تعرفه مناسبی برای پرمصرف‌های آب و برق به دولت ارائه می‌کنیم
تعرفه مناسبی برای پرمصرف‌های آب و برق به دولت ارائه می‌کنیم

چندی پیش موضوع افزایش تعرفه برق از سوی وزارت نیرو به مجلس پیشنهاد شد و در حال حاضر نیز این مساله در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال نقد و بررسی است تا بر اساس گفته های سخنگوی صنعت برق، پرمصرف‌ها از ترس میزان جریمه مجبور به اعمال مدیریت مصرف برق شوند.  افزایش دمای هوا و […]

چندی پیش موضوع افزایش تعرفه برق از سوی وزارت نیرو به مجلس پیشنهاد شد و در حال حاضر نیز این مساله در کمیسیون‌های مختلف مجلس در حال نقد و بررسی است تا بر اساس گفته های سخنگوی صنعت برق، پرمصرف‌ها از ترس میزان جریمه مجبور به اعمال مدیریت مصرف برق شوند.

 افزایش دمای هوا و کمبود منابع آب موجب شد تا امسال کشور درگیر خاموشی شود و مسئولان برقی قرار را بر این گذاشتند که از هم اکنون تدبیرهای لازم را برای سال آینده آغاز کنند و پیشنهاد افزایش تعرفه برق نیز از همین نقطه سرچشمه گرفت و علی‌رغم اینکه به تازگی شاهد افزایش هفت درصدی قیمت آن بودیم به نظر می‌رسد که بار دیگر این افزایش قیمت رقم بخورد.

در همین رابطه رضا اردکانیان – وزیر نیرو – چندی پیش اعلام کرد که تعرفه مناسبی برای پرمصرف‌های آب و برق به دولت ارائه می‌کنیم؛ چراکه حدود ۸۰ درصد مصرف کنندگان برق در حد الگوی تعریف شده یا زیر آن مصرف می کنند و هیچ مشکلی ندارند ولی در همین شرایط پرمصرف‌هایی داریم که نباید از تعرفه‌های پایین برخوردار باشند؛ بنابراین اصلاح قیمت به عنوان یک ابزار برای اصلاح روند پرمصرف‌ها کمک کننده خواهد بود.

وی در خصوص اهمیت اصلاح قیمت گفت: هم در بخش آب و هم در بخش برق قیمت‌ها باید اصلاح شوند و با توجه به اعلام سازمان حسابرسی و برنامه و بودجه که ناظر بر وزارت نیرو هستند قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق را ۱۰۰ تومان عنوان کردند که این عدد به نسبت آنچه در نظر وزارت نیرو قرار دارد بسیار متفاوت است اما ما موظف به قبول این عدد هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط لازم است فاصله قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی پر شود که در این مواقع دو مساله اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. مساله اول موضوع مدیریت مصرف است، چرا که در حال حاضر دست‌اندرکاران صنعت برق می‌دانند که وضعیت ذخیره برق در حالت سر به سر قرار دارد. در این شرایط هر اتفاقی می‌تواند حاصل شود، لذا هر چه زودتر باید سرمایه‌ گذاری‌های لازم در این مسیر اتفاق افتد.

وزیر نیرو تاکید کرد: علاوه بر این مسائل در سال‌های قبل تکلیف قانونی دیگری بر دوش صنعت برق گذاشته شد و مبالغی از درآمدهای حاصل از این صنعت توسط دولت برداشته می‌شود، لذا از این حیث نیز لازم است بر مساله اصلاح قیمت توجه شود.

البته به جز مساله افزایش قیمت، وزارت نیرو تدابیر دیگری را لحاظ کرده که می توان به احداث حدود ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید اشاره کرد اما آنطور که مسوولان می گویند افزایش تعرفه و ساخت نیروگاه حتی تا ۱۰ هزار مگاوات نیز بدون اعمال مدیریت مصرف تاثیر گذار نخواهد بود و اگر تغییری در نوع مصرف مشترکان ایجاد نشود قطعا چالش های این صنعت باقی خواهد ماند.