لزومی به تکمیل مسکن مهر نیست
لزومی به تکمیل مسکن مهر نیست

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از واحدهای مسکن مهر باقی مانده، در بیابان احداث شده اند که لزومی ندارد این واحدها تکمیل شوند.  عباس آخوندی شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» شبکه یک سیما گفت: عدم قطعیت یعنی اینکه ما ندانیم فردا چه اتفاقی رخ می دهد و به این تناسب خرید […]

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از واحدهای مسکن مهر باقی مانده، در بیابان احداث شده اند که لزومی ندارد این واحدها تکمیل شوند.

 عباس آخوندی شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک» شبکه یک سیما گفت: عدم قطعیت یعنی اینکه ما ندانیم فردا چه اتفاقی رخ می دهد و به این تناسب خرید و فروش شکل نمی گیرد حتی سرمایه گذاری هم صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: بزرگترین عدم قطعیت ما به تأثیرات خروج آمریکا از برجام و تصمیمات ما برمی گردد و سردرگمی و نامعلوم بودن تصمیم ما در مورد خروج آمریکا از برجام، عدم قطعیت فعلی اینگونه شکل گرفت و بر این اساس تأثیرات نامطلوبی را در فضای اقتصادی کشور و دلار و سکه شاهد بودیم.

آخوندی گفت: به نظر من ترامپ بسیار گستاخ است چون منافع کشور خودش را بر منافع جهان ترجیح می دهد و حتی با متحدانش هم برخورد می کند ما باید با کسانی که از رفتار ترامپ آسیب می بینند ارتباط اقتصادی برقرار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در شرایط پس از خروج ترامپ از برجام و پیش آمدن عدم قطعیت در بازارهای چهارگانه ایران عده ای هم به انتظارات تورمی دامن زدند و هدفشان هم مخالفت با یک گروه سیاسی خاص بود حال آنکه مسئله به وجود آمده به منافع ملی ربط پیدا می کرد آن عده پس از مدتی دریافتند این دوگانگی تنها به ضرر مردم است.

آخوندی گفت: در خصوص افزایش قیمت ها باید در بخش اقتصاد کلان صحبت کنیم زیرا بسیاری از نرخ گذاری ها به سبب نزدیکی با یکدیگر قابل تفکیک نیستند.

سوداگری؛ عامل گرانی مسکن

وی تصریح کرد: قیمت بخش مسکن از دو مؤلفه تبعیت می کند یکی اقتصاد کلان و دیگری سوداگری است در حوزه سوداگری اثرات مخربی شاهد بوده و هستیم زیرا کسانی می توانستند از یک سو اقدام به خرید زمین کرده و از سوی دیگر با گرفتن مجوزهایی از شهرداری زمین ها را با ۱۵۰ درصد افزایش قیمت بفروشد. در حال حاضر توانسته ایم با جلوگیری از ضوابط شهرسازی، سوداگری و افزایش قیمت ها را مهار کنیم و نگذاریم شهرفروشی صورت پذیرد.

این مقام مسئول، خرید و فروش ضوابط شهرسازی را علل عمده افزایش قیمت های مسکن عنوان کرد و افزود: هر جا دولت اقدام به دخالت در امور اقتصادی کند حتماً مشکلات افزایش می یابد در جایی که اقتصاد رقابتی وجود دارد و مردم اجازه خرید و فروش ملک دارند دلیلی برای دخالت دولت در ساخت وجود ندارد.

لزومی ندارد مسکن مهر تکمیل شود

وی در خصوص سرنوشت مسکن مهر هم گفت: یک دولتی آمده مقوله ای به نام مسکن مهر عرضه کرده ما باید حق خریداران و ذی نفعان را تا ریال آخر حفظ کنیم اما برخی از واحدهای مسکن مهر روی زمین هایی ساخته شده که بیابان محسوب می شود این واحدها لزومی ندارد که تکمیل شود برخی هم در مکان هایی است که بر سر زمین هایش دعوا مطرح شده و تا زمانی که تکلیف دعاوی معلوم نشود دولت اقدامی نمی کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش اعظم طرح هایی که امکان اتمام داشتند به پایان رسید اما حدود دویست و خرده ای هزار واحد هم یا آب و یا انشعاب برق ندارد که این بخش به دیگر دستگاه های خدماتی مربوط می شود. امسال ۳۰۸ طرح را برای بهسازی بافت های فرسوده اجرا می کنیم. ۲ هزار و ۷۰۰ محله فرسوده در کشور وجود دارد که باید سالانه ۲۷۰ محله را بهسازی کنیم.

۲۰ میلیون نفر بدمسکن داریم

وی گفت: حدود ۲۰ میلیون نفر در این بافت ها که به ظاهر خانه است اما در باطن خانه نیست معادل یک سوم جمعیت شهری کشور زندگی می کنند. کانون مسئله مسکن در بافت های فرسوده است و تلاش می کنیم این بافت ها به وسیله صاحبان آنها بهسازی شود.

وی گفت: دولت در بافت های فرسوده برای خدمت عمومی، نبود زیرساخت ها را مشخص و آن را ایجاد می کند. باید با تسهیلات ارزان قیمت ساکنان بافت های فرسوده را برای بهسازی آنها توانمند کنیم و اکنون به ساکنان این محلات تسهیلات ۶ درصدی پرداخت می شود.

