نمایندگان مجلس و وظیفه نظارتی
نمایندگان مجلس و وظیفه نظارتی

یکی از وظایفِ نظارتی  نمایندگان مردم  در مجلس شورای اسلامی، تذکر است که می تواند در هر موردی بصورت کتبی یا شفاهی نسبت به رییس جمهور و یا یکی از وزرا مطرح شود. در حقیقت تذکر نوعی پیگیری و نظارت  نمایندگانِ  مجلس بر دولت است و از جهاتی می تواند از پتانسیل مطلوبی برای پاسخگویی […]

یکی از وظایفِ نظارتی  نمایندگان مردم  در مجلس شورای اسلامی، تذکر است که می تواند در هر موردی بصورت کتبی یا شفاهی نسبت به رییس جمهور و یا یکی از وزرا مطرح شود. در حقیقت تذکر نوعی پیگیری و نظارت  نمایندگانِ  مجلس بر دولت است و از جهاتی می تواند از پتانسیل مطلوبی برای پاسخگویی مسئولین برخوردار باشد. اما در این میان آنچه قابل توجه است ضرورت ورود نمایندگان به تذکر در مواردی است که یا در آن تخصصی دارند یا در آن مورد خاص که تذکر می دهند در مجلس  گام هایی برداشته باشند که ماخوذ به نتیجه بوده است. در غیر این صورت برای  نماینده متذکر، تذکر دادن چه شفاهی و چه کتبی بدون داشتن دانش و اطلاع و سبقه ی عملکردی اقدامی عبث و صد البته بی نشان از وظایف نمایندگی مجلس خواهد بود. روز چهارشنبه ۲۳ خردادماه (فریده اولاد قباد) نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در پایان جلسه علنی مجلس در تذکری شفاهی به وزیر آموزش و پرور ش اظهار داشت: “با توجه به این که در سال ۹۴ بخش‌نامه‌ای صادر شد که متاسفانه معلمان نمی توانند بیش از یک مقطع ادامه تحصیل داشته باشند در حالی که کتاب‌های درسی هر سال تغییر کرده و روش‌های نوین تدرس هر سال متنوع تر می َشود. آقای بطحایی جامعه فرهنگیان از این بخشنامه اجحاف آمیز به شدت ناراضی است و انتظار می‌رود نسبت به اصلاح این بخشنامه اقدامات عاجل صورت گیرد.”

نمیاینده مذکور(اولاد قباد) تنها به این تذکر اکتفا نکرد و با اشاره  به فضاهای آموزشی در تهران ادامه داد: “…. در رابطه با  مقاوم سازی مدارس در  استان باید گفت که ۹۹۰۰ کلاس نیازمند مقاوم‌سازی در شهر تهران و حدود ۶۰۰۰ در شهرستان‌های تهران نیازمند مقاوم‌سازی  هستند.  ما این انتظار را از دولت و وزیر آموزش و پرورش داریم تا در بودجه سال ۹۸ اهتمام ویژه ای را به این موضوع داشته باشند.”

گفتنی است(فریده اولاد قباد) نماینده تذکر دهنده ، قبل از آن  که به عنوان  نماینده مردم به  مجلس  شورای اسلامی راه پیدا کند ، در آموزش و پرورش مشغول به خدمت بوده  و شاید یکی از دلایل  حضور وی در مجلس  برخوردار شدن از حمایت جامعه فرهنگیان در زمان انتخابات این دوره از مجلس، می باشد که توانست با آرایی مقبول به مجلس راه پیدا کند. بنابراین وی می تواند با سابقه ی خدمتی که در دستگاه تعلیم وتربیت دارد، در مواردی به بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه های نظام آموزشی کشور بپردازد و چالش های آن را برای ذی نفعان مطرح و  به وزیر مربوطه تذکر بدهد، که تا کنون چنین برداشتی از فعالیت های وی نشده است .

اما… سوال این است: این نماینده (و البته آن دیگران که ازجامعه فرهنگیان منتخب  شدند) از زمانی که بر صندلی مجلس تکیه زده، تا امروز و یا روزهای دیگر که به وزیر آموزش و پرورش تذکر داده است، دقیقا در مجلس شورای اسلامی چه اقدامات منتج به رهاوردی برای  حل مسایل  فرهنگیان و نظام آموزشی کشور انجام داده و  پیگیری کرده است؟ باید به (اولاد قباد) نماینده متذکر یادآوری کرد که: تذکر دادن بی توجه به بسترهای موجود ، سخن نغز گفتن در حمایت از حل مسایل معیشتی فرهنگیان، گاها دیدار با اعضای  تشکل ها و صنفی ها و دغدغه مندان، در موارد محدودی پیگیر آزادی معلمان متاسفانه زندانی ،  شرکت در نشست های مشترک کمیسیون آموزش مجلس و وزارت آموزش و پرورش و بی شک مصوبات اداری گونه ی آن نشست ها  و… دردی از مسایل فرهنگیان و نظام آموزشی دوا نمی کند . احقاق حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته، پیگیری امور رفاهی و معیشتی آنان، حمایت از وزارت آموزش و پرورش در سهم خواهی از بودجه ی پیشنهادی دولت، حمایت از جشنواره های دانش آموزی و سیاست های نخبه پروری، پیگیری آزادی معلمان دربند، افزایش سهم حضور زنان در پست های کلان مدیریتی، توسعه برنامه ها و اقدامات در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، حمایت  از تغییر و تحول در نظام آموزشی و محتوای کتب درسی، و ده ها مورد دیگر، اینها آن مواردی است که باید رسیدگی شود و که ناخرسندانه نمی شود.

