چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی در یونسکو به ثبت رسدند
چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی در یونسکو به ثبت رسدند

«چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، صبح روز پنجشنبه (۱۶ آذر) در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره‌جنوبی به ثبت رسیدند.  علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی […]

«چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، صبح روز پنجشنبه (۱۶ آذر) در دوازدهمین نشست کمیته یونسکو در کره‌جنوبی به ثبت رسیدند.

 علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی به‌نام ایران،و همچنین پرونده‌ی مهارت ساختن و نواختن کمانچه، مشترک با جمهوری آذربایجان که از مراحل ارزیابی فنی برای ثبت در فهرست معرف عناصر میراث ناملموس یونسکو عبور کرده بود، با اکثریت آرا مورد تأیید اعضای کمیته میراث جهانی ناملموس قرار گرفت.

به گفته معاون رئیس‌جمهور، این دو عنصر مانند دیگر عناصر نامملوس ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی؛همه‌ی ارزش‌های مندرج در کنوانسیون ۲۰۰۳ به‌عنوان شاهکار جهانی را دارا بوده‌اند و نماینده تنوع فرهنگی بشری هستند. بنابراین ایران همواره تلاش کرده است تا روح صلح‌طلبانه و بشردوستانه این کنوانسیون را به طرق مختلف متجلی کند.

مونسان چوگان را بخشی از جهان‌بینی ایرانی دانست که توانسته تنوعات فرهنگی و هنری در میان اقوام مختلف را در قالب یک بازی آیینی ارائه دهد.

او ارتباط میان انسان، طبیعت، اسب در قالب بازی، نمایش و موسیقی را از توانایی این بازی آیینی برشمرد و اظهار کرد: این بازی آیینی از دوره ساسانی تا امروز همیشه مورد حمایت حکومت‌های ایرانی و مردم قرار داشته است. از جمله اهمیت‌های این بازی، تأثیر آن بر هنر، اقتصاد هنر، موسیقی، ادبیات، نقاشی، مینیاتور و روایتگری است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمانچه را نیز یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین ابزار موسیقی در منطقه به‌ویژه ایران و آذربایجان که در اجرای موسیقی کلاسیک و فولکوریک مورد استفاده قرار می‌گیرد دانست و گفت: امکانات گسترده و متنوع صوتی کمانچه باعث شده که در بیشتر نقاط شهری و روستایی در ایران در بیشتر مراسم که نیاز به همنوایی با مردم احساس شود از این ساز بهره برده شود.

مونسان در ادامه با تا کید بر اینکه آنچه قابل توجه است تعداد و اهمیت میراث‌فرهنگی ایران در شکل ملموس و ناملموس آن است که پیام‌آور صلح و دوستی و اعتدال و امید است، افزود: هر یک از آثار ثبت‌شده علاوه بر جنبه‌های مختلف فرهنگی بیانگر وجهی از فرهنگ انسان دوستانه ایرانیانی است که طول تاریخ آموخته‌اند که با اقوام و ملت‌ها، با سرزمین خود و محیط‌زیست رفتاری پرستارانه و مبتنی بر مدارا داشته باشند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: میراث‌فرهنگی ایران برای جهانیان حامل پیام مهم و برجسته جهانی فوق است که نشان از عظمت فرهنگ ایرانی در طول تاریخ دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری؛  مونسان با تبریک ثبت این دو اثر به ملت شریف ایران که موفقیت چشمگیری برای جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود، تعداد آثار ثبت‌شده ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی را ۱۳ اثر اعلام کرد و افزود: سه اثر از این فهرست، از جمله نوروز، مهارت پخت نان تخت و کمانچه، میراث مشترک چندملیتی است. معرفی و ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی، معرف تاریخ، فرهنگ غنی، گسترده و متنوع ایران در سطح جهانی است.