چرا روحانی را غربی می دانند؟
چرا روحانی را غربی می دانند؟

«مایک پامپئو » وزیر خارجه جدید امریکا در مصاحبه ای گفتگو مابانه در شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا در یک برنامه به نام «در حضور ملت» به آقای روحانی رئیس جمهوری ملت ایران توصیه کرده است شما که خود را غربی میدانید و علاقمند حفظ رابطه با شرکتهای اروپایی هستید ، پس برای اثبات […]

«مایک پامپئو » وزیر خارجه جدید امریکا در مصاحبه ای گفتگو مابانه در شبکه تلویزیونی سی بی اس امریکا در یک برنامه به نام «در حضور ملت» به آقای روحانی رئیس جمهوری ملت ایران توصیه کرده است شما که خود را غربی میدانید و علاقمند حفظ رابطه با شرکتهای اروپایی هستید ، پس برای اثبات خود حد اقل زندانیان امریکایی را آزاد کنید.وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران می‌خواهد ارتباط با شرکت‌های اروپایی را حفظ کند، در این برنامه صراحتا گفت حداقل کاری که ایران می‌تواند انجام دهد این است که زندانیان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را آزاد کند.او در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا حاضر به مبادله زندانیان با ایران است، گفت: «نمی‌توانم به این سوال پاسخ دهم. ما برای [آزادی] بازداشتی‌ها در کره شمالی، کسی را مبادله نکردیم. آن‌ها بازگشتند، چون برداشت رئیس کیم [جونگ اون، رهبر کره شمالی] این بود که به نفع اوست که این کار را انجام دهد. ما از این بابت از او ممنون هستیم.» وزیر خارجه آمریکا در ادامه این مصاحبه با بیان اینکه اروپایی‌ها نتوانستند درخواست‌های واشنگتن برای «اصلاح» برجام را برآورده کنند، گفت با این حال واشنگتن به گفت‌وگو با اتحادیه اروپا برای مقابله با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران ادامه می‌دهد. وی در پاسخ به این سوال که آیا هدف از این گفت‌وگوها دستیابی به توافقی جدید با ایران است یا تشکیل ائتلافی علیه ایران، گفت: «می‌خواهیم ائتلافی تشکیل دهیم که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران را که آن‌ها هنوز انکارش می‌کنند، به عقب براند… اما این فقط پرونده هسته‌ای نیست، بلکه برنامه موشکی آن‌ها هم خواهد بود. تلاش‌های آن‌ها برای تقویت حزب‌الله هم خواهد بود که تهدیدی علیه اسرائیل است و کاری که آن‌ها دارند در یمن انجام می‌دهند تا به عربستان موشک شلیک کنند.»

او گفت دلیل خروج آمریکا از برجام، «محروم کردن» ایران از منافع اقتصادی‌ای بوده که این توافق برای ایران فراهم کرده و به تهران این امکان را داده که فعالیت‌های منطقه‌ای خود را گسترش دهد.

این مصاحبه نشان میدهد که اروپایی ها تعبیر غربی بودن حسن روحانی را از زبان خود روحانی برای امریکا باز خوانده اند و او را در جهت همسو بودن با تفکرات غربی همنوا با خود قلمداد نموده و در مقایسه با احمدی نژاد بدون خطر معرفی میکنند.این مصاحبه تقریبا یک هفته پیش در حدود شنبه قبل از تلویزیون سی بی اس درست در زمان بازگشت مایک پامپئو از کره شمالی پخش شده و حتی در رسانه های داخلی هم انعکاس یافته لاکن ریاست محترم جمهوری کوچکترین واکنش رسمی رسانه ای نسبت بدان نشان نداده اند.

غربی بودن در جهان امر مذمومی نیست بسیاری که در غرب زندگی میکنند غربی هستند و به غربی بودن خود هم می بالند اما یک روحانی طرفدار تفکر انقلاب و اسلام با منویات انقلابی چگونه میتواند خود را غربی بداند و یا او را متهم کنند که او خود را غربی میداند و او هیچ واکنشی از خود نشان ندهد؟  حتی اگر ریاست جمهوری ایران از منظر تاکتیک مذاکراتی در مقطعی این مبحث را مطرح نموده باشند هم شایسته است در واکنش به این عبارت وزیر خارجه امریکا که مرادش ابراز حس برتری غربی ها نسبت به شرقی هاست این گفته را نقد و بدان پاسخ روشن کننده بدهند. نقض تعهدات برجامی توسط دونالد ترامپ نباید ما را در معرض بهم ریختگی قرار دهد. رهبیر معظم انقلاب را که نگاه میکنی احساس آرامش در وجود ذیجودشان موج میزند و با یک کلمه که آقای ترامپ شما غلطمیکنید آن چنان روحیه و شجاعتی به قاطبه ملت ایران تزریق میکنند که همه دل نگرانی های سیاسی و جنگ های روانی علیه ملت بهم می پاشد. و چه زیبا میشد اگر مشابه همین موضع گیری را رئیس جمهوری ما هم در وجود شریفشان تقویت و ابراز میفرمودند.

والسلام.

حمید رضا نقاشیان