مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور
مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور را تشریح کرد. مرتضی ضامنی در خصوص توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: طرح نوسازی تاکسی های فرسوده سال ۹۵ به عنوان کار مشترکی میان وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری، بانک عامل و خودروسازان آغاز شد و روند خوبی نیز داشت اما […]

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کشور را تشریح کرد.

مرتضی ضامنی در خصوص توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: طرح نوسازی تاکسی های فرسوده سال ۹۵ به عنوان کار مشترکی میان وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری، بانک عامل و خودروسازان آغاز شد و روند خوبی نیز داشت اما در بهمن سال ۹۶ نوسازی تاکسی های فرسوده دچار مشکلاتی شد.

وی ادامه داد: تا بهمن ماه سال گذشته ۷۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شد که ۶۲ هزار تاکسی نو جایگزین این خودروهای فرسوده شده بود و ۱۰ هزار اختلاف نیز مربوط به تاکسی هایی بود که فرآیند اسقاط را طی کرده و تمایلی به فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند. افق این طرح، نوسازی ۹۰ هزار تاکسی بود که به دلیل انباشتگی بدهی گمرک به خودروسازان، بهمن ماه این روند متوقف شد.

ضامنی توضیح داد: برای اسقاط هر خودرو، گمرک ۵ میلیون تومان به حساب شرکت خودروساز کارسازی می کرد که به دلیل تعداد بالای تاکسی فرسوده و عدم پیش بینی اعتبارات لازم، گمرک به شرکت خودروساز ۱۱۰ میلیارد تومان بدهکار شد و اعلام شد تا زمانی که این بدهی ها پرداخت نشود، خودروی جدیدی تحویل داده نمی شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ این مشکل حل شد و اعتبارات لازم در این حوزه پیش بینی شد اما به دلیل تلاطم های ارزی و وضعیت اقتصادی کشور، خودروساز ۸۰۰ پیش فاکتور صادر کرد اما به طور غیررسمی اعلام کرد در حوزه تولید با مشکل روبرو شده است، در حالی که دو خودرویی که برای تاکسی در نظر گرفته شده دو محصول کاملا داخلی و ملی هستند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با رد اینکه تاکسی اسقاط شده اما صاحب آن تاکسی جدیدی دریافت نکرده است، گفت: طرح ما، طرح کلید به کلید است و هر فردی که خودروی خود را برای اسقاط می دهد ظرف ۴۸ ساعت خودروی نو تحویل می گیرد. ممکن است برخی از متقاضیان فرآیند اسقاط را پیش از زمانی که باید طی کرده و زودتر خودروی خود را اسقاط کرده باشند که این کار داوطلبانه بوده و به فرآیند نوسازی ربطی ندارد، زیرا ما این طرح را کلید به کلید تعریف کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۶ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که تا پایان سال ۳۸ هزار تاکسی فرسوده دیگر نیز به آن اضافه می شود، گفت: باید خودروساز از ظرفیت های تولید خود در جهت آغاز دوباره فرآیند نوسازی استفاده کند، هر چند که می دانیم با شدت و سرعت قبل این اتفاق نخواهد افتاد.

ضامنی همچنین در خصوص کاهش ارزش گواهی های اسقاط توضیح داد: پیشنهاداتی در خصوص تنوع بازار این اوراق بهادار داده شده تا رانندگان تاکسی در این حوزه متضرر نشوند.