معاملات مسکن در تیرماه ۵۰ درصد کاهش  یافت
معاملات مسکن در تیرماه ۵۰ درصد کاهش  یافت

بررسی آمار خام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد در ۲۴ روز تیرماه جاری تعداد مبایعه نامه‌ها با کاهش ۵۰درصدی از ۱۳ هزار مورد در خرداد به ۷ هزار و ۷۰۰ مورد در تیرماه کاهش یافته است. همان‌طور که آمار نشان می‌دهد در همه مناطق ۲۲گانه تهران در تیرماه تعداد مبایعه نامه‌ها نسبت به […]

بررسی آمار خام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد در ۲۴ روز تیرماه جاری تعداد مبایعه نامه‌ها با کاهش ۵۰درصدی از ۱۳ هزار مورد در خرداد به ۷ هزار و ۷۰۰ مورد در تیرماه کاهش یافته است.

همان‌طور که آمار نشان می‌دهد در همه مناطق ۲۲گانه تهران در تیرماه تعداد مبایعه نامه‌ها نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. منطقه ۵ به‌عنوان منطقه‌ای که چند ماه است در تعداد معاملات پیشتاز است هم از کاهش تعداد معامله در امان نبوده است تعداد مبایعه نامه‌ها در این منطقه در خردادماه یک هزار و ۹۴۷ عدد بوده اما در ۲۴ روز گذشته از تیرماه رقم آن به ۹۵۰رسیده است. در منطقه ۲ نیز تعداد معاملات به کمتر از نصف رسیده و از هزار و ۱۵۳مورد در خردادماه به عدد ۶۵۸ در تیرماه نزول کرده است.افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان، علت اصلی افت معاملات است و در حالی که همیشه فصل تابستان اوج معاملات مسکن است کاهش تعداد معاملات که افت آن از خرداد شروع شد در تیرماه نیز ادامه داشته و کاهش معاملات بیشتر شده است. آمار بانک مرکزی نشان داد که قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه ۹۷ جهش ۴۵.۸ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل تجربه کرد. به همین دلیل، تعداد تقاضای واقعی در این بازار افت کرد و با اینکه گفته می‌شود بیشتر خرید و فروش‌ها از ناحیه سفته‌بازان بوده، معاملات در خردادماه نسبت به ماه اردیبهشت ۹۷ و ماه مشابه سال به ترتیب ۲۲.۱ و ۳.۱درصد کاهش یافت. اکنون بررسی آمار سامانه املاک از ادامه کاهش معاملات در تیرماه خبر می‌دهد. هرچند آمار معاملات تیرماه تا روز گذشته است و برای آمار تکمیلی باید تا آخر تیرماه منتظر ماند اما آمار ۲۴ روزه را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای از آمار کل در نظر گرفت و به نظر می‌رسد که با روند کنونی و خارج شدن متقاضیان واقعی از بازار مسکن افت معاملات همچنان ادامه داشته باشد.