مشکلات بودجه‌های جاری عمرانی مشکلاتی چند وجهی است
مشکلات بودجه‌های جاری عمرانی مشکلاتی چند وجهی است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران اهداف خوبی دارد اما در اقتصاد درونزا ضعف دارد. از درون هزینه منابع نفتی اقتصاد زاینده خارج نمی شود. باید نقصمان را بفهمیم تا بتوانیم آن را رفع کنیم. علی لاریجانی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با تاکید بر اینکه شرایط کشور از […]

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران اهداف خوبی دارد اما در اقتصاد درونزا ضعف دارد. از درون هزینه منابع نفتی اقتصاد زاینده خارج نمی شود. باید نقصمان را بفهمیم تا بتوانیم آن را رفع کنیم.

علی لاریجانی در ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری با تاکید بر اینکه شرایط کشور از نظر داخلی و بین‌المللی ایجاب می کند که نگاه به قانون و قانونگذاری تغییر کند، گفت: باید بدانیم وضعیت کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای در چه وضعیتی است تا بتوانیم روی نیازهای کشور متمرکز شویم.

به گفته نماینده مردم قم در مجلس، شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای و بحران‌ آفرینی های آمریکا و برخی کشورهای منطقه عامل تاثیرگذاری در محاسبات کشور و رفتارهای منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است.

وی هشدار داد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه در پی ضربه به منافع ملت هستند و هراز گاهی در تمهیدات بین‌المللی یا مجالسشان برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی برای ملت و کشور مشکل آفرینی می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت اقتصاد داخلی گرفتار چالش‌های فراوان و مهمی است، گفت: این چالشها به نحوی به هم تنیده شده که حل یک چالش به تنهایی کفایت نمی کند به طور مثال بودجه کشور یکی از عمده چالشها است. منابع درآمدی نفت و مالیاتها و سایر منابع درآمدی به زور حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می شود و بودجه جاری کشور هم تقریبا همین مبلغ است با این حساب برای عمران کشور چه باید کرد؟ از ابتدای دهه ۷۰ تا ابتدای دهه ۸۰ کمبود بودجه عمرانی از حساب ذخیره ارزی برداشت می شد و از آن تاریخ به بعد حساب ذخیره منحل و صندوق توسعه ملی جایگزین شد و شرکت‌هایی براساس اصل ۴۴ که بگذریم که به چه شیوه هایی واگذار شد، فروخته و پولش هزینه شد و حالا اوراق فروشی می کنیم که این کار گره کشور را بیشتر می کند. البته مشخص است که مشکل کجاست.

لاریجانی مشکلات بودجه‌های جاری عمرانی را مشکلاتی چند وجهی دانست و افزود: همه دستگاه‌ها مشکل بودجه‌ای دارند به خصوص آموزش و پرورش، طرح سلامت وزارت بهداشت، نیروهای مسلح و وزارت علوم همگی بودجه های سنگینی می خواهند. در کنار آنها بازنشستگان نیز مرتبا اظهار می کنند وضع معیشتی نامناسبی دارند. اما صندوق های بازنشستگی استعداد رفع مشکلات آنها را ندارند. بنابراین بار آن به لایحه بودجه تحمیل می شود. در کنار اینها محیط زیست، آلودگی هوا و ریزگردها هم نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین هستند، این هم وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی ما است. با این وضعیت چه باید کرد؟ و رفع کدام نیازهای کشور و کدام بخشهای کشور حساس‌تر و اولویت‌دارتر است؟

نماینده مردم قم خطاب به رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از وی خواست حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی به ویژه رفتارها و تصمیمات آمریکا را در اولویت اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی‌اش قرار دهد و از ظرفیت تحقیقاتی و علمی سایر دستگاه‌ها و قوای کشور هم استفاده کند تا ارزیابی این مرکز از وضعیت داخلی و بین‌المللی دقیق باشد.

وی تاکید کرد: این مسئله روی رفتار ایران و حوزه های اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار است. با این وضع باید حداقل برنامه میان مدت برای خود ترسیم کنید و رصدتان از شرایط کشور بیشتر شود. البته به ابعاد سیاسی و اقتصادی این مسئله هم باید توجه کنید و برای آنها پیش بینی‌های طراحی شده ارائه بدهید.

