مقایسه ایران با مصر جالب بود
مقایسه ایران با مصر جالب بود

حمیدرضا نقاشیان – در طول این هفته که ماجرای شل کن سفت کن تلگرام را در کشمکش دولت و قوه قضاییه دنبال میکردم به متون جالبی در فضای مجازی تلگرام برخوردم که یکی از آنها که نظرم را بخود جلب نموده است ، این مقال از فهوی حسین نویسنده و روزنامه نگار مصری است که […]

حمیدرضا نقاشیان – در طول این هفته که ماجرای شل کن سفت کن تلگرام را در کشمکش دولت و قوه قضاییه دنبال میکردم به متون جالبی در فضای مجازی تلگرام برخوردم که یکی از آنها که نظرم را بخود جلب نموده است ، این مقال از فهوی حسین نویسنده و روزنامه نگار مصری است که در روزنامه ای آن چنان به قلم نگارش رفته است. فهوی حسین، روزنامه نگار مصری که گرایش ناسیونالیستی عربی دارد و  اتفاقا مشی ضد ایرانی هم در او سابقه ای طولانی دارد، در یک مقاله مفصل در مقام مقایسه مصر و ایران  در روزنامه شرق الاوسط مقایسه بسیار جالبی بین کشورهای مصر و ایران و حتی با اشاره ای به برخی کشور های منطقه دارد که فی الواقع خواندنی است.

روزنامه الشرق الاوسط را مى توان دومین روزنامه فرامنطقه اى عرب دانست که چون الحیات به طور همزمان در لندن و چند پایتخت عربى چاپ و منتشر مى شود. این روزنامه که در سال ۱۹۷۸ توسط هشام و محمدعلى حافظ تاسیس شد براى مدت ها سردبیرى آن با «عبدالرحمان راشد» نویسنده صاحب نام و نکته سنج سعودى بود، اما پس از آنکه سعودى ها تصمیم گرفتند در مقابل شبکه تلویزیونى «الجزیره» شبکه اى مشابه و با سرمایه خود تاسیس کنند وى به مدیریت شبکه «العربیه» انتقال یافت. با این وجود هنوز عبدالرحمان راشد یکى از نویسندگان اصلى همین روزنامه بوده و ستون ثابت او به طور مرتب به بررسى اوضاع جارى جهان عرب مى پردازد.

فهوی حسین نیز از روزنامه نگاران مصری و با سابقه در همین رسانه است البته گرایش ضد ایرانی دارد لاکن در بسیاری از مقالات روحیه ناسیونالیستی و با تمایل به عبدالناصر از وی مشهود است .ایشان  در مقاله ای در سال ۲۰۱۷ در این روزنامه اینگونه و این چنین مینویسند که :

« ما و ایرانی ها بیش از سی سال پیش در فضای بین الملی در یک سطح بودیم . ایرانی ها راه مبارزه و مقاومت در برابر ابر قدرتها ، بخصوص آمریکا را انتخاب کردند و ما مسیر سازش را برگزیدیم . ما هر سال مزد خیانت مان به اعراب را از طرف آمریکا در قالب ۴ میلیارد دلار کمک بلاعوض میگرفتیم و ایرانی ها از همان اول فشار سیاسی، اقتصادی و تحریم و جنگ داخلی و جنگ نابرابر را تجربه کردند ..

امروز ایران از یک قدرت منطقه ای به یک قدرت جهانی تبدیل شده که هیچ مشکلی در سطح منطقه و جهان بدون جلب نظر ایران قابل حل نیست و کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در جریان انتخابات خود در فاصله چند ده هزار کیلومتری از ایران  ۶۴   بار هر کدام عبارت ایران را در مناظره تلوزیونی خود بکار میبرند.

گویی حریفی در کل جهان جز ایران در سطح کره زمین برایشان وجود ندارد … دیگر اینکه ایرانی ها در تمام علوم استراتژیک، از هسته ای تا فضایی و تا نانو و شبیه سازی و پزشکی و .. جزء ده کشور برتر جهان میباشند و در صنایع موشکی چهارمین قدرت دنیا و از نظر دقت و سرعت موشکهایش شاید اولین کشور دنیا قلمداد میشوند.

ایران از دید امنیت زندگی در منطقه جزیره امن و ثبات است و ما علیرغم حمایت آمریکا و اخذ کمک های سالیانه دغدغه تهیه یک وعده قرص نان برای اکثر مردم مان داریم ؟

وقتی در مملکتی رهبر درست وحسابی نباشد، خب! وضعیت و نتیجه میشود کشور مصر!

وقتی در جامعه ای وحدت نباشد خب ! وضعیت و نتیجه میشود عراق !

وقتی کشوری فرمانده ی استواری نداشته باشد خب ! وضعیت و نتیجه میشود پاکستان !

وقتی درکشوری به ظاهر مسلمان رهبر و رئیس آن مملکت، خود فروخته به شرق وغرب باشد، خب ! وضعیت و نتیجه  میشود ترکیه !

اما وقتی در کشوری شیعه ، رهبری آن  باج به زمین و زمان ندهد،  و ملت همراه وی باشند و با همه ی فشارها ، سلیقه ها ، تندرو ، کندرو ، جنگ ۸ ساله ، ۴۰ سال تحریم سیاسی و اقتصادی، جایی برای نفس کشیدن دشمن باقی نمی ماند. خوب آن وقت می شود ایران، در میان حصاری از آتش جنگ های منطقه که گرگهای زخمی پشت مرزهایشان بی قرار زوزه می کشند …  کسی جرات ندارد به خاکشان چپ نگاه کند … حتی مگس هایشان( کنایه از پهبادها ) قادرند منطقه را زیر دید خود قراردهند و از هیچ گزندی نگران نباشند».

اظهارات «فهوی حسین» با همه نیت او که از منظر نگاه با اصل مقاومت مشکل دارد ، جای تاملات بسیار دارد.

او نخواسته رهبران کشورهای با پسوند اسلامی را به چالش کشانیده و رسما رهبران ترکیه  را مزدور غرب و عروسک بازیهای سیاسی بیگانه در منطقه توصیف میکند.

اگر چه این نوع نگارش ممکن است ارباب این جریده را خوش نیاید لاکن این نگاه را حمل بر نگاه ناسیونالیستی وی میکنند و اجازه میدهند نسبت به عدم استقلال کشورش قلم بزند.

والسلام