وزیر صنعت: نیازمند نوسازی و بهسازی صنعتی هستیم
وزیر صنعت: نیازمند نوسازی و بهسازی صنعتی هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نیازمند نوسازی و بهسازی صنعتی هستیم، گفت: نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی را برای نوسازی رصد کردیم و مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که از نرخ سود تسهیلات اعطایی برای بازسازی خطوط تولید استفاده کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به […]

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه نیازمند نوسازی و بهسازی صنعتی هستیم، گفت: نزدیک به ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی را برای نوسازی رصد کردیم و مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که از نرخ سود تسهیلات اعطایی برای بازسازی خطوط تولید استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای ۴۹ هزار و ۹۱۶ طرح در کشور، گفت: ۸۸ طرح صنعتی با سرمایه گذاری مستقیم خارجی در حال اجراست‌.

«محمد شریعتمداری» در نشست هم اندیشی با رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات مختلفی با نظام بانکی و شورای پول و اعتبار برای استفاده از کارت های اعتباری به سبک کشورهای توسعه یافته داشتیم، ادامه داد: بسته قابل ابلاغ شورای پول و اعتبار صادر شده و مذاکره ها برای حل و فصل نواقص آن در حال انجام است.
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حوزه صادرات نیز اقدام های خوبی انجام شده است، گفت: ۱۳ هزار میلیارد ریال برای حمایت از صادرات غیرنفتی در قالب مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر لزوم تاسیس مراکز تجاری خارج از کشور و گسترش رایزنی های تجاری با کشورهای مختلف، تصریح کرد: تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور نیازمند انعطاف پذیری قوانین است.

** تحقق شعار سال
شریعتمداری با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به سال «حمایت از کالای ایرانی» توسط رهبر معظم انقلاب، افزود: تمایل به خرید کالای ایرانی باید در دل همه مردم ایجاد شود.
وی گفت: حتی اگر کالای ایرانی از لحاظ استاندارد و کیفیت با نمونه خارجی اش برابری نکند، باید برای حمایت از تولید ملی و اشتغال جوانان نسبت به خریدش اقدام کرد و در این مسیر پویش های متعددی از جمله «آری به تولید ملی» طراحی شده و در حال اجراست؛ هرچند ارتقای کیفیت در محصولات و افزایش توان رقابت پذیری کالای ایرانی مسئولیت اصلی ما در حوزه صنعت و معدن است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، با صنعت و فناوری به روز را مهمترین شاخصه تولید کالای قابل رقابت در بازارهای جهانی برشمرد و اضافه کرد: پتروشیمی به عنوان یک صنعت به روز می تواند الگویی در این زمینه باشد.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کرد و به دنبال آن دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

** واگذاری معادن واگذارشده غیرفعال
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه حق امتیاز در بورس کالا برای شفاف سازی و سهولت معاملات قدم بزرگی است‌، گفت: با کمک موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مطالعات راهبردی توسعه صنایع صادراتی و رقابتی را پیش می بریم، همچنین با کمک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، برخی مقررات معدنی را در سال ۹۷ احیا می کنیم که از جمله آنها واگذاری مجدد معادن واگذارشده غیرفعال است.
این عضو کابینه دولت تصریح کرد: پارسال ۲۰ هزار و ۷۶۷ فقره جواز تاسیس جدید صادر شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۲٫۲ درصد افزایش داشته و نشان دهنده امید و اقبال به کار و تلاش در کشور است.
شریعتمداری با اشاره به آمارهای حمل و نقل کالا نیز گفت: بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۹٫۷ درصد مجموعه کالای ترانزیت و ۲۰ درصد حمل و نقل کالای جاری در جاده ها افزایش پیدا کرده که این نشانگر افزایش میزان تولید در کشور است.
وی ادامه داد: از ۴۴ محصول منتخب صنعتی، تولید ۳۱ محصول افزایش بالای هفت درصد داشته و تولید ۱۳ محصول کاهش یافته یا ثابت مانده و در مجموع رشد صنعتی کشور ۴٫۵ درصد بوده است.