لزوم مبارزه باتروریسم با اتخاذ رویکردهای هماهنگ، مشترک و غیر تبعیض آمیز
لزوم مبارزه باتروریسم با اتخاذ رویکردهای هماهنگ، مشترک و غیر تبعیض آمیز

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نتایج ارزشمند همکاری راهبردی ایران، سوریه، روسیه و جبهه مقاومت در مقابله واقعی با تروریسم به صورت مستمر در عرصه های میدانی و سیاسی در حال ظهور و بروز است. از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی روز سه شنبه در دیدار الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری […]

شمخانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نتایج ارزشمند همکاری راهبردی ایران، سوریه، روسیه و جبهه مقاومت در مقابله واقعی با تروریسم به صورت مستمر در عرصه های میدانی و سیاسی در حال ظهور و بروز است.

از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی روز سه شنبه در دیدار الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه با اشاره به موفقیت چشمگیر ائتلاف مبارزه با تروریسم در آزاد سازی شهر راهبردی دیرالزور سوریه بر لزوم احترام همه کشورها و گروه ها به حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد.
وی ادامه داد: پایبندی همه طرف ها بر راه حل سوری – سوری و رعایت حق انتخاب مردم این کشور در تعیین سرنوشت خود بدون دخالت خارجی، زمینه را برای تسریع در رسیدن به نتیجه و خروج از بحران فراهم می سازد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، اولویت جمهوری اسلامی ایران در منطقه را استقرار ثبات و امنیت و محو کامل تروریسم عنوان کرد و افزود: همکاری و تشریک مساعی با طرف های دیگر صرفا بر اساس حسن نیت و در مسیر حمایت از خواست مردم و دولت مشروع و قانونی سوریه صورت خواهد گرفت.
مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی میان ایران، روسیه و سوریه به تردد آزاد عناصر تروریست از مرز برخی کشورهای همسایه سوریه به منظور دریافت سلاح و امکانات اشاره و تصریح کرد: کشورهای مختلف باید ضمن مهار حضور، نفوذ و استفاده ابزاری از تروریسم به تبعات حمایت از جبهه تروریسم بر ایجاد ناامنی در کشورها ی خود بیاندیشند و زمینه توسعه تروریسم به محیط امنیتی خودرا فراهم ننمایند.
وی همچنین گفت: تروریسم چون ویروسی خطرناک از مرزها عبور کرده و قابل بکارگیری ابزاری از سوی کشورهای خاص نیست از این رو باید مبارزه با آن با اتخاذ رویکردهای هماهنگ، مشترک و غیر تبعیض آمیز صورت پذیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن حمایت از اقدام حزب الله لبنان در پاکسازی لبنان از وجود عناصر تروریستی داعش گفت: ما همانطور که در جنگ با تروریست ها جدی و محکم هستیم در پیشگیری از وقوع جنایت انسانی نسبت به خانواده، زنان و کودکان تروریست ها هم مصمم هستیم.
شمخانی افزود: اجازه دادن حزب الله به جابجایی تعدادی از عناصر تحت محاصره از یک محور عملیاتی در خاک سوریه به محور دیگر در آن کشور یک تاکتیک عملیاتی است و تغییری در راهبرد جنگ با تروریست ها ندارد و این اتفاق در منطقه قلمون، پیش از این در منطقه حلب هم صورت گرفت و اجازه داده شد تا عناصر مسلح پس از خلع سلاح به ادلب منتقل شوند.
وی ادامه داد: ابتکار سیاسی مذاکرات سه جانبه و برگزاری اجلاس آستانه، بایستی با بهره گیری از ظرفیت های بومی و ضرورت ها و اقتضائات جدید مورد پیگیری قرار گیرد و تهران نیز آمادگی کامل خود را بدین منظور اعلام می دارد.
الکساندرلاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از آخرین مذاکرات و تلاش های دیپلماتیک صورت گرفته با کشورهای مختلف در موضوع سوریه بر نقش و کارکرد تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه در موضوع مبارزه واقعی با تروریسم تاکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: مسکو همچنان به اقدام نظامی علیه تروریست ها و کسانی که به راه حل سیاسی پایبند نباشند، متعهد است و مبارزه بی امان با عناصر داعشی و جبهه النصره و گروه های مرتبط با آنان را در کنار پیگیری مسیرهای سیاسی ادامه خواهد داد.
نشست آستانه ۶ با حضور نمایندگان ایران، ترکیه، روسیه و نمایندگان دولت سوریه و معارض در اواخر شهریور ماه در شهر آستانه قزاقستان برگزار می شود.