قیمت کاغذ به ثبات رسید
قیمت کاغذ به ثبات رسید

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از صدور مجوز برای خبرگزاری همشهری خبر داد و در خصوص آخرین وضعیت بازار کاغذ مطبوعات، توضیحاتی ارائه کرد.  محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ضمن بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جمع خبرنگاران و […]

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از صدور مجوز برای خبرگزاری همشهری خبر داد و در خصوص آخرین وضعیت بازار کاغذ مطبوعات، توضیحاتی ارائه کرد.

 محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ضمن بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جمع خبرنگاران و در جواب سوالات آنها پیرامون راهکارهای دولت و معاونت مطبوعاتی برای حل مشکل کاغذ برای مطبوعات گفت: یکی از ۳۳ بند اعلام شده از سوی دولت برای سر و سامان دادن به مشکلات ارز، تخصیص ارز مبادله ای برای مبادلات کاغذ است.

سلطانی فر افزود: به تمام فروشندگان کاغذ اعلام کرده ایم چنانچه کاغذشان را با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می کنند، می بایست زیر فاکتورهایشان بنویسند که چنانچه دولت مابه التفاوت این ارز را تا ارز مبادله ای که حدود ۳۸۵۰ تومان است، اختصاص داده، شرکت ها و فروشندگان کاغذ این مبالغ را به خریداران کاغذ عودت دهند.

وی یادآور شد: با هماهنگی ای که با سندیکای کاغذ فروشان و همچنین کاغذ فروشان عمده انجام داده ایم و در دو روز گذشته توافق نامه ای در این زمینه انجام داده ایم، خوشبختانه شاهد تثبیت قیمت کاغذ و مهار تب و تاب در بازار این کالای استراتژیک بوده ایم.

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه کشور از نظر کاغذ با کمبودی مواجه نیست، تصریح کرد: دو اتفاقی که در این رابطه شکل گرفته، یکی تخصیص ارز مبادله ای به وارد کنندگان و فروشندگان کاغذ و پرداخت مابه التفاوت آن به خریداران و دیگری کاهش بیش از یکصد تومانی قیمت کاغذ در صورت وارد کردن آن با یورو است.

وی افزود: این مسئله کمک می کند که قیمت کاغذ حدود ۲۰۰ تومان کاهش پیدا کند.

سلطانی فر که گفت مشکل کاغذ دامن گیر تعداد زیادی از مطبوعات شده و صبح گذشته نسخه کاغذی روزنامه سازندگی روی دکه نرفته است؟ در واکنش به این سوال عنوان کرد: این مسئله صحت ندارد و روزنامه سازندگی تعطیل نشده و دیروز و امروز هم منتشر شده است.

این اظهار نظر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در حالی صورت می گیرد که روزنامه سازندگی روز گذشته به صورت برخط منتشر شد و نسخه کاغذی آن روی دکه نیامد کما اینکه این روزنامه در شماره امروز خود نیز درخصوص علت منتشر نشدن شماره روز گذشته خود توضیح داده است.

وی در بخشی دیگر و در پاسخ به سوال صدور مجوز خبرگزاری همشهری این موضوع را تأیید کرد و گفت: مجوز آن صادر شده است و احتمالا مجبور می شوند آن را راه اندازی کنند.

سلطانی فر اعلام نشدن تعداد مجوزهای صادره برای رسانه ها هم در سایت مطبوعاتی معاونت وزارت ارشاد را رد کرد و گفت: تعداد مجوزها  هر هفته در سایت منتشر می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که به نظر می رسد فیلتر تلگرام موجب افزایش کاربران رسانه های رسمی و خبرگزاری ها شده است، اظهار داشت: راهکار افزایش تیراژ، بستن دیگر رسانه ها نیست. اگر قرار بود این راهکار حل مشکل باشد، ما تعداد مجوزهایی که صادر می کردیم را پائین می آوردیم تا تیراژ رسانه ها افزایش یابد.