مسکن نیازمند برنامه ریزی جدید است/دولت بسته حمایتی تعریف کند
مسکن نیازمند برنامه ریزی جدید است/دولت بسته حمایتی تعریف کند

مجید کیان پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد درباره رونق مسکن، گفت: باید رونق مسکن از افزایش قیمت تفکیک شود. زمانی رونق مسکن بوجود می آید که تعادل بین عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد. وی در توضیح تعادل بین عرضه و تقاضا بیان داشت: باید […]

مجید کیان پور

مجید کیان پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار اقتصادی صبح اقتصاد درباره رونق مسکن، گفت: باید رونق مسکن از افزایش قیمت تفکیک شود. زمانی رونق مسکن بوجود می آید که تعادل بین عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد.
وی در توضیح تعادل بین عرضه و تقاضا بیان داشت: باید بتوانیم به تعدادی که مسکن ساخته می شود با درصدی کمتر یا بیشتر مسکن را به دست متقاضیان برسانیم؛ این اتفاق خوبی نیست که مسکن تولید شده به فروش نرسد.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید براینکه باید مسکن به دست مصرف کننده اصلی برسد، ادامه داد: دولت باید با برنامه ریزی جدید بسته سیاسی و حمایتی تعریف کند و از طریق وزارت راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی مربوط به وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان تعزیرات حکومتی و جامعه مشاور املاک آن را اجرایی کند.
کیان پور با تاکید براینکه باید قدرت مالی مصرف کننده مسکن در تهیه مسکن مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: باید به نحوی برنامه ریزی شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد خانوار برای بازپرداخت تسهیلات مسکن در نظر گرفته شود، اگر هزینه‌بر تر از این باشد عملا بازپراخت ها غیر ممکن خواهد بود و سیاست های حمایتی بی اثر باقی می ماند.
این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید در نظام اجاره داری تغییراتی ایجاد کند، توضیح داد: باید تغییراتی در روش سنتی بازار اجاره داری مسکن داده شود، چرا که در حال حاضر مالک براساس نیاز خود بهای اجاره را تعیین می کند، در حالی که دولت مطابق مصوبه سال ۸۷ قانون حمایت از تولید مسکن روش های متنوعی برای تامین مسکن دارد.