معافیت مالیاتی برای سازندگان و اجاره دهندگان واحدهای مصرفی

وی درباره بحث اجاره بهای مسکن نیز گفت: پیشنهادی که ما به دولت مجلس در این زمینه دادیم افزایش مدت اجاره به بیش از ۲ سال است. بر اساس این پیشنهاد برای خانه هایی که بیش از ۲ سال اجاره داده می شود مشوق هایی از جمله معافیت های مالیاتی در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه هزینه جابه جایی مستأجر معادل یک ماه اجاره است گفت: سیاست اصلی ما برای کاهش هزینه های مستأجر، افزایش مدت اجاره است.

آخوندی افزود: در این زمینه در طرحی تشویقی تمام کسانی که با الگوی مصرف خانه می سازند اگر هزار خانه نیز بسازند و در این چارچوب اجاره دهند معافیت مالیاتی داشته باشند و اگر بزرگتر از الگوی مصرف نیز ساخت و ساز کنند اما طول دوره ای که ساختمان خود را اجاره می دهند بیش از دو سال باشد معافیت مالیاتی داشته باشند. در بسیاری از کشورها مستأجر حق تمدید یک دوره اجاره را دارد.

طرفدار اقتصاد رقابتی هستم ولی اجاره بها سالانه ۱۰ درصد بیشتر شود!

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرفدار اقتصاد رقابتی هستم افزود: پیشنهاد اولیه ما این است که سالانه ۱۰ درصد به مبلغ اجاره بها افزوده شود.

آخوندی گفت: در قراردادها اگر دولت دخالت کند میزان خانه های اجاره ای کاهش می یابد و مشکلات زیادی از جمله زیرزمینی شدن قراردادها ایجاد می شود. دخالت دولت در قراردادها میان مؤجر و مستأجر موجه نیست. در سال ۹۲ و ۹۳ و در اوج رکود نمی توانستیم مالیاتی برای خانه های خالی تعیین کنیم زیرا در زمان رکود مالیات گرفتن تمایل برای سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

وی افزود: در آن زمان قانونی برای اخذ مالیات از اراضی بایر و خانه های خالی تصویب و وزارت مسکن ملزم شد سامانه ای برای ثبت خانه های خالی ایجاد کند در حالی که ایجاد چنین سامانه ای مشکلی را حل نمی کرد.

امکان دریافت مالیات از خانه های خالی وجود ندارد چون اطلاعات املاک را نداریم

آخوندی گفت: وزارت راه و شهرسازی سازمانی سیاستگذار است و هیچ وزارتخانه ای اطلاعات ثبتی املاک را ندارد. بر این اساس وزارت راه و شهر سازی نمی تواند مالیاتی از صاحبان خانه های خالی یا زمین های بایر دریافت کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فقط شهرداری ها اطلاعات پلاک ثبتی را دارند گفت: شهرداری ها باید مالیات این عرصه ها اخذ و در خود شهرداری استفاده کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در بیشتر شهرها اداره راه و شهرسازی نداریم و مالیات بر املاک و مستغلات جنبه ملی دارد افزود: هیچ دولتی نمی تواند اطلاعات ۲۷ میلیون خانه را داشته باشد و هر سال سرکشی کند که کدام خانه خالی است. مالیات خانه های خالی را باید مقامات محلی اخذ کنند. از لایحه مالیات بر خانه های خالی و زمین های بایر استقبال اما از افزایش مدت اجاره انتقادهای زیادی شده است.

مخالف اخذ مالیات از عایدی سرمایه هستم

آخوندی گفت: من مخالف مالیات بر عایدی سرمایه هستم زیرا اگر بر سرمایه، مالیات قرار داده شود سرمایه گذاری را تهدید کرده ایم و به معنای مخالفت با سرمایه گذاری است. با هر تهدید سرمایه گذاری مخالفت می کنم. نمی توان سیاست کمالگرای مطلق در اخذ مالیات داشته باشیم زیرا تهدید سرمایه آثار زیاد منفی دارد و جایی که ارزش افزوده ایجاد می کند نباید تهدید شود.

وی درباره مسئله کامیون داران نیز افزود: از ابتدا حرف من این بود که کامیون داران حق اعتراض مدنی دارند. ما درباره صنوف مختلف کامیون داران و مسائل اجتماعی، روابط با شرکت ها، حق الزحمه، سوخت و تأمین لوازم یدکی گفتگو کردیم که بیشتر آنها حل شده است.

بیمه تکمیلی رانندگان آغاز شده است

وی افزود: اصلی ترین بحث کامیون داران که بسیار مهم است موضوع بیمه تکمیلی آنها و خانواده هایشان بود که در مجموع ۹۰۰ هزار نفر هستند. با شرکت ها صحبت کردیم که باید رانندگان بیمه تکمیلی شوند و این کار آغاز شده است. در چند روز اخیر ۷۰ هزار نفر در سامانه بیمه تکمیلی ثبت شده اند.

وی با بیان اینکه قرارداد کامیون داران با شرکت ها شفاف شده است گفت: اگر کامیون داران شکایتی از قرارداد دارند می توانند به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱ اطلاع دهند و زمان رسیدگی به شکایت ۴۸ ساعت است. اکنون رابطه رانندگان با شرکت ها خوب است.

وی گفت: شرایط برای مردم بسیار سخت است و این به دلیل مسائل پیرامونی و تصمیم ما بر مستقل زندگی کردن است که هزینه هایی برای ما دارد و همه آن را پرداخت می کنیم. نباید مسائل اقتصادی را سیاسی کنیم زیرا سیاسی کردن اقتصاد مشکلات را بیشتر می کند.