مردم نگرانی بابت افزایش قیمت تخم مرغ نداشته باشند
مردم نگرانی بابت افزایش قیمت تخم مرغ نداشته باشند

‘حبیب امینی ‘ با بیان این که از سال ۹۵ تاکنون ۴۵ درصد گله های مرغ تخم گذار کشور در اثر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بین رفته است، افزود: با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش مصرف شیرینی و شکلات در کشور جهت متعادل نگه داشتن قیمت تخم مرغ مصرفی در […]

‘حبیب امینی ‘ با بیان این که از سال ۹۵ تاکنون ۴۵ درصد گله های مرغ تخم گذار کشور در اثر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بین رفته است، افزود: با نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش مصرف شیرینی و شکلات در کشور جهت متعادل نگه داشتن قیمت تخم مرغ مصرفی در بازار تصمیم گرفتیم تخم مرغ مصرفی صنایع تبدیلی و شیرینی پزی ها را از تخم مرغ مصرفی مردم جدا کنیم.
وی اظهارداشت: با توجه به این که پیک مصرف تخم مرغ در شیرینی پزی ها در بهمن ماه هر سال افزایش می یابد، به همین منظور با کاهش تعرفه واردات تخم مرغ و پودر تخم مرغ توسط صنف قنادان تلاش کردیم لطمه ای به بازار این محصول وارد نشود.
وی اضافه کرد: در ابتدای امر قرار بود واردات تخم مرغ و پودر آن توسط اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور انجام شود که برای تسریع در کارها این امر به طور مستقیم به صنف قنادان واگذار شد که البته کاهش تعرفه برای واردات پودر تخم مرغ مربوط به قبل از افزایش قیمت این محصول در بازار بود.
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: آنچه مشخص است تخم مرغ مصرفی مردم مورد مصرف شیرینی پزی ها و صنایع تبدیلی نیست تا افزایش مصرف انها تاثیر مستقیم در بازار این محصول داشته باشد.
وی افزود: به طور معمول صنایع تبدیلی و شیرینی پزی ها از تخم مرغ های درجه دو، درجه سه، لمبه و منجمد استفاده می کنند، بنابراین افزایش مصرف شیرینی پزی ها تاثیری روی تخم مرغ مصرفی مردم نخواهد داشت.
وی ادامه داد: حتی تخم مرغ های درجه دو و سه که در مرغداری های صنعتی به فروش نمی روند، با جداسازی زرده از سفیده و ایجاد فرایند انجماد بین ۲۴ ساعت تا یک هفته در اختیار شیرینی پزی ها قرار می گیرد.
امینی گفت: تاکنون نزدیک دو هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ وارد شده است که بیش از نیمی از آن برای مصارف صنعتی و شیرینی پزی ها است.
وی اظهارداشت: برای متعادل نگه داشتن قیمت تخم مرغ در بازار و مصارف صنعتی همچنان واردات مستمر تخم مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام انجام خواهد شد و مردم نگرانی بابت افزایش قیمت این محصول نداشته باشند.
در حال حاضر صنعت مرغ تخم گذار کشور ظرفیت اسمی تولید نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تخم مرغ را دارد که سال گذشته نزدیک ۹۴۰ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد.
به طور معمول مصرف سالیانه تخم مرغ کشور ۹۰۰ هزار تن است که طی سالهای اخیر بخشی از تولید این محصول به کشورهای عراق و افغانستان به طور عمده صادر می شد.
با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور، از ابتدای سال تاکنون نزدیک ۲۶ میلیون قطعه مرغ مادر، تخمگذار و گوشتی معدوم شده که عمده معدوم سازی با طیور مرغ تخمگذار بوده است.
این درحالیست که سال ۹۵ نیز میزان تلفات طیور صنعتی و بومی بیش از ۱۱ میلیون قطعه بوده است.
به طوری که در ابتدای سال ۹۶ قیمت هر شانه تخم مرغ بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزارریال متغیر بوده که از مردادماه امسال با توجه به کاهش تولید داخلی قیمت ها روند افزایشی یافت به طوری که قیمت هر شانه تخم مرغ اواخر دی ماه به ۲۱۰ هزار ریال نیز رسید.
براساس سیاست اخیر دولت برای تنظیم بازار تخم مرغ و حمایت از مصرف کنندگان مجوز واردات و ثبت سفارش تخم مرغ آزاد شد، به طوری که هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ وارداتی با مبلغ ۱۲۶ هزارریال در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.
درحالی که طی سالهای اخیر ایران نه تنها در تولید این محصول خودکفا بوده بلکه یکی از صادر کنندگان این محصول به شمار می رود.