پوشش درمان معتادان به دنبال تصمیم اخیر شورای عالی بیمه
پوشش درمان معتادان به دنبال تصمیم اخیر شورای عالی بیمه

وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی با اشاره به نتایج جلسه اخیر شورای عالی بیمه از تصویب پروتکلی به منظور تحت پوشش قرار گرفتن درمان، هزینه‌های دارویی و هزینه‌ مشاوره معتادان خبر داد.  علی ربیعی در حاشیه افتتاح نخستین مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک که ظهر امروز در منطقه ۱۵ تهران به بهره‌برداری […]

ربیعی

وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی با اشاره به نتایج جلسه اخیر شورای عالی بیمه از تصویب پروتکلی به منظور تحت پوشش قرار گرفتن درمان، هزینه‌های دارویی و هزینه‌ مشاوره معتادان خبر داد.

 علی ربیعی در حاشیه افتتاح نخستین مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک که ظهر امروز در منطقه ۱۵ تهران به بهره‌برداری رسید، با تاکید بر ضرورت حمایت از کودکان و زنان معتاد اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما در موضوع اعتیاد و درمان معتادان، به ترتیب کودکان و زنان هستند که باید حمایت‌های جدی برای درمان و پیشگیری از این دو قشر در معرض آسیب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز نخستین مرکز درمان مادران و کودکان‌شان است گفت: پیش از این کودکان در معرض اعتیاد به صورت مجزا در مراکزی به دور از مادران‌شان نگهداری می‌شدند و مرکزی برای نگهداری و درمان همزمان مادران معتاد و کودکانشان در کشور وجود ندارد که خوشبختانه با همت NGO تولدی دوباره این مرکز برای نخستین‌بار در کشور به بهره‌برداری رسید.

وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی با بیان اینکه در این مرکز علاوه بر درمان دارویی بر درمان‌های متکی بر روانشناسی اجتماعی تاکید شده است، از نگهداری و درمان مادران و کودکان معتاد در این مرکز در دوره ۶ ماهه تا یک سال خبر داد و افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده قرار است تا پس از تکمیل دوره درمان و بازتوانی، این مادران به نظام مددکاری بهزیستی متصل شوند و مورد حمایت‌های بعدی قرار گیرند و در نظر داریم با الگوسازی این مرکز و کسب دانش در این بخش، در هر استان یک مرکز مشابه برای درمان و بازتوانی مادران معتاد و کودکانشان راه‌اندازی کنیم.

ربیعی اضافه کرد: مادرانی که در این مرکز مورد حمایت قرار می‌گیرند متاسفانه پیش از این در بیرون از خانواده و در معرض انواع آسیب‌ها و روابط جنسی بوده‌اند که به صورت داوطلبانه به این مرکز معرفی شده‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص آمار زنان آسیب‌دیده از اعتیاد در کشور و تعداد کودکان در معرض اعتیاد گفت: متاسفانه آمار دقیقی در این بحث در دست نیست ولی با هماهنگی اورژانس اجتماعی سامانه رصد برای شناسایی این زنان آسیب دیده راه‌اندازی شده است.

وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی  با اشاره به میان بخشی بودن رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی گفت: دستگاه‌های انتظامی و قضایی و همچنین بهزیستی بیشترین دخالت را در پیگیری امور این قشر دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد ارتقای دانش این دستگاه‌ها به خصوص در حوزه سازمان بهزیستی هستیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اخیرا در خصوص کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند توافقی بین قوه قضائیه و وزارت کشور انجام شده و اقداماتی آغاز شده است.

وی در پایان به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص بیمه معتادان و مشکلاتی که پیش از این در این بخش وجود داشت گفت: مشکلی که پیش از این وجود داشت عدم استقبال و مراجعه بود و از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای محدودی در این موضوع وجود داشت که خوشبختانه در جلسه اخیر شورای عالی بیمه کشور پروتکلی برای بیمه معتادان تصویب شد.

ربیعی با بیان اینکه براساس این پروتکل علاوه بر هزینه‌های دارویی معتادان، مشاوره اعتیاد نیز در موضوع بیمه معتادان گنجانده شده است، گفت: در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان از سوی وزارت کار و ۵ میلیارد تومان از سوی سازمان بهزیستی به موضوع بیمه معتادان اختصاص یافته که در پروتکل اخیر تصویب شده علاوه بر موضوع درمان و دارو، مشاوره رایگان نیز برای معتادان دیده شده است.