لزوم افزایش ثبات در آیین نامه جشنواره فیلم فجر
لزوم افزایش ثبات در آیین نامه جشنواره فیلم فجر

یک کارشناس فرهنگی معتقد است که جشنواره فیلم فجر با سابقه طولانی که دارد بر جریان فکری و هنری سینما تاثیرگذار است و با این سابقه لازم است شاهد ثبات بیشتری در آیین‌نامه آن باشیم. سعید ابوطالب درباره تغییرات در جشنواره فیلم فجر گفت: دبیر جشنواره حق دارد متناسب با شرایط فنی تولید فیلم که […]

یک کارشناس فرهنگی معتقد است که جشنواره فیلم فجر با سابقه طولانی که دارد بر جریان فکری و هنری سینما تاثیرگذار است و با این سابقه لازم است شاهد ثبات بیشتری در آیین‌نامه آن باشیم.

سعید ابوطالب درباره تغییرات در جشنواره فیلم فجر گفت: دبیر جشنواره حق دارد متناسب با شرایط فنی تولید فیلم که متاثر از پیشرفت تکنولوژیک ابزار تولید و پخش و   …. است  و نیز شرایط متأثر از اکران فیلم ها و شرایط  اجماعی که بی تردید رابطه دوسویه با صنعت -هنر سینما دارد تغییراتی در شکل و  نحوه اجرای هرساله جشنواره ایجاد کند اما این تغییرات نباید اساسی و ساختاری باشد که  فیلمسازان و حتی جریان فیلمسازی را سرگردان و بلاتکلیف کند.

وی با بیان اینکه یکی از کارکردها واهداف برگزاری جشنواره فیلم فجر ایجاد جریان صحیح و ارتقای این هنر – صنعت است ، افزود: بی گمان دبیر جشنواره که نماینده جریان فکری و هنری است  تغییرات زیادی را در  جشنواره در نظر می گیرد اما این تغییرات نباید با اهداف اولیه و تکوینی جشنواره در تضاد باشد . تغییرات حتما باید خیلی کم باشد و حتی می تواند در یک برنامه  چندساله اعمال شود یعنی اعلام شود که در یک برنامه ۵ ساله هر سال تعداد فیلم های پذیرفته شده در بخش مسابقه کم تر یا بیشتر می شود  و یا مثلا در بخش فنی در یک بازه زمانی باید کیفیت یا فرمت آثار تولید شده از یک استانداردی به یک استاندارد بالاتر ارتقا یابد .

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه همه جشنواره ها تاثیرگذار هستند،  گفت: سوال  این است که تاثیر جشنواره فیلم فجر بر فعالیت سینمای ایران چقدر است ؟ اگر منظور تاثیر بر اقتصاد سینماست این تاثیر در همه سالهای گذشته بطور مداوم کم رنگ تر شده است . در واقع سینمای گیشه یا عامه پسند یا هر نام دیگری که برآن گذاشته شود ، نقش اصلی در گردش مالی سینما دارد و باعث می شود که اهالی سینما بتوانند دوام بیاورند و اصلا مجموعه چرخه فیلمسازی از گروه فکری و هنری  تا گروههای فنی و بعد سینماداران و …  به بقای خود ادامه دهند .

وی ادامه داد: حتی آن گروهی که فیلم هنری ، روشنفکری ، ارزشی ، تجربی  و … هم  می سازند  وامدار آن بخشی از سینما است که موجب چرخش اقتصادی سینما می شوند یعنی فیلم های گیشه .  با اینحال جشنواره تاثیر چندانی بر این بخش از سینما ندارد  اما بر بدنه فیلمسازی فنی و تکنیکی و همچنین بر جریان اصیل فیلمسازی محتوایی و ارزشی تاثیرگذار است .

کارگردان مستند «دستم را بگیر» همچنین گفت:جشنواره فیلم فجر با سابقه طولانی که دارد بر جریان فکری و هنری سینما تاثیرگذار است اما حفظ میزان این تاثیر، کار ساده ای نبوده و نیست.

ابوطالب باتوجه باینکه همیشه با جشنواره فیلم فجراز دور و نزدیک بعنوان یک فیلمساز یا هیئت انتخاب تا منتقد و … درگیر بوده است، گفت: بنظرم آیین نامه جشنواره باید ثبات بیشتری داشته باشد و حتی حکم دبیر جشنواره چند ساله اعلام شود و مهم تر از آن فکر می کنم باید یک گروه متکثر از حیث سلیقه هنری، فکری و اجتماعی بعنوان آکادمی یا گروه فکری یا هر نام دیگری برآن گذاشته می‌شود با حکم مقام بالاتری مثل وزیر و حتی رئیس جمهور یا حتی شورای انقلاب فرهنگی انتخاب شوند که در یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله ثبات داشته باشند تا بتوانند ساختارهای جشنواره فیلم فجر را حفظ کنند .

وی ادامه داد:  در اینصورت جشنواره فیلم فجر تاثیرغیر قابل انکار طولانی مدتی برجریان فکری و هنری و حتی اقتصادی سینما خواهد گذاشت . انتخاب افراد این آکادمی حتما باید از طیف های متفاوت فکری و هنری و اجتماعی و فنی و ….  انجام گیرد . پیشنهاد تشکیل این آکادمی می تواند بعنوان یک لایحه در هیئت دولت شکل بگیرد زیرا متن اولیه آن می تواند در سازمان سینمایی یا بخش دیگری از وزارت ارشاد تهیه شود و یا حتی می تواند  در داخل کمیسیون فرهنگی مجلس تهیه شود .

ابوطالب افزود: به هرحال اگر این اراده و ایده در بدنه سینما تبدیل به یک مطالبه شود مسیر قانونی آن پیدا می‌شود . من معتقدم که جشنواره فیلم فجر چه نام آنرا بین المللی بگذاریم چه نگذاریم  بخشی از هویت و شناسنامه فرهنگی ایران شده است و باید آنرا حفظ کنیم و شان آنرا در جوامع هنری جهانی ارتقا بدهیم .