لاریجانی توجه رئیس و کارکنان مرکز پژوهشهای مجلس را معطوف به حوزه اقتصادی کرد و افزود: در این حوزه باید مسئولیت شناسانه به شرایط کشور توجه کنید تا حاصل کار شما حل مشکلات کشور باشد. از ۳۷-۳۸ ابرچالش کشور تمرکزتان را به رفع ۱۰-۱۵ ابرچالش متمرکز کنید به نحوی که باید آنها را به درستی فهم و درک کرده و برای حل آنها راه‌حل بدهید و بدانیم اگر در این حوزه غفلت کنیم زمان را از دست خواهیم داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی قانون برنامه ششم توسعه را مورد اشاره قرار داد و افزود: قانون برنامه تکالیف دستگاه ها و بخشهای مختلف کشور را مشخص کرده است اما مر کز پژوهشها باید راه های نیل به اهداف ترسیم شده در این قانون را به دقت و ساختار مند به وجود آورد به نحوی که حتی اگر دولت به تکالیف برنامه توجه نکرد، و در لایحه بودجه پیشنهاد نداد مرکز پژوهشها راه‌های پیشنهادی برای جبران ارائه دهد.

نماینده مردم قم در مجلس تعدیل ۱۵ درصدی نیروی انسانی در طول برنامه ششم توسعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در طول برنامه باید ۱۵ درصد نیروی انسانی تعدیل شود ولی در لایحه بودجه ۹۷ هیچ پیش بینی برای آن لحاظ نشده است. شما در مرکز پژوهشها روش تحقق این هدف را در امسال تدبیر کنید تا در بودجه ۹۸ این هدف اجرایی شود.

وی در عین حال از مسئولان کشور خواست با شفافیت بیشتری مشکلات کشور را با مردم در میان بگذارند تا جامعه تصور نکند با وضعیت پر و پیمانی از نظر بودجه روبروست.

لاریجانی اوراق فروشی برای تامین هزینه‌های دولت برای کوتاه مدت را مفید دانست و افزود: استفاده از اوراق برای جبران بودجه عمرانی تنها برای یک سال خوب است اما در صورت تداوم استفاده از آن موجب فروماندگی دولت در بلند مدت می شود. همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند دولت باید کوچک و چابک شود و مرکز پژوهشهای مجلس باید برای تحقق این هدف برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کار مرکز پژوهشها یک کار تحقیقاتی دانشگاهی نیست بلکه ارائه طریق روشن و مشخص برای حل مشکلات کشور است، گفت: جزوه‌های مرکز پژوهشها در تحلیل شرایط کشور مفید است که البته گاهی پیشنهاداتی هم دارد اما باید ساختار پیاده سازی ایده ها و پیشنهادات را هم شکل دهید. اهمیت فهم مسیر و یافتن طریق درست طی مسیر اهمیت بسیاری دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر در حین مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی‌تان آسیبهایی در بخشهای مختلف کشور ملاحظه می کنید که برای رفع آنها نیاز به مراجع بالاتر است، این آسیبها را به صورت دقیق، مشخص کنید تا از طریق سیاست‌های کلی و دستور مقام معظم رهبری در سایر قوا حل شود.

لاریجانی متذکر شد: در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با چالشهای زیادی روبرو هستیم اما طی سالهای گذشته مشخص شد که وضعیت وجود نتیجه چه مسائلی بوده است. احصاء این مسائل اهمیت زیادی دارد. استفاده درست از منابع مالی و انسانی حتما وضعیت کشور را بهبود می دهد. اگر به تولید و مالیات به درستی توجه شود شرایط کشور تغییر می کند. باید به  تولید کمک کنیم تا رونق پید اکند اگرچه ممکن است در مدت رونق تولید، درآمدهای مالیاتی کاهش پیدا کند اما تا زمانی که نتوانیم تولید کنندگان و مشکلات آنها از جمله مشکلات بانکی و بیمه‌ای آنان را به درستی درک کنیم، مشکلات کشور حل نمی شود.

وی گفت: تولید هنوز چالشهای زیادی دارد. مجلس و دولت هم باید به صورت جدی به این مشکلات بپردازند و در مسیر خود تغییر ایجاد کنند. اگرچه حرکت در این مسیر مشکل است اما کار باید به تدریج انجام شود و شروع کننده این مسیر مرکز پژوهشهای مجلس باشد.