نمایش «هملت» در تئاتر شهر با استقبال شدید مخاطبان روبرو شد
نمایش «هملت» در تئاتر شهر با استقبال شدید مخاطبان روبرو شد

شب گذشته اول بهمن ماه نمایش «هملت» در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با استقبال مخاطبان روبرو شد و بازخوردهای متفاوتی را هم از سوی آنها دریافت کرد. یکشنبه اول بهمن ماه چهارمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالارهای مختلف شهر تهران و فضای باز درحالی برگزار شد […]

شب گذشته اول بهمن ماه نمایش «هملت» در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر با استقبال مخاطبان روبرو شد و بازخوردهای متفاوتی را هم از سوی آنها دریافت کرد.

یکشنبه اول بهمن ماه چهارمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالارهای مختلف شهر تهران و فضای باز درحالی برگزار شد که نمایش های خارجی سردمدار اجراهای این روز بودند.

در بخش صحنه‌ای و گروه الف شب گذشته نمایش های «پکیج» به کارگردانی شوساکو تاکئوچی از آلمان در تالار وحدت، نمایش «هملت» به کارگردانی کریستوفر وپینگ که کاری از کمپانی کامرشپیله آلمان و یکی از مهم ترین کمپانی‌های تئاتر جهان است در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، نمایش‌ «هفت عصر، هفتم پاییز» ایوب آقاخانی در تالار چهارسو، «جزا» از کشور آذربایجان به کارگردانی مهربان علی‌اکبرزاده در تالار سایه، «U+۲۶۳F» کاری از پریسا میرعلی در تالار قشقایی، «رختشوی خانه مفاخر» از کشور فرانسه به کارگردانی جاسم هیندی در پلاتو اجرا، «اپرای عروسکی خیام» اثر بهروز غریب‌پور در تالار فردوسی، «شاه‌لیرک» افق ایرجی از اراک در تماشاخانه سنگلج، «تهران زیر بال فرشتگان» کارگردانی اکبر صمدنیا از رشت در تالار هنر، «کار خانگی» نرگس بهروزیان در سالن مولوی، «مجلس مختلف‌خوانی» به کارگردانی مرتضی جلیل‌دوست در سالن انتظامی خانه هنرمندان و «۱۹۷۸» اثری از محمد شجاعی در تالار حافظ، «و چند داستان دیگر» پیام لاریان در سالن سمندریان و «دهن گنده» از بلژیک در سالن ناظرزاده اجرا شدند.

نمایش «هملت» در حالی روی صحنه رفت که گروه اجرایی این اثر نمایشی به مدت ۲ روز مشغول نصب دکور در سالن اصلی تئاتر شهر بودند. استقبال از این نمایش بسیار زیاد بود و علاقه مندان برای دیدن این نمایش که انتظارات بسیاری را در میان اهالی هنر ایجاد کرده بود به تئاتر شهر آمده بودند تا جایی که علاوه بر پر شدن کامل ظرفیت سالن روی پله های سالن اصلی نیز تماشاگران نشسته بودند.

اتفاقات نمایش در یک کشتارگاه رخ می داد و مخاطبان شاهد اجرای اثری مدرن از نمایشنامه ویلیام شکسپیر بودند؛ نمایشی که بیشتر بر پایه روایت و قصه گویی استوار بود تا ویژگی های دراماتیک.

این نمایش تنها ۳ بازیگر داشت که هرکدام در صحنه های مختلف در نقش های متفاوتی بازی می کردند و مدام جایگاه شان تغییر می کرد به این ترتیب که ایفای همه شخصیت های نمایشنامه «هملت» بر عهده این سه بازیگر بود که البته بازی های خوبی از خود به نمایش گذاشتند مخصوصا بازیگر زن نمایش که در صحنه هایی که در نقش هملت فرو رفته بود و صحنه رویارویی اش با افلیا انرژی زیادی از خود صرف کرد.

بازخوردهای مخاطبان بعد از دیدن این اثر نمایشی متفاوت بود و انتظار بسیاری از آنها برآورده نشد البته تعداد دیگری از تماشاگران از فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش لذت برده و از زاویه دید کارگردان نسبت به کاراکترهای ازلی – ابدی شکسپیر لذت بردند. ترجمه نامناسب اثر و واضح نبودن بالانویس که در صحنه هایی اصلا قابلیت خواندن نداشت یکی از دلایل این نارضایتی ها بود. حتی به دلیل جایگاه نامناسب بالانویس تماشاگرانی که در بالکن سالن اصلی و سمت چپ سالن مستقر بودند اصلا نمی توانستند بالانویس را ببینند و نکته دیگر اینکه این نمایش آلمانی تنها از بالانویسی به زبان فارسی برخوردار بود و مخاطبان خارجی و داوران بخش بین الملل از ترجمه دیالوگ های نمایشی که بر پایه دیالوگ استوار است، به زبان انگلیسی محروم بودند.

در بسیاری از صحنه های نمایش بازیگران سطل هایی پر از خون را روی صحنه می ریختند که همین مساله سن سالن اصلی را به دریایی از رنگ قرمز بدل کرده بود. در صحنه های قتل و کشتار نیز با پاشیدن همین سطل های خون بر صحنه و پیکر بازیگران، مرگ و از بین رفتن کاراکترهای نمایش به تصویر کشیده می شد.

قبل از آغاز نمایش نوشته ای در اختیار مخاطبان قرار گرفت که در آن صحنه آخر نمایش که اختصاص به مونولوگ معروف «هملت» یعنی «بودن یا نبودن» و کشته شدن هملت بود، توضیح داده شده بود به این دلیل که با وجود دستگاه مه ساز در صحنه امکان دیدن بالانویس برای تماشاگران وجود ندارد. همچنین بعد از پایان اجرای این اثر نمایشی تعدادی از علاقه مندان در بیرون از فضای سالن با بازیگران این اثر نمایشی عکس یادگاری گرفتند. قرار است برای اجرای امشب نمایش سن سالن اصلی شستشو شده و دکور کاملا تمیز و از خون پاک شود.

شب گذشته سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدن نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» نوشته و کارگردانی ایوب آقاخانی نشستند. این اثر نمایشی در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر بود.

این نمایش برداشت دراماتیکی است از نامه‌های شهید محمد جهان‌آرا و تعدادی از شهدای دفاع مقدس در روزهای اوایل جنگ و اشغال خرمشهر توسط رژیم بعثی و مقاومت مردم، سپاه، بسیجیان و ارتش و در نهایت سقوط خرمشهر. محسن بهرامی و لیلا بلوکات بازیگران «هفت عصر هفتم پاییز» بودند.

نمایش «رختشوی خانه مفاخر» که در پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت از دیگر آثار شب گذشته بود. این نمایش هر ۲۰ دقیقه میزبان ۱۰ نفر از مخاطبان بود به این ترتیب که سفره ای از میوه و چای در سالن پهن شده بود و تماشاگران با نشستن دور این سفره باید به شعرخوانی بازیگر نمایش که یکی از اشعار یک شاعر شناخته شده عرب را قرائت می کرد، گوش می کردند.

این نمایش از هرگونه عنصر دراماتیک به دور بود و بیشتر به یک مجلس شعرخوانی همراه با پذیرایی می مانست تا اجرای یک اثر نمایشی.