چین: اقدام نظامی در سوریه منجر به بن بست می‌شود
چین: اقدام نظامی در سوریه منجر به بن بست می‌شود

 نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد مدعی شد که حملات امروز به سوریه دقیق و موثر بوده و اطلاعات دقیقی از اهداف منهدم شده در دست است.  شورای امنیت سازمان ملل عصر شنبه نشستی اضطراری برای بررسی اوضاع سوریه برگزار کرد. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست تاکید کرد که آمریکا و […]

 نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد مدعی شد که حملات امروز به سوریه دقیق و موثر بوده و اطلاعات دقیقی از اهداف منهدم شده در دست است.

 شورای امنیت سازمان ملل عصر شنبه نشستی اضطراری برای بررسی اوضاع سوریه برگزار کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست تاکید کرد که آمریکا و انگلیس و فرانسه قابلیت شیمیایی دولت سوریه را هدف قرار دادند!

وی افزود: جامعه بین المللی از هر عملی که به تشدید بحران سوریه منجر شود پرهیز کند.

گوترش در ادامه گفت: از هر موضوعی که سبب آسیب بیشتر به مردم سوریه شود باید اجتناب ورزید.

وی افزود: در موضوع صلح و امنیت بین المللی تعهدات روشنی وجود دارد که باید بر پایه منشور و حقوق بین الملل انجام شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت: حفظ صلح و امنیت بین المللی از وظایف شورای امنیت است و کلیه اعضا باید بر پایه آن عمل کنند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی غیر قابل قبول بوده و راه حل بحران در سوریه باید سیاسی باشد.

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز در این جلسه مدعی شد: حملات امروز به سوریه دقیق و موثر بودند. ما اطلاعات دقیقی از اهداف منهدم شده داریم.

وی گفت: اقدامات ما محدود و هدفمند بود و  اقدامات ما با یکدیگر به صورت قابل توجهی توانایی رژیم سوریه را برای تحقیق و تولید و بکارگیری حملات شیمیایی کاهش داد.

وی در ادامه مدعی شد: هیچ کس دیگری جز رژیم سوریه توانایی حمله شیمیایی به دوما را نداشته است. داعش اصلا در دوما حضور ندارد!

در این جلسه نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: فرانسه هیچ تردیدی ندارد که رژیم سوریه از حملات شیمیایی در دوما استفاده کرده است!

وی در ادامه مدعی شد: به واسطه وتوی مکرر روسیه، شورای امنیت نتوانست به وظایفش در خصوص سوریه عمل کند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت عملیات حمله به سوریه مشروعیت داشته است. او گفت عملیات طوری تنظیم شده بود که کمترین خطر را برای مردم سوریه داشته باشد.

نیکی هیلی در ادامه گفت: شب گذشته دوستان بزرگ و متحدان استوار ما باری را بر دوش کشیدند که به نفع همه ما است.

وی مدعی شد: ما شب گذشته به صورت موفقیت آمیز  قلب برنامه شیمیایی در سوریه را هدف گرفتیم و به خاطر این اقدامات مطمئن هستیم که برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه را فلج کردیم.

وی گفت: زمان گفتگو در مورد سوریه شب گذشته به پایان رسید.

هیلی افزود: ما وارد عمل شدیم تا مانع از استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی در آینده شویم.

نیکی هیلی افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید اگر سوریه بار دیگر از گاز سمی استفاده کند آمریکا آماده است تا دوباره واکنش نشان دهد واشنگتن هر طرفی را که از سلاح شیمیایی استفاده کند تحت پیگرد قرار می‌دهد. زمان مذاکرات گذشته است.

وی در ادامه گفت: آمریکا آماده است تا سوریه را مجدداً مورد حمله قرار دهد ما مطمئنیم که توانسته ایم برنامه سلاح‌های شیمیایی سوریه را فلج کنیم.

نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز در نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه گفت: چین همواره خواهان حل و فصل سیاسی مناقشات بین المللی و مخالف اقدام نظامی است.

وی افزود:  پکن خواهان تحقیقات دقیق درباره احتمال استفاده از تسلیحات شیمایی در سوریه است.

وی گفت: هرگونه اقدام یکجانبه نظامی نقض منشور سازمان ملل متحد و  حقوق بین الملل است. اقدام نظامی حل مسئله سوریه را با بن بست مواجه می کند.

نماینده بولیوی ضمن محکومیت استفاده از تسلیحات شیمیایی و تاکید بر شناسایی و مجازات عاملان چنین حملاتی، گفت باید این عوامل شناسایی شوند.

اما در عین حال او گفت: شما نمی‌توانید نقض حقوق بین الملل را با نقض حقوق بین الملل جواب بدهید.

نماینده بولیوی گفت قدرت‌های عضو شورای امنیت وقتی به نفعشان است با چندجانبه گریی موافقند ولی وقتی به نفعشان نیست قوانین بین المللی را دور می‌زنند.

وی حملات به عراق و لیبی را یادآوری کرد و گفت این اقدامات «امپریالیستی» هستند.

نماینده بولیوی گفت: انگار که این کشورها فکر می‌کنند برتر از دیگران هستند و مافوق قانون هستند.

آنها دنبال دموکراسی و مبارزه با تسلیحات شیمیایی نیستند، بلکه دنبال قدرتشان هستند.

وی از تصمیمات مختلف دونالد ترامپ، درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و توافق اقلیمی پاریس و ساختن دیوار مرزی انتقاد کرد و گفت اینکه نیکی هیلی به توان نظامی آمریکا می‌بالد مایه نگرانی است.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه گفت:  آمریکا فلسفه بازگشت به دوران جنگ سرد را دنبال می کند.

بشار جعفری گفت: تجاوز نظامی به سوریه چراغ سبزی برای گروه های تروریستی بود تا به حملات شیمیایی خود در آینده ادامه دهند.

قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه بار دیگر با کارشکنی آمریکا و متحدانش رای نیاورد.