نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری احتمالا۱۸۰۰ تومان می شود
نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری احتمالا۱۸۰۰ تومان می شود

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران، با بیان اینکه قیمت پیشنهادی ما برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۸۰۰ تومان است، گفت: ۶۳ درصد مطالبات گندم کاران تاکنون پرداخت شده است.  محمدشفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در نشستی خبری با اشاره به اینکه سال جاری، سال حمایت از تولید […]

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران، با بیان اینکه قیمت پیشنهادی ما برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۸۰۰ تومان است، گفت: ۶۳ درصد مطالبات گندم کاران تاکنون پرداخت شده است.

 محمدشفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در نشستی خبری با اشاره به اینکه سال جاری، سال حمایت از تولید و کالای ایرانی نامگذاری شده است، گفت: همه مدیران باید در این راستا گام بردارند.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون وظیفه دارد تا پایان تیرماه، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مشخص و به شورای اقتصاد پیشنهاد کند، افزود: شورای اقتصاد نیز باید تا پایان شهریورماه و قبل از آغاز سال زراعی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند؛ این درحالی است که در حال حاضر نیز وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را به دولت اعلام کرده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۶-۹۷ قیمت خرید تضمینی گندم بدون تغییر ۱۳۰۰ تومان اعلام شد، گفت: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد ۱۰ درصدی افزایش قیمت گندم در سال زراعی جاری را به دولت ارائه کرده بود. اما سازمان برنامه و بودجه این پیشنهاد را نپذیرفت.

ملک زاده با بیان اینکه دولت طی چند سال اخیر در حق تولیدکنندگان کوتاهی کرده است، گفت: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت گندم کاهش پیدا کرد؛ اما افزایش بهره وری باعث شد میزان تولید با افت مواجه نشود.

وی با اشاره به اینکه عدم حمایت از تولیدکنندگان منجر به واردات محصولات استراتژیک مثل گندم خواهد شد، ادامه داد: قبل از نوسانات قیمت دلار، قیمت تمام شده گندم وارداتی ۸۰۰ تومان بود؛ اما در حال حاضر واردات این کالا صرفه اقتصادی ندارد و بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تمام می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، با بیان اینکه بر اساس آنالیزهای انجام شده میانگین قیمتی که امروز می توان برای گندم اعلام کرد حداقل ۱۸۰۰ تومان است، گفت:قیمت تمام شده تولید افزایش زیادی داشته، نرخ سموم ۲ تا ۳ برابر شده و قیمت ماشین آلات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است.

ملک زاده، با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در حوزه آب برای کشاورزان ایجاد شده است، ادامه داد: همچنین هزینه هایی که ناشی از افزایش قیمت ارز بوده بر قیمت تمام شده تاثیرگذاشته به ویژه در حوزه حمل و نقل این مسئله بسیار پررنگ بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره تولید و عرضه جزو سیاست های دولت است، اضافه کرد: اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، نیاز است که یک تصمیم گیرنده واحد به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی آن را اجرایی کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان در تعیین قیمت محصول خود هیچ نقشی ندارند، تصریح کرد: همین مسئله باعث شده فاصله قیمتی زیادی از تولید تا مصرف وجود داشته باشد.

ملک زاده درباره پرداخت مطالبات گندم کاران نیز با بیان اینکه بیش از ۶۳ درصد مطالبات تاکنون پرداخت شده است، گفت: از ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبات کشاورزان، ۷۵۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه جامع بهره برداران کشاورزی افزود: این طرح به صورت پایلوت در استان مازندران انجام می شود. تعداد بهره برداران، نوع بهره برداری، میزان تولید، سطح زیرکشت و مواردی از این قبیل بر اساس راستی آزمایی و نه خوداظهاری کشاورزان در سامانه مذکور ثبت می شود.

ملک زاده اضافه کرد: در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان و مرکزی زیرساختهای کار در حال انجام است و امیدواریم تا پایان شهریورماه در این مناطق طرح به مرحله اجرا برسد. ضمن اینکه در دو استان فارس و اصفهان نیز اجرای طرح مذکور در حال بررسی است.