مسدودسازی تحریم ها و فشارهای آخر هفته آمریکا بر مشتریان نفت ایران
مسدودسازی تحریم ها و فشارهای آخر هفته آمریکا بر مشتریان نفت ایران

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس سفر کرده بود اعضای دولت وی به فعالیت های ضد ایرانی خود با هدف افزایش فشارها بر تهران ادامه دادند. آمریکا رفته رفته اقدامات خود برای افزایش فشارها بر ایران را افزایش می دهد به طوری که بلومبرگ در خبری اعلام کرد «مایک پمپئو» وزیر خارجه و […]

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس سفر کرده بود اعضای دولت وی به فعالیت های ضد ایرانی خود با هدف افزایش فشارها بر تهران ادامه دادند.

آمریکا رفته رفته اقدامات خود برای افزایش فشارها بر ایران را افزایش می دهد به طوری که بلومبرگ در خبری اعلام کرد «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا در نامه‌ای به وزیران اقتصاد و خارجه فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان بر اعمال فشارهای اقتصادی بی‌سابقه واشنگتن بر تهران تاکید کردند.

این دو وزیر آمریکایی تاکید کرده اند که این فشارها تا زمانی که به گفته آنها واشنگتن شاهد «تغییرات ملموس، ادامه‌دار و مشهود» در سیاست های ایران باشد ادامه خواهد یافت.

منوچین و پمپئو در این نامه با اشاره به خروج واشنگتن از برجام، دلیل آن را تهدید امنیت شهروندان آمریکایی عنوان کرده و نوشته اند که به دلیل همین تهدیدها نمی‌توانند با معافیت شرکت های اروپایی از تحریم‌های ایران موافقت کنند.

علاوه بر آن استیو منوچین، پیشتر گفته بود: تحریم هایی در رابطه با نفت ایران علیه هر کشوری که آن را خریداری کند از جمله چین وضع می‌کنیم. به اطلاع شما می رسانم که قصد داریم تحریم هایی در رابطه با نفت ایران علیه هر کشوری که آن را خریداری کند وضع کنیم از جمله چین.

پمپئو نیز پیش از آغاز نشست هفته گذشته ناتو در بروکسل اعلام کرد بود که در حاشیه این نشست برای افزایش فشارها بر ایران تلاش خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا هم که به انگلیس سفر کرده بود در دیدار با «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، خواستار افزایش فشار لندن بر تهران شد.

مسدود سازی تحریم

با وجود این فشارها یک منبع آگاه در نهادهای اتحادیه اروپا روز جمعه خبر داده که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اصلاح قانون «مسدود ساز تحریم» چراغ سبز نشان خواهند داد.

در پی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگشت تحریم های بین المللی این کشور علیه ایران، اروپا بنا دارد با از سرگیری قانون «مسدود ساز تحریم» که برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه کوبا تدوین شده بود، شرکت های اروپایی را از تحریم های آمریکا علیه ایران در امان نگه دارد.

بر اساس این خبر، کمیسیون اروپا اخیرا اصلاحاتی را در این قانون پیشنهاد داده است که به گفته این منبع آگاه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این اصلاحات موافقت خواهند کرد.

این منبع به خبرنگاران گفته که شورای امور خارجه اتحادیه اروپا به زودی نیز موافقت خود با این اصلاحات را که به وسیله کمیسیون اروپا مطرح شده است، اعلام خواهد کرد و این مسأله به انجام سریعتر این اصلاحات منجر خواهد شد.

به گفته او پارلمان اروپا هم تا ۶ آگوست نظر خود را در خصوص این اصلاحات اعلام خواهد کرد و در صورت موافقت این اصلاحات از همان زمان اجرایی خواهد شد.

پیشتر نیز «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه از توافق سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه برای ادامه داد و ستد با ایران بدون دلار خبر داده بود.