روز دوشنبه گذشته  رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای طی بیانات مشروحی نکات برجسته ای را بعنوان فصل الخطاب در خصوص مذاکره با آمریکا بیان فرمودند و طی این فرمایشات فرمودند جنگ هم نخواهد شد و این نکته در مطبوعات جهان بسیار شگفت انگیز بازتاب داشت  اما چرا مقام معظم رهبری این صراحت […]

روز دوشنبه گذشته  رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای طی بیانات مشروحی نکات برجسته ای را بعنوان فصل الخطاب در خصوص مذاکره با آمریکا بیان فرمودند و طی این فرمایشات فرمودند جنگ هم نخواهد شد و این نکته در مطبوعات جهان بسیار شگفت انگیز بازتاب داشت  اما چرا مقام معظم رهبری این صراحت را در قبال عملکرد دشمن بکار میبرند بسیار حائز اهمیت است زیرا این عقیده ظرف سه ماه گذشته دائما از جانب مسئولین امریکایی بار ها و کرارا تکرار شده است  و براستی چرا کارشناسان نظامی آمریکایی معتقدند و این اعتقاد را کتمان نمیکنند که اگر کشورشان به جنگ با ایران مبادرت نماید نه تنها ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، بلکه کشور آمریکا نابود خواهد شد

این گفته ها از مقامات آمریکایی در حالی بیان  میشوند که در همین چند روز گذشته قبل و بعد از برگزاری مانور بزرگ دریایی در خلیج فارس  مقامات لشکری و کشوری در  ایران از جمله رئیس‌جمهور و برخی فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران، آمریکا را به بستن تنگه هرمز در صورت تحریم صادرات نفت ایران تهدید کردند و روحانی با عبارتی مانند «با دم شیر بازی نکنید!» و «جنگ با ایران، مادر جنگ‌هاست» به ترامپ هشدار دادند.

هشدار بی‌سابقه روحانی به ترامپ: با دم شیر بازی نکنید! پشیمان می‌شوید! ترامپ هم، مطابق شخصیت عصبی و دم‌دمی‌مزاجی که از او مشهور است ، مثل همیشه به سراغ صفحه توئیترش رفت و در پیامی که به نظر می‌رسید اوج عصبانیتش را نشان می‌دهد، خطاب به رئیس‌جمهور ایران (با حروف بزرگ انگلیسی) نوشت: «هرگز، هیچ‌گاه، دیگر آمریکا را تهدید نکن، واگرنه متحمل پیامدهایی خواهی شد که مانند آن را اندک افرادی تا کنون در سراسر تاریخ متحمل شده‌اند. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیز تو درباره خشونت و مرگ را تحمل می‌کرد. مراقب باش!» البته ترامپ یک هفته پس از این توئیت، دوباره از گفت‌وگوی بی‌قیدوشرط با ایران هم صحبت کرد و گفت همیشه از دیدار با همه‌کس استقبال می‌کند.

تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم رؤسای‌جمهور دو کشور به جنگ نظامی و خط ‌ونشان‌های بی‌سابقه سردار سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران برای شخص ترامپ در رسانه‌های دنیا انعکاس بسیار وسیعی داشت.

عده‌ای جنگ میان دو کشور را حتمی و عده‌ای هم ماهیت واقعی تهدیدهای توخالی ترامپ را برای چندمین بار تجربه کردند. اما براستی چرا جنگ بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد؟ وامام خامنه ای این پیش بینی مهم را با صراحت برای مردم دنیا و پشت تریبون اظهار فرمودند؟ پاسخ این سئوال میتواند این باشد که زیرا آمریکا امروز در شرایطی است که به هر تحلیل گر سیاسی نظامی این امکان را میدهد که به راحتی بتواند شرایط بغرنج سیاسی اجتماعی در امریکا را موشکافانه تحلیل و بررسی نماید مشکلات اقتصادی و سیاسی منطقه ای در امریکا بصورت فوق العاده ای در حال افزایش است. تنش بین کشورهای اروپایی و آمریکا آنها را در شرایط ناهنجاری بسر میبراند و شرق و غرب و چین و کانادا با آمریکا مسئله دارند لذا جنگ غیر عقلانی ترین تصمیمی است که آمریکا میتواند با ایران و قوای مسلحه ای که از همیشه برای جنگ با امریکا مشتاق تر و مجهز تر و بی باکتر است، اتخاذ شود و این درک یک درک جهان شمول تلقی میشود  و رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی اگر چه همیشه ماه ها و گاهی سالها پیش بینی های درست و از روی حکمتی را مطرح نموده اند و این بار نیز این حکایت دور از منطق نیست و نخواهد بود و نتیجه اینکه آمریکا و علی الخصوص ترامپ از همه بهتر میداند که جنگ با ایران برای او خود کشی است . والسلام.

حمید رضا نقاشیان