میله های زنگ زده، سد تاریخی کریت را زندانی کردند
میله های زنگ زده، سد تاریخی کریت را زندانی کردند

میله های زنگ زده بزرگترین سد قوسی جهان که همان سد کریت در شهرستان طبس نامیده می شود را محصور کرده و امکان بازدید گردشگران از آن گرفته شده است. بزرگترین سد قوسی جهان عمری هزار ساله دارد سدی که به نام کریت شناخته می شود و در شهرستان طبس قرار دارد این سد به […]

میله های زنگ زده بزرگترین سد قوسی جهان که همان سد کریت در شهرستان طبس نامیده می شود را محصور کرده و امکان بازدید گردشگران از آن گرفته شده است.

بزرگترین سد قوسی جهان عمری هزار ساله دارد سدی که به نام کریت شناخته می شود و در شهرستان طبس قرار دارد این سد به همراه سد ایزدخواست در فارس و کبار در قم  از دو هزار سال پیش تا اوایل قرن بیستم بلندترین سدهای قوسی جهان در ایران بوده اند که احداث شدند.

حتی به زعم برخی از افراد رئیس سابق کمیته بین المللی سدهای بزرگ، سد کریت را شگفت انگیزترین دستاورد بشر در قرون وسطی نامیده است.

از این میان اما شرایط سد کریت به عنوان جاذبه گردشگری برای گردشگرانی که به طبس می آیند مناسب نیست این سد در اختیار وزارت نیرو قرار دارد و برای دیدن آن باید با مجوز وارد محدوده سد شد و اگر آنها اجازه دادند می توان از آن بازدید کرد.

این سد ساخته شده از سنگ آهک و ساروج در میان بتن های سیمانی محصور شده است و میله های قهوه ای رنگ زنگ زده متعددی دور تا دور این سد خاکی را گرفته است آنطور که برای دیدن آن و برای تشخیص بخش قدیمی سد باید راهنمایی همراه داشت.

این سد محصور شده در میان آن های زنگ زده  که در در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر طبس و ۴۸ کیلومتری شرق روستای کریت قرار گرفته سال ۷۹ در فهرست میراث ملی ایران به عنوان یک اثر تاریخی به ثبت رسیده است اما امکان دیدن آن برای گردشگران و حتی بسیاری از اهالی طبس وجود ندارد همچنین طی سالها این سد مرمت نشده است و تنها با این میله های قهوه ای رنگ سرپا نگه داشته شده است.

تا قبل از زلزله سال ۵۷ شهرستان طبس، سد قدیمی به کمک اهالی روستای کریت هم بهره‌برداری و هم رسوب زدایی می شد اما بعد از زلزله این رسوب زدایی انجام نشد در زمان ساخت سد جدید ارتفاع پشت سد حدود دو متر بوده است که عملا کارایی آنچنانی نداشته است.