هرچند که تذکر نماینده (اولادقباد ) در خصوص بیش از یک مقطع ادامه تحصیل فرهنگیان به جا و منطقی است اما دلیلی که برای آن می آورد واقعا دلسرد کننده است :تغییر کتب درسی و روش های نوین تدریس! خانم نماینده به نظر شما ادامه تحصیل فرهنگیان تنها در چارچوب تحولات کتب درسی و روش های تدریس است؟ آیا معلم در دوره های آموزشی ضمن خدمت برای این موارد آموزش نمی بیند؟ و حال اگر وی از آموزش در دوره های ضمن خدمت برخوردار است، پس چگونه است که با تغییر کتب درسی عجین نمی شود و از روش های نوین تدریس بهره نمی برد؟ بهتر بود این گونه مطرح می شد: برای به روز شدن دانش و آگاهیِ علمی و مهارتی و همچنین حرکت در راستای جهانی شدن آموزش و یادگیری این مصوبه حذف شود . ضمن آنکه باید یادآوری کرد این قبیل مجوزها و مصوبات و آیین نامه ها فقط در عهده ی نظارتی و تصمیم گیری آموزش و پرورش نخواهد بود و نهادهای دیگری هم در این موضوع ورود پیدا می کنند. البته شاید بتوان تصور کرد که  اقدام عاجل در متن تذکر نماینده ، محدوده ای از نهادها را در برمی گیرد که امیداست همین باشد.

در مورد بعدی تذکر، نماینده از وزیر می خواهد که در بودجه ۹۷ اهتمام ویژه ای به موضوع مقاوم سازی مدارس داشته باشد که این دغدغه بسیار ارزشمند و قابل توجه است. اما نکته اینجاست که مگر بودجه ای قرار است در ۹۷ جدا از آنچه در مجلس تصویب شده به آموزش و پروش تخصیص داده شود که خواسته شده اهتمام ویژه شود. بهتر است نمایندگان نگران امنیت و مقاومت فضاهای آموزشی  مدرسه  به چاره ی کسر بودجه در این بخش بیاندیشند و به جای پرت کردن توپ در حیاط آموزش و پرورش، همراه تر باشند و راه حل های ممکن اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای رهایی آموزش و پرورش از کسری بودجه  را بررسی و ارائه دهند. بودجه ی در نظر گرفته شده برای  وزارتخانه آموزش و پرورش در حد و اندازه اقدامات و فعالیت هایِ وزارت طویل و عریض آموزش و پرورش نیست. بهتر است پینه وصله زدن در بودجه را به وزیر مربوطه سپرد که به اولویت ها آگاه تر است. اگر تا این حد نگران مقاوم سازی مدارس بودید باید در زمان تصویب بودجه در مجلس چاره ای می اندیشید.

یادداشت حاضر قصد آن را ندارد که تنها نماینده متذکر را در حوزه آموزش و پرورش واکاوی وظیفه ای و عملکردی  نماید بلکه بر تمام نمایندگان این حوزه باید تلنگری زده شود تا کمی فعال تر و هدفمند تر برای تعالی و کمال نظام آموزشی گام بردارند. اینکه مثلا بعد اتفاقاتی همچون آسیب های دانش آموزی دبیرستان پسرانه در غرب تهران، نمایندگانی که کارنامه ی درخشانی در حوزه ی آموزش و پرورش و  بالاخص پیشگیری از آسیب های اجتماعی ندارند،  زبان به انتقاد می گشایند و عملکرد نظام آموزشی را زیر سوال می برند، بسیار غیر منطقی و دور از انصاف است. این تصور می شود که برخی گمان می کنند اگر در هر حادثه و رخدادی سکوت اختیار کنند ضرر می کنند و نمی دانند اظهار نظرهای غیر کارشناسانه شان چه ضربه هایی بر پیکره وزارت وارد می کند. تذکر دادن و انتقادکردن بدون در نظر گرفتن نیازها و شرایط موجود، تعریف و تمجید و غلّو کردن  بی آنکه ریشه ی حقیقی داشته باشد ، درمان جراحت های دستگاه تعلیم وتربیت نیست. باید که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شکوفایی نظام آموزشی همپای تحولات این وزارتخانه حمایت های لازم را داشته باشند و احقاق حق فرهنگیان ودانش آموزان را در تمامی زمینه و حوزه ها، پیگیر شوند.

زهرا علی اکبری