چه شد سهام عدالت!
چه شد سهام عدالت!

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ سال‌هاست که برگه‌های پرس شده‌ای با ظاهر نه چندان زیبا در دست عده‌ای از مردم کشور که به اصطلاح مشمولان سهام عدالت هستند، با همین عنوان قرار دارد. هر از چند گاهی با اخباری ضد و نقیض مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت، مردم رهسپار سایت‌های اینترنتی و مراکزی […]

به گزارش گروه اقتصادی صبح اقتصاد؛ سال‌هاست که برگه‌های پرس شده‌ای با ظاهر نه چندان زیبا در دست عده‌ای از مردم کشور که به اصطلاح مشمولان سهام عدالت هستند، با همین عنوان قرار دارد. هر از چند گاهی با اخباری ضد و نقیض مبنی بر پرداخت سود سهام عدالت، مردم رهسپار سایت‌های اینترنتی و مراکزی غیرفعال می‌شوند که اطلاعات متناقضی را دریافت می‌کنند.

اطلاعاتی اعم از اینکه هنوز به شما سود تعلق نمی‌گیرد، باید افزایش موجودی بدهید و یا اینکه اصلاً به شما سهام عدالت تعلق نمی‌گیرد!

این بار هم سامانه جدیدی راه‌اندازی شده است تا به مشمولین سهام عدالت پیشنهاد کند با پرداخت ۴۷۰ هزار تومان مبلغ باقی‌مانده سهام خود، صاحب ۱۵۰ هزار تومان سود شوید! از سال ۸۵ تاکنون این سامانه سعی دارد تا اندک سرمایه‌های مشمولین را به بهانه پرداخت سود جذب کند.

اکنون با گذشت حدود ۷ ماه از اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی سهام عدالت مبنی بر ثبت شماره‌ی شبای بانکی و تکمیل مرحله ثبت اطلاعات عده‌ای افزایش سرمایه داده‌اند و عده‌ای هم نه.

اما اکنون این سوال به ذهن خطور می‌کند، مگر قرار بر این نبود که سهام عدالت با رعایت اولویت دهک‌های پایین در اختیار تمام مردم کشور قرار بگیرد؟! آیا اولویت با شاغلان و بیمه شدگان است که حقوق بگیر هستند و چرخ زندگی آن‌ها می‌چرخد؟! یا کسانی که برای تهیه یک عدد نان دچار مشکل هستند؟

اما مسئله دیگری که از هر جهت حائز اهمیت است اینکه چرا باید بعد از گذشت ۱۱ سال از آغاز این طرح همچنان برای اختصاص این سهام دچار مشکل باشیم؟ این چه سهامی است که امروز که صحبت از پرداخت سود آن شده باید سهام را کامل خرید؟! در حقیقت سهامی که وجود نداشته چگونه سود ده بوده؟!

یک روی این ماجرا خبر خالی شدن دست دولت و حساب کردن روی جیب مردم که قصه جدیدی نیست ، اما روی دیگر آن دلسوزی از اعماق وجود مسئولین برای مردم است که زودتر صاحب کل سهام شوند و تکلیفشان روشن شود!

در بند اول اطلاعیه سامانه سهام عدالت که همه مشمولان با آن مواجه می‌شوند، قیدشده: این سامانه برای مشاهده صورت‌حساب و تسویه بدهی مشمولین سهام عدالت است. اما مردم فکر می‌کنند این سامانه برای پرداخت سود به آن‌ها طراحی شده است!

سهام عدالت از ابتدا قرار بود مرحله به مرحله به دهک‌های جامعه تعلق گیرد؛ تا هم کمکی به افزایش رونق بازار بورس شود و هم به‌نوعی مردم و دهک‌های مختلف جامعه به‌قول‌معروف آب‌باریکه‌ای برای معیشت خود داشته باشند.

اما اکنون بعد از گذشت حدود ۱۱ سال از آغاز این طرح، هنوز مشمولین (که عده قلیلی هستند) بعد از مراجعه به سامانه دریافت سود، با صدور قبضی مبنی برافزایش موجودی مواجه می‌شوند!

با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت‌ها به اصطلاح اصلاح شد، اما دولت هنوز برای پرداخت یارانه نقدی بامشکل مواجه است. همچنین مصادیقی از این دست کارت سوخت هوشمند بود که با راه اندازی این طرح فقط قیمت سوخت اصلاح شد و کارت سوخت فراموش شد.

به نظر می‌رسد برگه‌های سهام عدالت هم از این قاعده مکرر دولتی‌ها مستثنی نباشند و به سرنوشتی مشابه دچار شوند.