قطارها امسال نیم ساعت دیررسیدند/پیش بینی ۲۴.۵میلیون مسافر درنوروز
قطارها امسال نیم ساعت دیررسیدند/پیش بینی ۲۴.۵میلیون مسافر درنوروز

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطارها در سال ۹۶ از مبدأ، به طور میانگین تنها ۳۰ ثانیه تأخیر داشتند که این شاخص در مقصد به حدود ۲۸ دقیقه می رسد. عباس آخوندی در مراسم بهره برداری از ۶۱ دستگاه واگن جدید مسافربری در آستانه سفرهای نوروزی در ایستگاه راه آهن تهران گفت: آینده توسعه حمل […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطارها در سال ۹۶ از مبدأ، به طور میانگین تنها ۳۰ ثانیه تأخیر داشتند که این شاخص در مقصد به حدود ۲۸ دقیقه می رسد.

عباس آخوندی در مراسم بهره برداری از ۶۱ دستگاه واگن جدید مسافربری در آستانه سفرهای نوروزی در ایستگاه راه آهن تهران گفت: آینده توسعه حمل و نقل ایران باید در حوزه ریلی رقم بخورد.

وی افزود: حوزه جاده ای، رشد زیادی داشته است و به دلیل ماهیتش که فردگرایانه است، رشد خود را ادامه خواهد داد؛ هر چند که در حوزه جاده ای باید ۱۰ کریدور جدید ایجاد کنیم و طول آزادراه ها به ۱۰ هزار کیلومتر رسیده و همچنین آزادراه ها و بزرگراه های کشور به شبکه آزادراه های آسیایی متصل شود.

آخوندی تصریح کرد: آنچه در حمل و نقل ایمن، سالم، سبز و دوستدار محیط زیست، افزایش دهنده بهره وری اقتصادی و کاهش دهنده مصرف سوخت به شمار می رود، حمل و نقل ریلی چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافری است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: عقب ماندگی این بخش در برابر جاده بسیار کم است و سهم ریل از حمل بار و مسافر در برابر جاده به سختی به ۱۰ درصد می رسد و نیاز به سرمایه گذاری فراوان به خصوص در حوزه باری و توسعه شبکه ریلی داریم.

وی اظهار داشت: با این حال، امسال شرکت راه آهن ۷۰۰ کیلومتر و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، ۵۱۶ کیلومتر ریل جدید احداث کردند؛ ولی باید در دولت دوازدهم بتوانیم تمام مراکز استانها را به شبکه ریلی وصل کنیم.

آخوندی به اهمیت توسعه حمل و نقل حومه ای اشاره و خاطرنشان کرد: حمل و نقل حومه ای ریلی، نظام شهرسازی در تمام شهرهای ایران را تغییر خواهد داد و تنها نشانه معنادار ابهام دو وزارت راه و مسکن، ایجاد حمل و نقل ریلی حومه ای است.

به گفته این عضو کابینه دولت دوازدهم، اگر حمل و نقل حومه ای ریلی را در سالهای قبل اجرا می کردیم؛ در حال حاضر شهرهای جدید اطراف تهران بهترین سکونت گاه ها برای زندگی بودند که کیفیت بالایی از نظر زندگی داشتند؛ مهمترین علت عقب ماندگی شهرهای جدید، نبود حمل و نقل ریلی حومه ای است.

وی افزود: دستیابی به چنین حمل و نقلی نیاز به سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری دارد، تا بتوانیم به رشد چند صددرصدی در بخش حمل و نقل حومه ای دست یابیم. در این صورت هم با آلودگی محیط زیست مقابله کرده ایم و هم فشار زیادی که بر روی مرکز کلان شهرها از نظر ترافیک و حمل ونقل وجود دارد را کاسته و زندگی با کیفیت در شهرهای جدید اطراف تهران خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز اساسنامه شرکت حمل و نقل حومه ای به هیات وزیران ارسال شد، گفت: براساس این اساسنامه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه مشترکاً این سیستم را برعهده خواهند داشت. همچنین این شرکت در سالهای آینده تأسیس خواهد شد ولی برای توسعه آن باید از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم چون چندین میلیارد دلار پول نیاز دارد.

به گفته آخوندی دولت باید در طول دو برنامه توسعه پنج ساله، مبلغ ۵۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری کند که سالانه سرجمع ۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی اعم از زیرساخت و ناوگان نیاز به سرمایه گذاری داریم. به خصوص که گلوگاه بزرگ ما در سالهای آینده کمبود ناوگان است.

وی افزود: برای ایام تعطیلات سال نو که تا ۱۵ فروردین برنامه ریزی شده است، ۴ هزار و ۸۴۰ رام قطار آماده شده که نسبت به نوروز ۹۶، ۱۵.۷ درصد رشد داشته است. همچنین یک میلیون و ۷۷۲ صندلی آماده شده که نسبت به نوروز ۹۶ معادل ۰.۸ درصد رشد نشان می دهد. ضمن اینکه در نوروز ۹۷ میزان مسافر به ۲۴.۵ میلیون مسافر می رسد که رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال جاری خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: امسال ۶۱ واگن مسافربری به بهره برداری می رسد که ۲۷ واگن آن نو بوده و ۳۴ واگن نیز بازسازی اساسی شده است. ضمن اینکه میانگین تأخیرات راه آهن از مبدأ در سال ۹۶ کمتر از ۳۰ ثانیه بوده اما در مقصد حدود ۲۸ دقیقه بوده است. همچنین شرکت راه آهن موظف است در سال آتی، اینترنت را به تمام قطارهای مسافری تسری بدهد.