ماهواره بومی مخابراتی تا ۱۴۰۴ در مدار زمین قرار می‌گیرد
ماهواره بومی مخابراتی تا ۱۴۰۴ در مدار زمین قرار می‌گیرد

رئیس سازمان فضایی ایران از تدوین برنامه برای طراحی و ساخت شبکه ماهواره ای سنجش از دور، مخابراتی و راداری خبر داد و گفت: ماهواره مخابراتی بومی سال ۱۴۰۴ در مدار قرار می گیرد.  مرتضی براری به اتفاق هیاتی شامل معاونین و مدیران سازمان، عضو شورای عالی فضایی، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگانی از […]

رئیس سازمان فضایی ایران از تدوین برنامه برای طراحی و ساخت شبکه ماهواره ای سنجش از دور، مخابراتی و راداری خبر داد و گفت: ماهواره مخابراتی بومی سال ۱۴۰۴ در مدار قرار می گیرد.

 مرتضی براری به اتفاق هیاتی شامل معاونین و مدیران سازمان، عضو شورای عالی فضایی، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگانی از بخش خصوصی و اپراتورهای تلفن همراه و شرکت های سرمایه گذار از پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران و دستاوردهای ماهواره‌ای این پژوهشکده بازدید کرد.

وی در جریان بازدید از پژوهشکده سامانه های ماهواره گفت: یکی از اولویت های مهم دولت، توسعه زیرساخت های فضایی مبتنی بر سند چشم انداز و نقشه راه حوزه فضایی کشور است؛ طبق سند توسعه فضایی کشور، طراحی و توسعه سه شبکه ماهواره ای در نظر گرفته شده است. شبکه ارتباطات ماهواره ای یکی از این سه شبکه ماهواره ای است که با تلاشی که در پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده سامانه های ماهواره انجام می شود، امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ ماهواره مخابراتی بومی طراحی و در مدار قرار گیرد و به ارایه سرویس و خدمات بپردازد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ماهواره ای سنجش از دور و شبکه ماهواره ای رادار را از دیگر برنامه های تدوین شده در این سند برشمرد و افزود: در برنامه ششم توسعه جذب مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های فضایی در نظر گرفته شده است که سازمان فضایی ایران به دنبال جذب این سرمایه گذاری و استفاده حداکثری از آن است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی شدن این برنامه ها، پروانه اپراتورهای ماهواره ای از سوی سازمان فضایی ایران تدوین و ارائه شده است که در جلسه آتی کمیسیون تنظیم مقررات، تصویب این پروانه در دستور کار قرار خواهد گرفت که نقطه عطفی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این حوزه خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه از سطح طراحی و ساخت ماهواره های تحقیقاتی به طراحی و ساخت ماهواره های عملیاتی و کاربردی رسیده ایم، افزود: تلاش خواهد شد تا برای توسعه زیرساخت های فضایی، کنسرسیوم هایی از بخش خصوصی که مصرف کنندگان واقعی این حوزه هستند تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: امروزه حوزه فضایی کاملا اقتصادی شده و به بستر تولید و اشتغال تبدیل شده است. هم اکنون در دنیا ۷۵ درصد گردش اقتصاد فناوری فضایی در بخش خصوصی شکل گرفته و سهم دولت ها تنها ۲۵ درصد است.

براری گفت: این صنعت در کشور ایران نیز در حال گذر از یک صنعت کاملا دولتی به سمت خصوصی است و با توجه به اینکه توسعه زیرساخت های فضایی یک توسعه گران قیمت است و نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، سازمان فضایی ایران علاوه بر استفاده کامل از تمام ظرفیت های بخش دولتی، تلاش خواهد کرد بستر را برای حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی طبق قانون برنامه ششم توسعه فراهم کند.