علی الظاهر با قرائت متن سئوال نمایندگان از رئیس جمهور ایشان حدود یک ماه وقت داشته اند تا سئولات را پاسخ بگویند وعنقریب و بعد از تعطیلات مجلس موعد موضوع فرا میرسد اما در این فاصله متن سئوالات و همچنین تعداد امضا کنندگان میتواند به تغییراتی معاملاتی مبتلا ودر ردیف افضل الاعمال التجاره مبتلا گردد. […]

علی الظاهر با قرائت متن سئوال نمایندگان از رئیس جمهور ایشان حدود یک ماه وقت داشته اند تا سئولات را پاسخ بگویند وعنقریب و بعد از تعطیلات مجلس موعد موضوع فرا میرسد اما در این فاصله متن سئوالات و همچنین تعداد امضا کنندگان میتواند به تغییراتی معاملاتی مبتلا ودر ردیف افضل الاعمال التجاره مبتلا گردد.

آنچه فیمابین نمایندگان مطرح است و با مصاحبه ها به صفحات روزنامه ها و فضای مجازی راه یافته حکایت از این دارد که تلاش های فوق العاده ای برای پس گرفتن امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور انجام می شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفته است که  در سه سوال گذشته متاسفانه مجلس از این امتحان نتوانست سرافراز بیرون بیاید.

نمایندگان دولت در استانها و همچنین معاونان پارلمانی دستگاه ها در مجلس تمام تلاش خود را معطوف کردند تا بتوانند تعداد نمایندگان سوال کننده را از نصاب قانونی خارج کنند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی در مجلس هم با انتقاد از فعالیت دلالان دولت برای پس گرفتن امضای سئوال از رئیس جمهور گفت: امتیاز حوزه انتخابیه و جابه جایی مدیران وجه المصالحه پس گرفتن امضاها واقع شده است.

آنچه او افشا نموده حکایت بر این روال است که  برخی دلالان دولتی در مجلس با دادن امتیازهایی به برخی حوزه های انتخابیه که همه آن امتیازات خود به خود حق ملت و نمایندگان ملت ایران است، نمایندگان را به پس گرفتن امضاهایشان  نسبت به سئوال نمایندگان از رئیس جمهور ترغیب می کنند. در واقع امتیازها را از مناطقی که حقشان است می گیرند و به نمایندگانی که با دولت همراه هستند، می دهند. و به عبارتی تغییرات و جابجایی افراد در پست های مختلف از بخشداری و فرمانداری گرفته تا معاونین استاندار و فرماندار وجه المصالحه پس گرفتن امضاهای طراحان سوال از رئیس جمهور. حالا اگر چه یک سوال از دستور کار مجلس خارج شده است، اما به جای آن، ۲ سوال در انتظار حسن روحانی است. اگر این بار لابی‌ها و گروکشی‌ها نمایندگان را وادار به پس گرفتن امضا‌ها نکند، متاسفانه  در سه سوال قبلی با کمال شرمندگی، نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند و مجلس نتوانست رئیس جمهور را برای پاسخگویی به مشکلات اقتصادی کشور به صحن مجلس فرا بخواند. رئیس جمهور نیز از این فرصت برای اینکه با مردم صریح و شفاف سخن بگوید، استفاده نکرد. طفره رفتن از پاسخ گویی به مردم توسط دولتها مسیر مردمسالاری را به نوعی خود کامگی مبدل میکند . یک نماینده متکی به هویت جمعی در مجلس حضور دارد و معامله شخصی برای منافع خود و یا عده ای خاص برای وی حکم خلاف شرع و حتی حق الناس را ایفا می کند در وظایف نمایندگی واضح و مبرهن است که نماینده در قبال همه ملت ایران اول و در قبال حوزه انتخابیه خود ثانیا مسئول است.

اینکه در گذشته در تاریخ مجلس ایران شاهد حضور نمایندگان دست نشانده شاه و گاها دولت ها بوده ایم و لقب وکیل الدوله دریافت نمودند که از هر توهینی برای یک نماینده وکیل المله توهین آمیزتر است و علنی نشان میدهد که وکیل مربوطه خود را به دولت علییه فروخته و شانیاتی برای قوه مقننه قایل نشده ، باید محل عبرت نمایندگان در همه دوره ها باشد. اهم و فیالاهم در مورد موضوعات امری حکمت آمیز و مصالح ملی اهم نگاه نماینده را بخود جلب میکند و اگر چنین نشد وای بر این ملت که نمایندگانش آن کنند که نمایندگان مزدور زمان شاه بحرین را فروختند و امروز بخشی از ملت ایران اسیر چنگال دژخیمان حاکم بر ان سرزمینند. نماینده اگر به وظایف خود توجیه نبوده و محل تجارت واقع گردد لقب خود فروخته می یابد. مرحوم مدرس از این جهت مدرس شد که جز مصالح ملی نمیدید و جز به منافع مردم نمی اندیشید. والسلام

حمید رضا نقاشیان