قرارداد اختیار معامل سهام در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران”،  اتخاذ موقعیت باز فروش در قراردادهای اختیارمعامله، به شرط کفایت وجوه تضمین، برای تمامی فعالان بازار سرمایه امکان‌پذیر می‌باشد.

صحرایی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ره‌پویان پردازش گستر صحرا، اولین شرکتی است که توانسته است مجوز معاملات برخط قراردادهای اختیار معامله را دریافت کند. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق کارگزاری‌های طرف قرارداد با این شرکت، به‌صورت برخط در بازار اختیار معامله فعالیت کنند. همچنین امکان فعالیت سایر شرکت‌های نرم‌افزاری ارائه‌دهنده معاملات برخط در صورت اعلام آمادگی و کسب مجوز لازم، به تدریج فراهم خواهد شد.

معاون بازار بورس تهران گفت: معرفی سهام پایه بیشتر و سررسیدهای متنوع‌تر، از برنامه‌های آتی این معاونت در توسعه بازار قراردادهای اختیارمعامله می‌باشد.