نمایشگاه کتاب در تسخیر مردم/ردپای رقم‌های میلیاردی برای تبلیغات
نمایشگاه کتاب در تسخیر مردم/ردپای رقم‌های میلیاردی برای تبلیغات

در حالی که در سومین روز از نمایشگاه کتاب تهران انبوه مخاطبان این رویداد مصلی را به تسخیر خود در آوردند، هزینه‌کردهای میلیاردی چند موسسه برای فروش کتاب دیجیتال و غیرکاغذی خود ادامه دارد.  سومین روز از نمایشگاه کتاب در حالی به کار خود در غروب روز جمعه پایان داد که باید این روز و […]

در حالی که در سومین روز از نمایشگاه کتاب تهران انبوه مخاطبان این رویداد مصلی را به تسخیر خود در آوردند، هزینه‌کردهای میلیاردی چند موسسه برای فروش کتاب دیجیتال و غیرکاغذی خود ادامه دارد.

 سومین روز از نمایشگاه کتاب در حالی به کار خود در غروب روز جمعه پایان داد که باید این روز و حتی سه روز گذشته از نمایشگاه را تسخیر شده توسط مردم به شمار آورد.

سیل جمعیتی که در طول سال‌های اخیر بارها و به بهانه‌های مختلف از آنها به عنوان کتاب‌نخوان یاد شده است، روز جمعه و نیم ساعت قبل از آغاز به کار نمایشگاه کتاب در پشت درهای شبستان مصلی تجمع و در انتظار گشوده شدن درهای نمایشگاه بودند. در کنار این مساله غرفه‌های کم و بیش پر ازدحام ناشران در سومین روز از نمایشگاه که گاه منجر به این می‌شد که برخی از ناشران اقدام به جلوگیری موقتی مخاطبان از ورود به غرفه‌هایشان شوند، نشان از این داشت که مردم و مخاطبان نمایشگاه کتاب نه تنها این نمایشگاه که هر تولید کننده اثر مکتوب با کیفیتی را به دقت زیر نظر داشته و چرخه اقتصادی تولیدات مکتوب او را به هر شکل می‌چرخانند.

با وجود اینکه در سومین روز از نمایشگاه رفته رفته تمامی غرفه‌ها دارای کتیبه نام شده و در ابتدای سالن‌ها نیز کتیبه‌های معرفی ناشران حاضر در سالن نصب شده بود،  گوشه و کنار شبستان مصلی به وفور با مخاطبانی مواجه بود که نمی‌توانستند ناشر مد نظر خود را پیدا کرده و یا از سوی نهادهای اطلاع رسانی به نشانی‌هایی دست پیدا کرده بودند که آنها را به مقصدشان هدایت نمی‌کرد.

سومین روز از نمایشگاه کتاب از منظر حضور چهره‌های نامدار عرصه تالیف و ترجمه نیز روز پرکاری را پشت سر گذاشت. از سویی هوشنگ مرادی کرمانی با مخاطبان خود در غرفه نشر معین دیدار داشت و در سوی دیگر مهدی پاکدل در جشن امضای تازه‌ترین کتاب صوتی «زیر نور شمع» که با صدای او و بر مبنای گزینشی از داستان‌های کوتاه این نویسنده انتخاب شده بود، به جمع مشتاقان کتاب آمد.

دیدار نویسندگان و شاعرانی چون مهدی یزدانی خرم، محمد محمدعلی، مینو مشیری، محمد رضا شرفی خوبشان، محمد رضا بایرامی، محمد طلوعی، علی اصغر عزتی پاک، علی محمد مودب و …با مخاطبان خود نیز از جلوه‌های نمایشگاه کتاب در سومین روز از خود بود که هر یک بر فضای پرشور نمایشگاه کتاب تاثیر داشت.

در سومین روز از نمایشگاه رئیس کارگروه رسیدگی به نظارت محتوایی ناشران خارجی در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز خبر از جمع‌آوری برخی از آثار این ناشران در نمایشگاه کتاب داد که به گفته وی موضوعاتی چون پرداختن به برخی مسائل مربوط به حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران، درج نام و تصاویر مجعول از خلیج‌فارس در بخش ناشران عرب و پرداختن به برخی مسائل تفرقه‌افکنانه در حوزه‌های قومی و دینی در کشورمان، درج تصاویر مستهجن در آنها دیده شده است.

این در حالی است که روز گذشته برخی از رسانه‌ها خبر از خالی بودن بخش قابل توجهی از فضای اختصاص یافته به بخش ناشران خارجی به ویژه در حوزه کشورهای عرب زبان داده بودند.

با این وجود حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب در نشست خبری خود در سومین روز از نمایشگاه کتاب در اظهار نظری قابل بیان داشت که در بررسی هایی که به صورت تصادفی توسط این کمیته انجام شده است، این نتیجه به دست آمده  که فروش کتاب در نمایشگاه کتاب در این دوره از نمایشگاه، ۲۰ درصد بیشتر از دوره قبل شود.

از دیگر نکات قابل توجه سال جاری نمایشگاه کتاب موضوع تبلیغات محیطی داخل و خارج از فضای شبستان است که در روزهای گذشته بر نمایشگاه جنجالی شده بود. از بنرهای موسسه نشری که برای تشویق مردم به خرید دیجیتالی آثارش، آنها را از حضور در نمایشگاه درج می‌کرد تا تبلیغات پرحجم یک موسسه فعال در عرصه تولید کتابهای الکترونیکی که شنیده‌ها حاکی از هزینه‌کرد بالای یک میلیارد تومانی این موسسه برای تصاحب اکثر فضاهای تبلیغاتی داخل شبستان است که همگی در راستای تشویق مخاطبان نمایشگاه به خرید کتاب‌های دیجیتال است.