ما ایرانیان با شعر جشن و عزا می‌گیریم
ما ایرانیان با شعر جشن و عزا می‌گیریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در لحظه‌های خاصی که انسان فکر می‌کند به پایان دنیا رسیده، با یک شعر یا یک بیت، دریچه‌های جدیدی برای زندگی پدید می‌آید. به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در دومین محفل شب‌های شعر تهران با بیان اینکه لحظه‌های خاصی […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در لحظه‌های خاصی که انسان فکر می‌کند به پایان دنیا رسیده، با یک شعر یا یک بیت، دریچه‌های جدیدی برای زندگی پدید می‌آید.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در دومین محفل شب‌های شعر تهران با بیان اینکه لحظه‌های خاصی که انسان فکر می‌کند به پایان دنیا رسیده، با یک شعر یا یک بیت، دریچه‌های جدیدی برای زندگی پدید می‌آید، افزود: همه نجواهای عاشقانه وقتی اوج می‌گیرد، زبان شعر پیدا می‌کند. شعر فرصت عشق‌ورزی و بیان عاشقانه است.

وی ادامه داد: جوهره مدنیت و تمدن فرهنگ و جوهره فرهنگ تفکرات است و فرهنگ و تمدن را در طول تاریخ شعر نگه داشته است. ایرانیت ما در طول تاریخ به شعر متصل است و همه جهان ما را به شعر و شاعرانمان می‌شناسند. بخش بزرگی از اتصال ما با جهان از طریق شعر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وقتی می‌خواهیم فرهنگ ١۴٠٠ ساله بعد از اسلام را پیدا کنیم، شعر بهترین وسیله است. عرفان، فلسفه، اخلاق و تربیت و هرچیزی که به حکمت و فرهنگ ایرانی مربوط است، در شعر جای می‌گیرد. شعر، دایره المعارف فرهنگ ایرانی است.

صالحی با اشاره به اینکه شعر برای ما سبک زندگی دارد، افزود: با شعر حتی نیایش و پرستش می‌کنیم. در نیمه شب‌ها که انسان با نجوا زمین را به آسمان متصل می‌کند، در کنار مفاتیح و صحیفه و ادعیه، با زبان شعر راهی از زمین به ملکوت می‌گشاید. با شعر جشن و عزا می‌گیریم. شعر ترنم تربیتی ماست و با آن خود را صیقل تربیتی می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شعر فرصت عشق ورزی و بیان عاشقانه است. از طبیعت برای شعر الهام می‌گیریم و با شعر به طبیعت کمک می‌کنیم. شعر جولانگاه عشق مادرانه، عشق پاک زن به مرد و مرد به زن است.

وی افزود: شعر برای ما نوا و فضای حماسه و مقاومت است. وقتی برای عزت خود، وجبی از خاک خود را تسلیم نمی‌کنیم، این حماسه را با شعر نشان می‌دهیم و حفظ می‌کنیم. شعر، برای همه ما زندگی است.

یادآوری می‌شود دومین محفل شب‌های شعر تهران در قالب برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر، شامگاه پنجشنبه ٢۶ بهمن ماه، با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان اجرایی جشنواره و جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان در تالار محراب برگزار شد.