وسعت مناطق درگیر با حریق کاهش یافت
وسعت مناطق درگیر با حریق کاهش یافت

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کاهش ۵۷ درصدی وسعت مناطق درگیر با حریق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۳ خبر داد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار تعداد و […]

حریق

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کاهش ۵۷ درصدی وسعت مناطق درگیر با حریق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۳ خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آمار تعداد و وسعت آتش سوزی و اطفاء حریق در مناطق جنگلی و مرتعی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست طی شش ماه نخست سالجاری، گفت: اگرچه در این بازه زمانی، مساحتی به میزان ۲۷۹۵ هکتار از عرصه جنگلی و مرتعی تحت مدیریت سازمان طی ۲۲۲ مورد آتش سوزی دچار حریق شد اما وسعت مناطق درگیر حریق در ۲۸ استان کشور روندی به شدت کاهشی نسبت به سال های ۹۵، ۹۴ و ۹۳ داشت.

وی تاکید کرد: این روند کاهشی در حالی است که طی سال های قبل تر تنها در دو استان فارس و گلستان شاهد از بین رفتن سالانه بیش از ۵ هزار هکتار مناطق جنگلی و مرتعی بر اثر آتش سوزی بودیم اما در سال های اخیر میزان مساحت درگیر با آتش سوزی در این استان ها به کمتر از ۵۰۰ هکتار رسیده است.

تیموری ضمن یادآوری این موضوع که در مدت مشابه سال ۹۵ شاهد ۲۲۱ مورد آتش سوزی و دچار حریق شدن مساحتی به ارزش۲۲۲۳ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی تحت مدیریت سازمان بودیم، اظهار کرد: اگرچه در مجموع شاهد افزایش ۲۵ درصدی مساحت جنگلی و مرتعی طعمه حریق شده در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هستیم اما این افزایش تنها به علت وسعت آتش سوزی در دو استان خوزستان و کردستان است.

این مقام مسئول افزود: تاکید و نگاه دولت یازدهم که تداوم آن را در دولت دوازدهم شاهد هستیم مبنی بر ضرورت و اهمیت حفظ مناطق جنگلی و مرتعی منجر به گسترش همکاری های بین دستگاهی، تخصیص بودجه و بالگرد برای پیگیری و مقابله با حریق در این مناطق شد و همین امر یکی از دلایل اصلی روند کاهشی بسیار چشمگیر وسعت مناطق درگیر در آتش سوزی بود.

کاهش ۵۷ درصدی وسعت مناطق درگیر با حریق در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۳

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: مقایسه آمار حریق در مناطق جنگلی و مرتعی تحت مدیریت محیط زیست در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۴بیانگر کاهش ۲۰ درصدی و نسبت به سال ۹۳ بیانگر کاهش ۵۷ درصدی وسعت مناطق درگیر با حریق است.

وی افزود: از ۲۲۲ حریق جنگلی و مرتعی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در سال ۹۶، استان های خوزستان و کردستان به ترتیب با از دست دادن ۹۲۰ و ۴۶۶ هکتار اراضی جنگلی و مرتعی، بیشترین سهم را در مساحت های جنگلی و مرتعی درگیر با حریق طی سال ۹۶ داشتند و اگر وسعت آتش سوزی در این استان ها نبود شاهد ثبت روند کاهشی بسیار خوبی در خصوص وسعت مناطق درگیر حریق در سراسر کشور بودیم.

سهم ۵۰ درصدی خوزستان و کردستان از آتش سوزی های جنگلی و مرتعی ۹۶

این مقام مسئول ادامه داد: در حالی مجموع سهم دو استان کردستان و خوزستان در مساحت های جنگلی و مرتعی درگیر حریق سال ۹۶ به حدود ۵۰ درصد برابر با ۱۳۸۶ هکتار می رسد که سایر استان های کشور در مجموع سهمی برابر با این دو استان دارند.

تیموری بیشترین حجم آتش سوزی در خوزستان را در منطقه شیمبار عنوان کرد و گفت: به رغم استقرار بالگرد اطفاء حریق در منطقه، دو حریق ۲۰ تیر ماه و ۵ مردادماه سالجاری در این منطقه منجر به از بین رفتن ۸۳۳ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی شیمبار شد.

به گفته وی، مهم ترین علل آتش سوزی در منطقه شیمبار طی سالجاری، خشکی شدید هوا، کمبود رطوبت، پوشش گیاهی مرتع و درختچه ای در منطقه بود.

تیموری علت اصلی وسعت آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی استان کردستان را دستور مرزبانی برای عدم ورود یگان حفاظت محیط زیست به مناطق درگیر حریق به دلایل امنیتی و نظامی دانست و اظهار کرد: ورود به مناطق جهت اطفاء حریق ممکن نبود و همین امر منجر به افزایش وسعت حریق در این نواحی می شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست این روند کاهش در ۲۸ استان کشور را ناشی از اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای همچون تشکیل ستاد مرکزی “واکنش سریع اطفاء حریق” در این اداره کل و فعال نمودن ستاد فوق در ادارات کل حفاظت محیط زیست، برگزاری سومین مرحله مانور اطفاء حریق در دو استان چهارمحال بختیاری و آذربایجان شرقی به همراه ۱۱ استان همراه و ارگان های مرتبط نظیر ادارات کل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، نیروی انتظامی، ادارات کل ستاد بحران در استان ها، آتش نشانی، بسیج، نیروهای مردمی و سمن ها، استفاده از خدمات بالگرد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هلی برد نیروها در استان های حادثه دیده از حریق به ویژه در استان ها خوزستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد که در اطفاء حریق نقشی چشمگیر داشت و استفاده از چادر آتشبان به منظور اجرای دیده بان آتش و چادرهای آتش بان در مناطق حساس دانست.

وی افزود: افزایش آگاهی و همکاری مردم در زمینه حفظ مناطق جنگلی و مرتعی، تعیین مناطق خاص برای اسکان مسافران به منظور جلوگیری از پراکندگی مسافران در مناطق مختلف و ایجاد کمیته آموزش و روابط عمومی در ستاد راهبردی تیم واکنش سریع ضمن آگاهی دادن به مسافران در خصوص بروز خطرات احتمالی بر اثر عدم رعایت در خاموش نمودن کامل آتش های افروخته جهت طبخ غذا، ترویج و آموزش مباحث زیست محیطی همچون استان گلستان، حساس نمودن کلیه بخش های مختلف ادارات کل استان ها در جهت هماهنگی و همکاری با دستگاه های وظیفه مند و مسئول و هم افزایی تجهیزات و امکانات و به کارگیری آن ها در مواقع بحران و آتش سوزی و ارسال سریع گزارش ها به سازمان، ایجاد آگاهی عمومی با اعلام قوانین و مجازات های در قانون مجازات اسلامی و قانون شکار و صید برای متخلفانی که مبادرت به حریق در عرصه های طبیعی می نمایند از طریق ادارات کل، رسانه ها و جراید به منظور پیشگیری از وقوع جرم آتش سوزی در مناطق از دیگر اقدامات صورت گرفته در همین راستا است.