هیچ کس نمی تواند ایران را محدود کند
هیچ کس نمی تواند ایران را محدود کند

معاون اول رئیس جمهور به طراحی آمریکا برای اعمال فشار به ایران درحوزه های مختلف اشاره و تأکید کرد: همگان بدانند ایران دارای ظرفیت های بسیاری است و هیچ کس نمی تواند آن را محدود کند.  اسحاق جهانگیری پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح چندین پروژه بندری، صنعتی، تولیدی و گردشگری در شهرستان […]

معاون اول رئیس جمهور به طراحی آمریکا برای اعمال فشار به ایران درحوزه های مختلف اشاره و تأکید کرد: همگان بدانند ایران دارای ظرفیت های بسیاری است و هیچ کس نمی تواند آن را محدود کند.

 اسحاق جهانگیری پیش از ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح چندین پروژه بندری، صنعتی، تولیدی و گردشگری در شهرستان انزلی با اشاره به طراحی آمریکا برای اعمال فشار بر ایران، اظهار کرد: مقامات آمریکایی باید بدانند که کشوری همانند ایران را نمی توانند با تحریم ها تحت فشار قرار دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه اهل جنگ افروزی و نه فشار برکشور دیگر است، افزود: ایران می خواهد یک کشور مستقل بوده و از حقوق بین الملل برای رسیدن به حق خود و ملتش استفاده کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ایران اهل گفتگو و مذاکراه و منطق است، گفت: جمهوری اسلامی حقوق ملت خود را قربانی زورگویی کشورهای منفعت طلب نمی کند.

وی تأکید کرد: همگان بدانند ایران با وجود پتانسیل و ظرفیت ها بسیار و نیروی انسانی متخصص را هیچ کس نمی تواند محدود کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسیر توسعه در استان گیلان از سرعت مطلوبی برخوردار است، افزود: فرآیند توسعه در گیلان نیازمند تغییر و اصلاحات است تا مردم اثرات توسعه را در زندگی خود لمس کنند.

وی به سهم عمده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان گیلان اشاره کرد و گفت: این میزان نشان دهنده این بوده که بخش صنعت و خدمات در تولید ناخالص داخلی گیلان نقش کمتری ایفا می کنند.

ضرورت تغییر در روند توسعه استان گیلان

جهانگیری با اشاره اینکه درآمد کشاورزی نسبت به سایر بخش ها کمتر بوده و سرانه استفاده از این درآمد به دلیل کوچک شدن میزان مالکیت ها بر زمین اندک است، تصریح کرد: به همین دلیل مردم میزان توسعه در استان را در زندگی خود احساس نمی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه گیلان یک استان چند بُعدی است از این رو روند توسعه نیز باید در چند بُعد انجام شود، یادآورشد: یکی از ابعاد توسعه استان را باید بخش خدمات با توجه به حجم و گستردگی آن درنظر گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در برخی از کشورها بخش خدمات ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور را به خود اختصاص می دهد، اظهار کرد: استان گیلان از ابعاد مختلف اعم از نیروی انسانی متخصص و نخبه دارای ظرفیت های فراوان است که باید استفاده شود.

وی در ادامه به ویژگی ها و ظرفیت های گردشگری استان گیلان نیز اشاره کرد و افزود: این ظرفیت ها منحصربه فرد بوده و باید از این فرصت طبیعی و مواهب خدادادی در راستای توسعه و رشد گیلان بهره گیری کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه باید تغییراتی در روند توسعه گیلان ایجاد کرد تا از تمام ظرفیت های این استان در حوزه خدماتی و صنعتی نیز بهره برداری شود، گفت: این تغییرات باید سبب شود که مردم این استان اثرات توسعه در بخش ها مختلف را در زندگی خود احساس کنند.

گیلان صنعتی ترین استان کشور

وی با اشاره به وجود منطقه ویژه اقتصادی در گیلان، تأکید کرد: این منطقه نیز باید به یکی از کانون های توسعه استان گیلان تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور برلزوم هماهنگی این منطقه با جهت گیری های استان در بخش های مختلف توسعه اشاره و اظهار کرد: اقدامات انجام شده در سال های اخیر و همچنین افتتاح پروژه های امروز نشان از وجود این هماهنگی ها در سطح استان دارد.

وی استان گیلان را یکی از صنعت ترین استان های کشور با توجه به ظرفیت ها آن برشمرد و گفت: بسیاری از صنعت گران موفق کشور، گیلانی هستند که باید از این توانمندی در راستای توسعه بخش صنعتی استان برداشته شود.

جهانگیری با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی انزلی نیز باید به قطب تجاری کشور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: این منطقه با توجه به ظرفیت خود می تواند زمینه افزایش مبادلات تجاری، صادرات و همچنین گسترش روابط با کشورهای حاشیه خزر برای کشور را فراهم کرده و در تجارت کشور سهم عمده داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به بهره برداری از کریدور بین المللی حمل و نقل ترکیبی چین- قزاقستان- ایران، تصریح کرد: یکی از مهمترین ظرفیت های کشور از نظر تاریخی، اقتصادی، فرهنگی، منطقه ای و بین المللی جاده ابریشم است.

نقش ایران در تاریخ و تمدن جاده ابریشم غیرقابل انکار است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند سهم، نقش و جایگاه تاریخی ایران را در جاده ابریشم نادیده بگیرد، افزود: برخی در گذشته به دنبال حذف ایران از این مسیر بوده و به دنبال تعریف کریدورهای جدید برای حمل و نقل بوده اند که با شکست مواجه شدند.

به گفته این مسئول جاده ابریشم یکی از مهمترین و موثرترین مسیر در تاریخ و تمدن بوده که جایگاه ایران نیز در آن غیر قابل انکار است و به همین دلیل ملت ایران باید در این مسیر نقش کلیدی داشته باشند.

وی همچنین با تأکید برلزوم ایجاد زیرساخت های مناسب برای بهره برداری از این ظرفیت، ادامه داد: روابط ایران با چین روابطی راهبردی و بسیار مهم است به گونه ای که این کشور نخستین شریک تجاری ایران با ۳۷ میلیارد دلار تجارت محسوب می شود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت علاقمند به استفاده از ظرفیت های موجود در شمال کشور است، گفت: بهره برداری از این ظرفیت ها زمینه را برای توسعه ایران و ارتباط با کشورهای همسایه فراهم می کند.

تلاش دولت برای سخت تر نشدن شرایط زندگی مردم

وی با اشاره به اینکه آمریکا تصور می کند می تواند با تحریم ها ایران را تحت فشار قرار دهد، افزود: ایران زیربار زورگویی کشورهای خارجی نرفته و هزینه لازم برای این ایستادگی را می دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وجود شرایط سخت و دشورا اقتصادی در کشور، خاطرنشان کرد: یکی از وظیفه مسئولان برنامه ریزی برای مقابله با هرگونه فشار از سوی کشورهای خارجی است که انجام شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش می کنیم که شرایط زندگی برای مردم سخت تر نشود، تصریح کرد: آمریکا و هم پیمانانش به دنبال ایجاد فشار در حوزه های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و بین المللی هستند که مسئولان با بهره گیری از ظرفیت های کشور اجازه این کار را به آنها نمی دهند.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت برای بهتر شدن وضعیت موجود برنامه ریزی های لازم را انجام داده است، گفت: نمی گویم اشتباه نداریم ولی به دنبال بهتر شدن شرایط موجود هستیم.